Ceny produktów spożywczych. Tylko część żywności tanieje

Ceny niektórych produktów spożywczych ruszyły w dół. I to tak mocno, że pociągnęły za sobą ogólny wynik inflacji. Ale większość drożeje dwucyfrowo.

Publikacja: 18.05.2023 03:00

Ceny produktów spożywczych. Tylko część żywności tanieje

Foto: Bloomberg

Na półce z żywnością dzieją się dziś rzeczy, które złożyły się na silny spadek rocznej dynamiki cen żywności, z 24 proc. w marcu na 19,7 proc. w kwietniu. To wiadomość dobra i zła, bo ceny, choć rosną wolniej, to nadal bardzo szybko. A przecież są to dane uśrednione. Tymczasem niektóre produkty spożywcze, jak choćby cukier, są dziś o 67 proc. droższe niż przed rokiem, a jaja – o 29 proc.

Spoglądanie na ceny jedynie w relacji rocznej nadal nastraja bardzo pesymistycznie. Lepsze informacje widać, gdy spojrzymy na zmiany cen w relacji miesięcznej, czyli jak zmieniły się w kwietniu wobec cen z marca. Widać tu początki korekty.

Część produktów nadal drożeje. Mocno w górę idą np. makarony, z miesiąca na miesiąc podrożały o 2,5 proc., a w ciągu roku o 22 proc. Jeszcze bardziej drożeje mięso – o 3,4 proc. poszło w górę wieprzowe, ale drobiowe – o 0,4 proc. Ale już o 2,4 proc. mies./mies. skoczyły soki.

Część produktów jednak tanieje. Mniej będzie kosztować teraz domowa produkcja ciast – bo najmocniej w ciągu miesiąca spadły ceny mąki, w ślad za spadającymi na świecie i w Polsce cenami zbóż – o 2,4 proc. Niemal identycznie potaniały tłuszcze roślinne i zwierzęce, masło jest tańsze o 2,3 proc., a oleje – o 2,2 proc. Owoce potaniały o 1,5 proc., warzywa – o 1,6 proc. Tańsze są też mleko i sery. I to koniec spadków.

Nie oznaczają one, że ceny zaraz wrócą do tych sprzed wybuchu wojny. Coś, co zaczęło tanieć, nadal może być bardzo drogie. Tu przykładem są sery – ich ceny w ciągu roku wzrosły o jedną czwartą (24 proc.), by teraz potanieć o 0,2 proc. I mleko, które w ciągu roku podrożało o 31,3 proc., a teraz potaniało o 0,2 proc.

Spadki mogą być więc nawet niezauważalne na półkach sklepowych. Potwierdza to ostatnie badanie koszyka zakupowego opracowane przez ASM Sales Force Agency.

– Dane pokazują, że kilkunastoprocentowa inflacja będzie się dawać we znaki zarówno konsumentom, jak i sieciom handlowym w kolejnych miesiącach tego roku – mówi Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. Z badania wynika, że średnia cena koszyka zakupowego w kwietniu wzrosła o ponad 50 zł, czyli 21 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Agencja kupuje co miesiąc ten sam zestaw produktów i porównuje ceny. Najtańsze zakupy oferowały dyskonty, natomiast w najdroższym kanale e-grocery średnia cena koszyka była wyższa o 35 proc. niż przed rokiem. W kwietniu 2023 r. wyniosła 292,95 zł. Z miesiąca na miesiąc podrożał on o 1,28 zł, czyli 0,44 proc. w porównaniu z marcem.

Koszyk wypełniony produktami po najniższych cenach (zebranych z różnych sklepów) kosztowałby 217 zł, mniej o 5,48 zł niż w marcu, w więc ślad obniżek cen jest. Ale jeśli wzięlibyśmy najdroższe produkty z każdej kategorii, np. najdroższy oferowany olej, chleb, kosmetyki etc., to zapłacimy 364,76 zł, więcej o 7,41 zł niż w marcu. W skali roku najtańszy koszyk podrożał o 18,7 proc., a najdroższy koszyk – jedynie o 9,36 proc.

Na półce z żywnością dzieją się dziś rzeczy, które złożyły się na silny spadek rocznej dynamiki cen żywności, z 24 proc. w marcu na 19,7 proc. w kwietniu. To wiadomość dobra i zła, bo ceny, choć rosną wolniej, to nadal bardzo szybko. A przecież są to dane uśrednione. Tymczasem niektóre produkty spożywcze, jak choćby cukier, są dziś o 67 proc. droższe niż przed rokiem, a jaja – o 29 proc.

Pozostało 86% artykułu
Przemysł spożywczy
Otmuchów wrócił do działalności, pod Wrocławiem czekają na falę
Przemysł spożywczy
Polscy producenci wysyłają żywność i napoje powodzianom. Woda zamiast oranżady
Przemysł spożywczy
Żabka wycofuje jeden z napojów i ostrzega klientów. Możliwe kawałki szkła
Przemysł spożywczy
Śniadanie drożeje. Masło w górę, jajek mało, następny może być chleb
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Przemysł spożywczy
Kimchi ofiarą zmian klimatu