Sejmowa Komisja Infrastruktury zajmowała się w czwartek raportem o bezpieczeństwie ruchu drogowego w 2022 r. Dane w nim przedstawione mogą napawać optymizmem. Coś się zmienia na polskich drogach na lepsze.
Od 2015 r. Polska bowiem inwestuje, by jeszcze bardziej wzmocnić bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nadmierna prędkość wciąż jest jedną z głównych przyczyn niebezpiecznych zdarzeń.
To także dlatego w kodeksie ruchu drogowego pojawiły się nowe przepisy. Chodzi o większą ochronę pieszych na przejściach, ujednolicenie dopuszczalnej prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym czy utrzymywanie bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych.
Mamy dzięki temu ponad 15 tys. mniej rannych w wypadkach rocznie. W 2015 r. było to aż 40 tys., a w 2022 r. blisko 25 tys. Obniżyła się liczba śmiertelnych wypadków na drogach – w zeszłym roku do 1896, a więc o ponad 1/3.
Sama liczba wypadków zmalała z 32 967 w 2015 r. do 21 322 w 2022 r. Liczba rannych pieszych osiem lat temu wynosiła ponad 8 tys., a w zeszłym roku 4367.