„Rzeczpospolita” już po raz 10. nagrodziła innowacyjne firmy

Podczas uroczystej gali nastąpiło ogłoszenie werdyktu kapituły konkursu Orzeł Innowacji oraz wręczenie nagród i wyróżnień. Uhonorowane zostały nowatorskie rozwiązania, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby rynkowe.

Publikacja: 10.06.2024 09:00

Laureaci, przedstawiciele jury i redakcji podczas finału uroczystej gali, na której zostały ogłoszon

Laureaci, przedstawiciele jury i redakcji podczas finału uroczystej gali, na której zostały ogłoszone wyniki tegorocznego konkursu

Foto: Cezary Piwowarski

– To wy, podobnie jak wszyscy inni innowatorzy, jesteście przyszłością gospodarki – powiedział Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media (wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej”), zwracając się do przedsiębiorców zgromadzonych na uroczystej gali konkursu Orzeł Innowacji. Podczas wydarzenia, którego organizatorami były „Rzeczpospolita” i serwis rp.pl, ogłoszone zostały wyniki tegorocznej, jubileuszowej, dziesiątej edycji konkursu.

– Ludzkość nigdy jeszcze nie żyła pod taką presją technologii, z jaką mamy do czynienia dziś. Zmiany następują błyskawicznie – zauważył Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”.

Zwrócił także uwagę na odmienne spojrzenia na główne trendy. – Kiedy podczas rozmów w Brukseli pada pytanie o największe obecnie wyzwania technologiczne w Europie, odpowiedź brzmi: transformacja energetyczna, Europejski Zielony Ład i suwerenność cyfrowa. Kiedy to samo pytanie pada w Londynie czy Nowym Jorku, odpowiedzi to: sztuczna inteligencja, komputery kwantowe i fuzja termojądrowa. To rozbieżne światy, ale wszystkie te kwestie łączy technologia, w którą wpisane są innowacje – mówił Bogusław Chrabota.

– Dziś będziemy honorowali firmy, które zaproponowały innowacje w swoich sektorach – dodał.

Krzysztof Maksymik, biegły rewident, partner w dziale rewizji finansowej, członek zarządu BDO – firmy będącej audytorem Orła Innowacji – podkreślił, że jest to konkurs jedyny w swoim rodzaju.

– Dlaczego jest nietypowy? Bowiem mają okazję spotkać się w nim zarówno doświadczone przedsiębiorstwa, jak i młode firmy, które są dopiero na początku swojej drogi biznesowej, niekiedy na etapie projektu, którego wdrożenie pozostaje jeszcze kwestią otwartą. To konkurs, w którym doceniane są także projekty niekoniecznie nastawione w pierwszej kolejności na zysk, ale mające służyć dobru wspólnemu. To wreszcie konkurs, w którym docenia się fakt, że autorom pomysłów po prostu chce się działać na rzecz innowacji – mówił Krzysztof Maksymik. Dodał, że rola audytora w tym konkursie jest sprawdzenie, czy wszystkie zgłoszenia spełniają wymogi formalne regulaminu.

Pamiętaj o komunikacji

Jak zwrócił uwagę prowadzący galę Marcin Piasecki, redaktor zarządzający „Rzeczpospolitej”, w ostatnich latach w zgłoszeniach do konkursu widać, że wyzwaniem, szczególnie dla start-upów, jest komunikacja i pokazanie się światu, kapitule konkursu czy potencjalnym partnerom biznesowym.

Stąd w agendzie gali znalazła się debata ekspertów dotycząca tego „Co start-upy mogłyby powiedzieć światu, lecz tego nie robią. Najczęstsze błędy w komunikacji”. O tym, co firmy mogą poprawić w kontakcie ze światem mówili Daniel Szczechowski, naczelnik wydziału w Departamencie Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Jarosław Sroka, członek zarządu KI Next, i Łukasz Kowalski, zastępca dyrektora zarządzającego w firmie MSL.

Czytaj więcej

Firmy technologiczne czekają na lepsze czasy

Paneliści zwrócili uwagę, że młode firmy nie doceniają wagi komunikacji w budowaniu swojego wizerunku, a więc także w prezentacji siebie i swojej działalności potencjalnym kontrahentom, klientom czy inwestorom. Nawet jeśli zdają sobie z tego sprawę, to nie bardzo wiedzą, co powinny zrobić. A jest to związane m.in. z tym, że nie wiedzą, co o sobie powiedzieć. Komunikacja jest tak samo ważna w działalności biznesowej, jak umiejętność liczenia pieniędzy, zatrudnianie ludzi czy rozwijanie, wdrażanie i komercjalizacja technologii. Jednym z szeroko dostępnych w tym celu narzędzi są media społecznościowe. Liczy się także umiejętność przedstawienia swojej historii i sposób tworzenia wartości rozwiązania w sposób zrozumiały, a nie opisywanie technologii hermetycznym językiem inżynierii dotyczącej jakiejś niszy. To jest policzalne i może przynosić start-upom wymierne skutki.

