Redakcja pokonała ścieżkę zakupu na stronach kilku internetowych sklepów z alkoholem. Do momentu płatności i przekierowana na stronę banków czy innych operatorów finansowych, jedyna kontrola wieku kupującego polegała na kliknięciu w kwadrat przy oświadczeniu, że zapoznaliśmy się z regulaminem lub, że jako osoba pełnoletnia „upoważniam firmę kurierską do odbioru mojego towaru z platformy zakupowej” – to na platformie alkoholeswiata24.
Ta firma w regulaminie zastrzega, że kupujący musi być pełnoletni, ale tego w czasie zakupów - nie sprawdza. Sklep z alkoholem prowadzi też należący do Janusza Palikota browar Tenczynek, który nawet reklamuje się na pierwszej stronie „Zamów piwo online w Browarze Tenczynek”. Żeby kupić tam alkohol, nie trzeba mieć zweryfikowanego konta, nie trzeba nikomu do tego pokazywać dowodu, zakupy są możliwe bez rejestracji. Nikt nie pyta o pokazanie dowodu osobistego, nikt nie patrzy na kupującego, by choć po wyglądzie ocenić wiek. To nowość jeśli chodzi o sposób zakupu.
Czytaj więcej
Zabawka do żucia dla psów narusza, zdaniem producenta whiskey, prawa jego marki.
W browarze Tenczynek trzeba wpisać datę urodzenia, ale po kilku testach okazało się, że wystarczy wpisać dowolną datę sprzed 18 lat. Nikt tego nie sprawdza, a strona zezwala na płatność. Wysłaliśmy pytania mailem do firm oficjalnie handlujących w internecie alkoholem, na jakiej podstawie prawnej opierają swój biznes, skoro przepisy się w tej kwestii nie zmieniły. Odpowiedział jedynie sklep alkoholeswiata24.pl. że cały proces zakupowy jest opisany w regulaminie. Faktycznie, regulamin wspomina o oczekiwanej pełnoletności klienta. Browar Tenczynek nie odpowiedział, mimo powtarzanych próśb o komentarz i mimo tego, że w sprawie ewentualnego przejęcia browaru w Leżajsku odpowiadał natychmiast.
Handel alkoholem w internecie to złoty Graal branży alkoholowej, postulują o to od dawna, każda rozmowa z branżą alkoholową od lat sprowadza się do kwestii uruchomienia kanału sprzedaży przez internet. Przepisy jednak się nie zmieniły, o tyle jest więc ten wysyp sklepów online – zaskakujący. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu (w lokalach gastronomicznych) lub poza miejscem sprzedaży (w sklepach) odbywa się na podstawie zezwolenia, wydanego przez samorząd, np. przez prezydenta Warszawy. Ściśle określona jest liczba tych miejsc sprzedaży. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi precyzuje, że napoje alkoholowe można sprzedawać w - sklepach branżowych ze sprzedażą napojów alkoholowych, na wydzielonych stoiskach w placówkach samoobsługowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 200 mkw. Wreszcie – w innych placówkach handlowych, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.