Wartości odgrywają coraz większą rolę w biznesie i stają się nie tylko fundamentem wizerunku przedsiębiorstwa, ale także elementem kultury organizacyjnej. Pracodawcy angażują się w społeczne inicjatywy, dbają o środowisko, wspierają lokalne społeczności, promują równość w zatrudnieniu.
Nadchodzące obowiązki związane z raportowaniem niefinansowym ESG spowodują, że pracodawcy będą musieli udostępniać informacje np. o działaniach podejmowanych w ramach przeciwdziałania dyskryminacji czy promowania różnorodności i inkluzywności w miejscu pracy. Działania te niewątpliwie kreują pozytywny obraz przedsiębiorstwa, budują zaufanie wobec danej marki, a także kształtują relacje z klientami i pracownikami. Nie ulega przy tym wątpliwości, że pracownicy jako nieodłączny element każdej firmy odgrywają kluczową rolę w realizacji jej misji i wartości. Jednak często ich osobiste przekonania są sprzeczne z wyznawanymi przez daną organizację wartościami. Co w takiej sytuacji mogą zrobić pracodawcy? Narzucanie ideałów pracownikom może wiązać się z ryzykiem naruszenia ich praw i wolności.
Należy pamiętać, że polskie i europejskie przepisy chronią pracowników, w tym prawo do wyrażania swoich poglądów oraz przekonań. Oto więc stajemy przed realnym wyzwaniem, z którym mierzą się dziś działy HR – jak znaleźć równowagę między poszanowaniem przekonań pracowników a koniecznością utrzymania spójności kulturowej organizacji?
Czytaj więcej:
Podstawowe prawa
Konstytucja RP gwarantuje każdemu wolność sumienia i religii, co zapewnia prawo do uzewnętrzniania i manifestowania swojego wyznania, zarówno publicznie, jak i prywatnie. Konstytucja zapewnia także wolność wyrażania swoich poglądów. Z kolei zgodnie z kodeksem pracy, pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste pracownika. Z drugiej strony mamy zobowiązanie pracodawcy do przeciwdziałania dyskryminacji, np. ze względu pochodzenie etniczne, wyznanie czy orientację seksualną.