Przedstawiciele młodych firm często w swoich wypowiedziach używają słów kluczy – dziś choćby wszyscy mówią o sztucznej inteligencji – co nie do końca opowiada o ich pomyśle. Ważne jest podążanie za głównymi trendami, ale kluczowa jest esencja tego, kim jesteśmy i co chcemy zrobić, jaka jest potrzeba rynkowa, na którą firma odpowiada. Z drugiej strony bardzo brakuje rozpoznania rynku w swojej branży, a waga proponowanych rozwiązań technologicznych jest wyolbrzymiana.

Jednocześnie ważne jest także, by w kontaktach zagranicznych podkreślać pochodzenie projektu. Warto mówić o tym, że dany start-up jest produktem pewnego ekosystemu, który od wielu lat staramy się w Polsce cierpliwie i sukcesywnie budować. To może pomóc w rozwinięciu skrzydeł kolejnym generacjom młodych polskich firm, przyciągnąć do Polski zagraniczne start-upy, inwestorów i organizatorów różnego rodzaju programów akceleracyjnych.

W poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań

Ideą Orła Innowacji jest promocja polskiej innowacyjności i wyróżnianie najbardziej nowatorskich rozwiązań w gospodarce. Konkurs jest przeznaczony zarówno dla start‑upów jak i dużych przedsiębiorstw. Dla wszystkich, którzy chcą przełamać schematy, którzy zainwestowali w nowe technologie czy prace badawczo-rozwojowe. W oczach kapituły konkursu uznanie znajdują nowatorskie technologie i produkty, innowacyjne usługi oraz wizjonerskie projekty.

W tym roku kapitułę tworzyli: Maciej Maciejowski, Marcin Piasecki, Krzysztof Maksymik, Jarosław Sroka oraz Dariusz Żuk, CEO AIP Seed.

W dziesiątej edycji konkursu Orzeł Innowacji kapituła zdecydowała o przyznaniu nagród i wyróżnień dziewięciu firmom. Została przyznana także nagroda specjalna.

Innowacje dla budownictwa, stomatologii…

W kategorii Najlepsze rozwiązanie technologiczne (to kategoria dla start‑upów, które mają opracowane i wdrożone do produkcji innowacyjne rozwiązanie technologiczne, mogą też pochwalić się przychodami z tytułu sprzedaży tego produktu) wyróżnienie otrzymała spółka Investment Port. Odebrał je Piotr Przybysz, współzałożyciel i CEO firmy.

Wyróżnienie zostało przyznane za BinderLess – innowacyjną platformę common data environment (CDE), której celem jest digitalizacja obiegu dokumentów i usprawnienie decyzyjności w trakcie realizacji inwestycji budowlanych. Jest to narzędzie, które łączy firmy realizujące inwestycje budowlane lub zarządzające obiektami z wykorzystaniem możliwości AI. Stworzona przez firmę inteligentna wyszukiwarka radzi sobie nawet z odnalezieniem dokumentu napisanego odręcznie.

Nagrodę w kategorii najlepsze rozwiązanie technologiczne – projekt (obejmuje on firmy pracujące nad innowacyjną technologią, które mają zaawansowany projekt lub prototyp, uzyskały dofinansowanie na opracowanie rozwiązania czy też nawiązały współpracę z ośrodkami naukowymi) przyznano spółce VISUAL TECH-LAB.

Opracowała ona system SIMDENSITY służący do pomiaru i oceny gęstości tkanki kostnej w stomatologii. Jak wskazuje firma, jest to pierwszy na świecie, przeznaczony dla stomatologów, nieinwazyjny system pomiaru gęstości tkanki kostnej szczęki i żuchwy, realizujący pomiar już na etapie planowania zabiegu implantacji. System oblicza wartość i wizualizuje gęstość tkanki kostnej. Analiza porównawcza wyników następuje przy pomocy własnego oprogramowania i algorytmów wykorzystujących cyfrowy zapis zdjęć z tomografu stomatologicznego. Jak podkreśla VISUAL TECH-LAB, jest to globalna innowacja w implantacji stomatologicznej. Nagrodę odebrali Marek Uziel, co-funder, członek zarządu i CTO firmy, oraz lekarz stomatolog Jakub Munk, co-funder VISUAL TECH-LAB.

