Młode firmy mają szansę na wsparcie

Po sukcesie ostatniej edycji konkursu szukamy teraz perspektywicznych i nowatorskich start-upów.

Publikacja: 20.10.2015 21:00

Obrady kapituły konkursu "Orzeł Innowacji - Start-up".

Obrady kapituły konkursu "Orzeł Innowacji - Start-up".

Foto: Robert Gardziński

„Rzeczpospolita" wraz z partnerami rozpoczyna nabór wniosków do konkursu „Orzeł Innowacji – Start-up". To kolejna odsłona konkursu, który miał finał we wrześniu i spotkał się z ogromnym zainteresowaniem przedsiębiorców. Tym razem kapituła konkursu wybierze najbardziej perspektywiczne młode firmy z innowacyjnym pomysłem biznesowym.

– Chcemy wyłonić następców CD Projektu, spółki, która jednogłośnie wygrała poprzednią edycję „Orła Innowacji" – podkreślają członkowie kapituły konkursu. W jej skład weszli m.in.: Filip Thon, prezes RWE Polska, Andrzej Gliński, członek zarządu Banku Millennium, Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, a także prof. Stanisław Wincenciak, prorektor ds. rozwoju na Politechnice Warszawskiej, Maciej Balsewicz, dyrektor finansowy i członek zarządu EasyPack, oraz Marcin Kozłowski, global manager w Business Link, czy Dariusz Żuk, prezes Polski Przedsiębiorczej.

Współpraca z dużymi

Leszek Czech, dyrektor w PARP, uważa, że konkurs „Orzeł Innowacji" to nie tylko szansa na promowanie przedsiębiorczości i wartych naśladowania postaw biznesowych, ale również okazja do wypromowania swoich projektów i wypłynięcia start-upów na szerokie wody. – Brakuje w Polsce otwarcia dużych firm na innowacje pozyskiwane z zewnątrz. To w środowisku start-upowym odczuwalny deficyt. Fakt, że „Orła Innowacji" wspierają takie przedsiębiorstwa, jak RWE, Bank Millennium i EasyPack, to niewątpliwy atut tegoż konkursu – podkreśla.

Finaliści, poza nagrodą główną, czyli czekiem na 250 tys. zł, mają szansę zdobyć wsparcie jednego z partnerów. – Będziemy rozmawiać o ewentualnej współpracy z firmami, które dobrze się zaprezentują i zainteresują nas swoimi projektami – deklaruje Magdalena Borek-Dwojak.

Kapituła nie będzie się ograniczać do projektów związanych internetem i technologiami. – Innowacje to również nowe podejście do tego, co już było. Jesteśmy otwarci również na nowatorski biznes w tradycyjnych branżach – wyjaśnia Maciej Balsewicz, dyrektor finansowy w EasyPacku.

Jednym z warunków udziału w konkursie jest jednak konieczność komercjalizacji projektu. – Będziemy weryfikować tzw. trakcję śladową i wychwytywać tylko te firmy, które generują już przychody ze swoich innowacji. Istotne jest też kryterium użyteczności. Projekt musi wnieść jakąś konkretną wartość w naszym życiu – dodaje Marcin Kozłowski.

Start-upy nośnikiem innowacji w Polsce

Polska od lat znajduje się w ogonie wszelkich rankingów innowacyjności. Według Innovation Union Scoreboeard gorzej od nas pod tym względem w UE wypadają tylko Łotwa, Rumunia i Bułgaria. Analiza danych Eurostatu pokazuje, że w latach 2010–2012 w większości krajów UE nastąpił zauważalny odpływ przedsiębiorców od działalności innowacyjnej, w Polsce z 28 proc. w latach 2009–2011 do 23 proc. w latach 2010–2012. Ostatnie dane GUS za lata 2011–2013 wskazują jednak ponowne niewielkie odbicie, ale tylko w przypadku przedsiębiorstw przemysłowych (wzrost udziału innowatorów z 17,7 do 18,4 proc.). Przedsiębiorstwa usługowe ponownie zmniejszyły swój udział wśród innowacyjnych firm (z 13,9 do 12,8 proc.). Sytuacja nie jest jednak wcale tak zła, bo statystyki nie uwzględniają mikrofirm. A właśnie ta grupa przedsiębiorstw należy do najbardziej innowacyjnych.

