Coraz więcej firm inwestuje w benefity dla pracowników

Przybywa firm, które inwestują w dodatkowe świadczenia dla załogi. Rola benefitów będzie rosła, bo o coraz częściej pytają o nie kandydaci do pracy.

Aktualizacja: 28.08.2013 05:55 Publikacja: 28.08.2013 00:28

Coraz więcej firm inwestuje w benefity dla pracowników

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Przedstawiciele firm rekrutacyjnych są tu zgodni – benefity, czyli świadczenia pozapłacowe, stały się już istotną częścią ofert pracy, i to nie tylko dla menedżerów.

– Pracodawcy, którym zależy na pozyskaniu najlepszych specjalistów z rynku, wręcz prześcigają się w pomysłach, jak uatrakcyjnić pakiet benefitów – twierdzi Jadwiga Naduk, szefowa działu badań i doradztwa w Hays Poland. Przypomina niedawne badania Hays i „Harvard Business Review", w których 26 proc. top menedżerów przyznało, iż atrakcyjna oferta benefitów stanowi istotny czynnik motywacyjny przy wyborze konkretnego pracodawcy. To sporo, nawet jeśli większość badanych zapewniała, że znacznie wyżej sobie ceni możliwości rozwoju zawodowego czy pozycję rynkową firmy.

– Wynagrodzenie podstawowe i możliwość rozwoju zawsze będą dla większości specjalistów i menedżerów najbardziej istotnymi czynnikami decydującymi o wyborze oferty pracy. Jednak benefity są istotnym atutem, który może przeważyć na korzyść danego pracodawcy – twierdzi Daria Stefańska, menedżer w Antal International. – Kandydaci bardzo często pytają o dodatkowe benefity, jakie może im zapewnić przyszły pracodawca – zaznacza Elwira Zadrożna, starszy konsultant w Randstad Polska.

Zamiast podwyżki

Nic więc dziwnego, że z roku na rok przybywa firm, które decydują się na   inwestycje w dodatki pozapłacowe. W najnowszym raporcie „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku" firmy Sedlak & Sedlak już 75 proc. Polaków odpowiedziało, że pracodawcy oferują im benefity. W zeszłym roku takich odpowiedzi było 66 proc.

Mimo spowolnienia gospodarki firmy działające na rynku świadczeń płacowych nie narzekają na biznes. Tomasz Józefacki, prezes giełdowej spółki Benefit Systems, twierdzi, że firma nie odczuła spowolnienia – pracodawców, którzy oferują swym pracownikom świadczenia pozapłacowe, przybywa. Widać to w wynikach spółki, która ma już ponad 5,5 tys. firmowych klientów. Z jej flagowego produktu, karty Multisport Plus, korzysta ponad 400 tys. pracowników.

– Firmy chętnie sięgają po benefity zamiast podwyżek płac, gdyż widzą zainteresowanie po stronie samych pracowników – wyjaśnia Józefacki. Dodaje, że postrzegana i realna wartość świadczeń jest często wyższa niż ich koszt dla pracodawcy. Co prawda ostatnio coraz więcej firm stawia na współfinansowanie benefitów przez pracowników, ale to nie zmniejsza ich popularności.

Pionierami w stosowaniu świadczeń pozapłacowych były spółki z zagranicznym kapitałem. Tomasz Józefacki twierdzi jednak, że ostatnio wśród klientów Benefit Systems rośnie udział krajowych przedsiębiorstw i instytucji publicznych. Nadal jednak w benefity najczęściej inwestują branże, gdzie są dobre zarobki i nawet w kryzysie trwa konkurencja o pracowników – w tym IT, finanse, czy nowoczesne usługi dla biznesu.

Jak podkreśla Daria Stefańska z Antal International, firmy z tego sektora, intensywnie konkurując o pracowników na rynku pracy,  prześcigają się w dodatkowych świadczeniach.

Od lekarza po teatr

Rosnąca popularność benefitów wśród firm i pracowników sprawia, że powiększa się też oferta dostawców. Choć najbardziej popularnym i cenionym dodatkiem do pensji pozostaje prywatna opieka medyczna, to lista świadczeń z każdym rokiem się wydłuża.