…komunikacji głosowej, ochrony zasobów…

Kolejną kategorią, w której poznaliśmy laureatów konkursu Orzeł Innowacji, był start-up z potencjałem Polska – świat (jest przeznaczona dla firm mających już pierwszych klientów za granicą).

Wyróżnienie trafiło do spółki Uhura Bionics – za rozwiązania technologiczne dla osób z zaburzeniami mowy, w tym VOXFLOW, oparty na sztucznej inteligencji system wspomagający komunikację głosową. Konwertuje on mowę, poprawiając jej zrozumienie i nadając odpowiednią intonację, co umożliwia bardziej płynną i skuteczną interakcję z otoczeniem. Dodatkowo firma opracowała bioniczną krtań elektroniczną, umożliwiającą płynną komunikację dla osób po laryngektomii.

Wyróżnienie w imieniu firmy odebrali Konrad Zieliński (CEO), Marek Grzelec (CTO), Anna Ciesielska (COO), Dorota Żodkiewicz (speech therapist), Gabriela Kołtun (vocal instructor) i Maciej Pelc (legal advisor).

Nagrodę otrzymała spółka Foodsi, za aplikację Foodsi – marketplace przeciwdziałający marnowaniu wielu zasobów. Firma zaczynała od jedzenia, a obecnie rozszerzyła zakres działań i przed zmarnowaniem ratuje także rośliny, kosmetyki czy czasopisma. Platforma zrzesza małe, lokalne przedsiębiorstwa umożliwiając klientom tańsze i ekologiczne zakupy w ich ulubionych punktach. Wspiera w ten sposób lokalny rynek, zapewniając jednocześnie szeroki asortyment oferowanych produktów. Nagrodę odebrał Mateusz Kowalczyk, founder i CEO Foodsi.

W kategorii start-up z potencjałem Polska – świat – projekt (jest przeznaczona dla start‑upów opracowujących projekt, który budzi zainteresowanie na skalę międzynarodową, uzyskały finansowanie z zagranicy czy też współpracują z zagranicznymi ośrodkami naukowymi lub uczelniami) wyróżnienie otrzymała spółka Modino.io – za projekt platformy do bezpiecznej aktualizacji przemysłowych urządzeń IoT. Zaletami rozwiązania firmy są jego uniwersalność (możliwość aktualizacji dowolnego sprzętu IoT, w którym jest zainstalowany system operacyjny, niezależnie od przeznaczenia – kamery IP, serwery, czujniki, farmy PV, telemetria itp.), kompatybilność z dowolnym hardware oraz interoperacyjność (klient nie musi wymieniać obecnego sprzętu na nowy, w celu użytkowania Modino – to Modino dopasowuje się do hardware posiadanego przez klienta, bezpieczne dostarczenie aktualizacji (szyfrowanie od początku do końca z użyciem kryptografii). Urządzenia zawsze online (w przypadku wady oprogramowania, urządzenie zawsze pozostanie online, będzie w pełni sprawne i zarządzalne). W imieniu firmy wyróżnienie odebrał Błażej Pawlak, CEO Modino.io.

Wyróżnienie w tej kategorii trafiło również do firmy Well of Art – za aplikację Glaze, aplikację do malowania na tablecie, która wiernie odwzorowuje proces malowania olejnego, w tym optyczne mieszanie kolorów, właściwości fizyczne narzędzi malarskich oraz nie ma opcji „cofnij”. Glaze to kluczowy element pionierskiego podejścia jej twórców do interdyscyplinarnej, cyfrowej edukacji artystycznej nowego pokolenia, w zgodzie z nowoczesnymi standardami STEAM, łączącymi przedmioty ścisłe z rozwijaniem kreatywności. Wyróżnienie odebrał Robert Latoś, founder i CEO Well of Art.

...włączenia i medycyny

Następnie przyszła pora na ogłoszenie wyników Orła Innowacji w kategorii rozwiązanie dla dobra wspólnego – projekt (dotyczy ona innowacyjnych rozwiązań, które są mogą wesprzeć rozwój społeczny, pomóc osobom wykluczonym czy też wesprzeć działania proekologiczne). Nagrodę otrzymała firma Dots Marta Drożdż – za projekt Welcome aboard promujący oraz wspierający zatrudnianie i integrację osób neuroróżnorodnych w środowisku pracy. Według szacunków takie osoby mogą stanowić 20 proc. społeczeństwa. Welcome aboard wiąże się z działalnością społeczną na rzecz podnoszenia świadomości o neuroróżnorodności w pracy i łączenia osób neuroróżnorodnych z biznesem.

