Liczba osób odwiedzających galerie handlowe powraca do poziomu z czasów sprzed pandemii. Według analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych, przeprowadzonej na podstawie badań opinii GFK, „Polacy chętnie kupują w centrach handlowych, doceniając je za atrakcyjność cenową, różnorodność asortymentu, wygodę zakupów oraz profesjonalne doradztwo, czyli kluczowe aspekty związane z zakupami”.
Jednocześnie z raportu wynika, że klienci oczekują zmian, m.in. „poszerzenia propozycji rozrywki i gastronomii, oraz odpowiedzi na potrzebę kupowania w różnych kanałach. Chcą też lokalności i ograniczenia wpływu na środowisko”.
Z kolei wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmę PwC we współpracy z Polską Radą Centrów Handlowych oraz Inquiry skierowanej do konsumentów wskazują, że aż 65 proc. z nich chce wybierać centra handlowe posiadające politykę zrównoważonego rozwoju i dbające o środowisko, a prawie 60 proc. konsumentów jest gotowych zmienić swoje centrum handlowe na inne, gdyby wdrażało politykę ESG (czynniki pozafinansowe dotyczące środowiska, ładu społecznego i ładu korporacyjnego).
Łąka i wieszaki
Dlatego wiele centrów podejmuje działania proekologiczne czy ukierunkowane na zasadę „zero waste”, jak np. antysmogowe łąki kwietne poprawiające jakość powietrza czy zwiększające bioróżnorodność miast ule na dachach. Pojawiają się także inicjatywy dotyczące udostępniania wieszaków z odzieżą używaną czy społecznych lodówek.
Ograniczenia pandemiczne wpłynęły na przekierowanie działań społecznych w stronę bezpieczeństwa klientów i najemców, wsparcia akcji proszczepiennych, jak i pomocy dla placówek medycznych. Jednak lockdowny i obawy związane z pandemią spowodowały odejście klientów w stronę handlu internetowego. Dziś handel stacjonarny znów zwiększa obroty. Rośnie liczba odwiedzających, a najemcy notują lepsze wyniki.