Firmy ułatwiają pracownikom sfinansowanie świąt  fundując im bony i karty upominkowe, dopłacają do wakacji i do obiadów, wspierają w aktywności sportowej i kulturalnej, a nawet w opiece nad bliskimi. Należąca do grupy Work Service spółka Baby Care proponuje pracodawcom, by w ramach świadczeń pozapłacowych fundowali pracownikom fachową opiekę nad chorymi dziećmi czy starszymi osobami.

Benefit Systems wprowadził w ostatnich latach kilka nowych produktów – w tym karty MultiBilet (do kina), MultiTeatr, a ostatnio MultiWeekend, czyli weekendowy pakiet dla dwojga w dobrych pensjonatach w kraju.

Sodexo Motivation Solutions, która obok kart i bonów podarunkowych oferuje kupony żywieniowe, od roku rozwija kartę Lunch Pass zapewniającą pracownikom lunch z rabatem w wybranych restauracjach.

Jak ocenia Tomasz Józefacki, Polska podąża za rozwojem rynku benefitów na Zachodzie, choć na razie nasze firmy szukają zwykle tańszych rozwiązań. Jego zdaniem przyszłość świadczeń pozapłacowych będzie związana z rozwojem Internetu. Dzięki temu firmy coraz częściej będą mogły zostawić wybór benefitów pracownikom. Niektórzy z nich już teraz, w ramach systemów kafeteryjnych, sami decydują, z których świadczeń chcą skorzystać.

Sposób na świadczenia pozapłacowe

1. Rynkowe trendy i oferta konkurencji

Tak jak w przypadku wynagrodzeń, również w świadczeniach pozapłacowych warto znać rynkowe trendy. Rekruterzy twierdzą wprawdzie, że pakiet benefitów zwykle nie decyduje o  wyborze oferty, ale może stać się kartą przetargową gdy kandydat  ma do wyboru kilka podobnych propozycji.

2. Oczekiwania i potrzeby pracowników.

Raport firmy Sedlak&Sedlak dowodzi, że wykaz świadczeń pożądanych przez pracowników nie do końca pokrywa się z listą tych najczęściej oferowanych. (Np. popularne komórki czy laptopy są często traktowane jako narzędzia pracy).   Firmy, które od lat inwestują w benefity, zwykle regularnie  badają  potrzeby załogi, albo  wprowadzają systemy kafeteryjne by dać możliwość wyboru.

3. Komunikacja wartości świadczeń

Według firmy doradczej Hay Group,  pracownicy powinni znać  wartość swych benefitów. Część firm wdraża już taką komunikację  przedstawiając raz w roku pracownikowi raport  z wyliczeniem  elementów pakietu i ich wartości.

—a.b.

Przedstawiciele firm rekrutacyjnych są tu zgodni – benefity, czyli świadczenia pozapłacowe, stały się już istotną częścią ofert pracy, i to nie tylko dla menedżerów.

– Pracodawcy, którym zależy na pozyskaniu najlepszych specjalistów z rynku, wręcz prześcigają się w pomysłach, jak uatrakcyjnić pakiet benefitów – twierdzi Jadwiga Naduk, szefowa działu badań i doradztwa w Hays Poland. Przypomina niedawne badania Hays i „Harvard Business Review", w których 26 proc. top menedżerów przyznało, iż atrakcyjna oferta benefitów stanowi istotny czynnik motywacyjny przy wyborze konkretnego pracodawcy. To sporo, nawet jeśli większość badanych zapewniała, że znacznie wyżej sobie ceni możliwości rozwoju zawodowego czy pozycję rynkową firmy.

Pozostało 87% artykułu
Praca
Kontrowersyjna oferta pracy Mentzena. Ponad normę i bez work-life balance
Praca
Szefowie nie mogą już liczyć na ponowne zapełnienie biur
Praca
Świat na walizkach – prawie miliard chętnych do emigracji
Praca
Polscy uczniowie nie radzą sobie z komputerami. Zaskakujące wyniki testu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Praca
Firmy nie zdają sobie sprawy z tego ukrytego kosztu. A to ogromne straty. Wyniki badań