Nagrodzony projekt jest odpowiedzią na problem z wykluczaniem osób „niedopasowanych” w środowiskach pracy i wysokim bezrobociem wśród nich oraz na długotrwałe problemy związane z brakiem pracy i jej poszukiwaniem. Jego celem jest także łączenie osób w neuroróżnorodności w Polsce i na świecie oraz podnoszenie świadomości społecznej. Nagrodę dla swojej firmy odebrała Marta Drożdż.

Ostatnią kategorią, w której kapituła konkursu wybrała laureatów, były Przedsiębiorstwa (dla różnej wielkości organizacji i instytucji, z różnych branż, które są już obecne na rynku). Wyróżnienie w tej kategorii otrzymał Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków – za aplikację MonumentApp.

Jest to narzędzie do zdobywania wiedzy o polskich zabytkach i powiązanych z nimi postaciach. Zakłada budowanie sieci relacji i odniesień między obiektami i bardziej lub mniej znanymi postaciami za pomocą „ciekawostek”, czyli informacji zakotwiczających wydarzenie z życia postaci w danym obiekcie. Aplikacja oferuje treści dotyczące historii lokalnych, a więc nieznanych szerszemu odbiorcy. Pozwala też użytkownikom na dodawanie własnych treści związanych z zabytkami i postaciami oraz tworzenie tras wycieczek.

Wyróżnienie odebrały Natalia Dzieduszycka, zastępczyni dyrektora Narodowego Instytut Konserwacji Zabytków, i Grażyna Soczewka, koordynatorka projektu MonumentApp w instytucie.

Nagrodę w kategorii przedsiębiorstwa otrzymała spółka INVICTA – za opracowanie procedury in vitro z wykorzystaniem rozwiązań bazujących na osiągnięciach z zakresu sztucznej inteligencji i genetyki – In vitro AIOO® GPS™.

Opierając się na danych z Klinik INVICTA, Centrum Badawczo-Rozwojowe INVICTA stworzyło system (AIOO®), który w sposób spersonalizowany rekomenduje lekarzowi dobór protokołu stymulacji hormonalnej i optymalne dawki leków hormonalnych dla pacjentki w leczeniu in vitro. Prognozy generowane przez oprogramowanie AIOO® są jeszcze dokładniejsze, gdy zostaną zasilone wynikiem badania Genetycznej Predykcji Stymulacji (GPS™). Jest to autorskie badanie genetyczne opracowane w INVICTA i dostępne wyłącznie w Klinikach INVICTA.

Aplikacja AIOO® pozwala lekarzowi na przegląd wyników badań pacjentek, sprawdzenie prognozy liczby dojrzałych komórek jajowych oraz wybór protokołu stymulacji i dawek hormonów. Daje to wsparcie lekarzowi, który może lepiej zaplanować leczenie oraz kontrolować ryzyko związane z nieodpowiednim dobraniem dawki leków lub protokołu stymulacji. Nagrodę w imieniu firmy odebrali Aron Łukaszuk i Jakub Łukaszuk.

Nagroda specjalna

W tegorocznej edycji konkursu Orzeł Innowacji została także przyznana nagroda specjalna, którą jest udział w ósmej edycji programu mentoringowego InCredibles Sebastiana Kulczyka.

Jest to wszechstronny i długofalowy program budowy kompetencji oraz promocji, który od 2017 roku skupia, szkoli i integruje najlepsze polskie start-upy. Oparty jest na autorskiej formule „szytych na miarę” warsztatów oraz indywidualnych konsultacji z mentorami, potencjalnymi klientami, inwestorami oraz uznanymi praktykami biznesu.

Laureatem nagrody specjalnej została spółka Uhura Bionics.

– To wy, podobnie jak wszyscy inni innowatorzy, jesteście przyszłością gospodarki – powiedział Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media (wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej”), zwracając się do przedsiębiorców zgromadzonych na uroczystej gali konkursu Orzeł Innowacji. Podczas wydarzenia, którego organizatorami były „Rzeczpospolita” i serwis rp.pl, ogłoszone zostały wyniki tegorocznej, jubileuszowej, dziesiątej edycji konkursu.

– Ludzkość nigdy jeszcze nie żyła pod taką presją technologii, z jaką mamy do czynienia dziś. Zmiany następują błyskawicznie – zauważył Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”.

Pozostało 96% artykułu
Orzeł Innowacji
Poznaliśmy laureatów nagród „Rzeczpospolitej”
Orzeł Innowacji
Firmy technologiczne czekają na lepsze czasy
Orzeł Innowacji
Marcin Piasecki: Nie traćmy szans
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Orzeł Innowacji
Potrzeba pieniędzy dla spółek deep tech