Z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy agencji ASM Sales Force Agency wynika, że koszyk minimalny drożał w styczniu i lutym o odpowiednio 5,39 proc. i 3,97 proc. w skali roku. Spośród dziesięciu analizowanych sieci, w siedmiu ceny koszyka były wyższe niż przed rokiem.
Wprowadzona w lutym tarcza antyinflacyjna obniżająca podatek VAT na żywność, nawozy i paliwa, miała łagodzić skutki inflacji dla portfeli Polaków. Po znacznych wzrostach cen produktów spożywczych w styczniu 2022 r., analitycy ASM Sales Force Agency zaobserwowali w lutym niewielki spadek cen koszyków w skali miesiąca. Niestety kryzys na rynku paliw oraz przerwanie łańcuchów dostaw wielu produktów mogą spowodować, że w kolejnych miesiącach inflacja i ceny poszybują w górę, mimo obniżonych stawek VAT.
Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w lutym 2022 r. była wyższa o 3,97 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym 2022 r. tańszy o 9,13 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 2,36 proc. z 229,81 zł w lutym 2021 r. do 235,24 zł w lutym 2022 r. Zestawienie cen poniższych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w lutym 2022 r. względem 2021 roku podrożało pięć kategorii produktów: słodycze, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Podobnie jak w styczniu br. w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W lutym wzrost ten wyniósł ponad 42 proc. wobec 2021 r. Największy spadek cen w lutym 2022 widzimy z kolei w przypadku produktów sypkich (17,3 proc.).
– Inflacja w najbliższych miesiącach przebije poziom 12 proc. Ta prognoza Narodowego Banku Polskiego, dotycząca III kwartału, nie pozostawia wątpliwości – czekają nas kolejne podwyżki – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. - Niepokój związany z trwającą w Ukrainie wojną, gwałtowny i nieprzewidywalny wzrost cen surowców będą mieć fundamentalne znaczenie dla producentów. Zarówno te czynniki, podobnie jak utrzymująca się na słabym poziomie nasza waluta, będą wpływać na koszty produkcji w Polsce - dodaje.
Rosnące ceny paliw będą się bezpośrednio przekładać na koszty produkcji, transportu i logistyki. W kolejnych miesiącach spodziewać się można dalszych podwyżek cen produktów. W szczególności mogą one dotyczyć tych opartych na pszenicy, bowiem to właśnie Ukraina i Rosja należą do największych światowych producentów tego zboża. – W warunkach trwającej dużej niepewności, naszym zdaniem kolejne tygodnie będą dla producentów i sieci handlowych dużym wyzwaniem w zakresie utrzymania cen na poziomach, do których zdążyli przyzwyczaić się konsumenci – dodaje Patryk Górczyński.