Z oficjalnych danych GUS wynika, że w Polsce działa prawie 2 mln małych firm. Według PARP prawie 60 proc. z nich deklaruje prowadzenie działalności innowacyjnej w ciągu ostatnich trzech lat. Z reguły nośnikiem tej innowacyjności jest produkt. Tak twierdzi 54 proc. młodych firm ankietowanych przez Startup Poland. W dalszej kolejności respondenci wskazują na nowatorskie podejście do organizacji pracy, produkcji (21 proc.) czy do procesów wytwarzania produktu lub usługi (20 proc.). Co czwarty start-up w naszym kraju współpracuje z nauką. Prawie co trzeci badany młody mikroprzedsiębiorca deklaruje z kolei, że posiada patent, zastrzeżony znak towarowy czy też kupuje lub sprzedaje licencje na technologie – podaje PARP.

„Orzeł Innowacji – Start-up": 250 tys. zł do wygrania

Celem konkursu jest wyłonienie młodych firm, które osiągnęły już pierwsze sukcesy, oferując innowacyjne i kreujące wartość produkty bądź usługi, ale również wyłuskanie ciekawych projektów, które udało się już skomercjalizować. Zainteresowani przedsiębiorcy (w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) mogą nadsyłać zgłoszenia do 9 grudnia. W konkursie mogą wziąć udział firmy, które na rynku funkcjonują (od momentu zarejestrowania) maksymalnie dwa lata. Wzory formularzy oraz szczegółowy regulamin znajdą się już wkrótce na stronie organizatora konkursu: www.rp.pl. Nagroda dla zwycięzcy lub zwycięzców (bo decyzją kapituły może być ich nawet kilku) to czek o wartości 250 tys. zł na kampanię reklamową w takich tytułach, jak dzienniki „Rzeczpospolita" i „Parkiet", a także magazyn „Bloomberg Businessweek Polska" czy miesięcznik „Sukces". Ponadto laureaci otrzymają pakiet specjalistycznych szkoleń dowolnie wybranych przez nagrodzoną firmę.

RWE

„Rzeczpospolita" wraz z partnerami rozpoczyna nabór wniosków do konkursu „Orzeł Innowacji – Start-up". To kolejna odsłona konkursu, który miał finał we wrześniu i spotkał się z ogromnym zainteresowaniem przedsiębiorców. Tym razem kapituła konkursu wybierze najbardziej perspektywiczne młode firmy z innowacyjnym pomysłem biznesowym.

– Chcemy wyłonić następców CD Projektu, spółki, która jednogłośnie wygrała poprzednią edycję „Orła Innowacji" – podkreślają członkowie kapituły konkursu. W jej skład weszli m.in.: Filip Thon, prezes RWE Polska, Andrzej Gliński, członek zarządu Banku Millennium, Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, a także prof. Stanisław Wincenciak, prorektor ds. rozwoju na Politechnice Warszawskiej, Maciej Balsewicz, dyrektor finansowy i członek zarządu EasyPack, oraz Marcin Kozłowski, global manager w Business Link, czy Dariusz Żuk, prezes Polski Przedsiębiorczej.

Pozostało 81% artykułu
Orzeł Innowacji
„Rzeczpospolita” już po raz 10. nagrodziła innowacyjne firmy
Orzeł Innowacji
Poznaliśmy laureatów nagród „Rzeczpospolitej”
Orzeł Innowacji
Firmy technologiczne czekają na lepsze czasy
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Orzeł Innowacji
Marcin Piasecki: Nie traćmy szans
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje