Gdynia Container Terminal to nowoczesny terminal kontenerowy działający od 2006 roku na Nabrzeżu Bułgarskim w Gdyni. Ma stałe połączenia z takimi portami, jak Hamburg, Rotterdam, Helsinki czy Ryga, a jego operatorem jest grupa Hutchison z Hongkongu, nieformalnie powiązana z chińskimi władzami. I wkrótce Chińczycy będą mogli umocnić swoją obecność w Gdyni, jednym z najważniejszych portów NATO. Chyba że PiS uwzględni najnowsze poprawki Senatu, które wcześniej zasugerowali nam Amerykanie.
Użytkowanie wieczyste. Fatalne przeoczenie w Sejmie
Cała ta historia zaczęła się 26 maja, gdy Sejm uchwalił rządowy projekt o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw. Ustawa jest dalszym etapem likwidowania użytkowania wieczystego po tym, gdy w 2018 roku uchwalono przepisy przekształcające dzierżawę wieczystą we własność dla posiadaczy mieszkań i domów. Tym razem ustawa dotyczy użytkowników komercyjnych gruntów. Mają mieć rok na złożenie wniosku o wykup nieruchomości.
Czytaj więcej
Zdaniem ekspertów samorządy mogą jednak zniechęcić przedsiębiorców do zakupu gruntu. Dojdzie do tego, jeśli gminy ustalą wysokie ceny dotychczas użytkowanych wieczyście nieruchomości.
Politycy PiS ogłosili „koniec użytkowania wieczystego w Polsce”, jednak szybko okazało się, że wiążą się z tym kontrowersje. Jeszcze przed głosowaniem w Sejmie zainterweniował ambasador USA Mark Brzezinski. Wysłał list do marszałek Elżbiety Witek z PiS, przekazany też do wiadomości m.in. resortów obrony, spraw zagranicznych i aktywów państwowych, w którym ostrzegł, że z nowych przepisów „mogą skorzystać kraje niebudzące zaufania”, a to „mogłoby wpłynąć na działania Stanów Zjednoczonych, dwustronne relacje” z Polską.
Sejm głosuje, Pekin zaciera ręce
Ambasador nie precyzował, o jakie kraje czy firmy może chodzić. Polskie media szybko zwróciły jednak uwagę na Gdynia Container Terminal. Chodzi o to, że spółka Hutchison zarządza instalacją portową na podstawie 99-letniej dzierżawy wieczystej. Teraz mogłaby przejąć go na własność.