Crowdfunding jest już trwałym składnikiem polskiego życia gospodarczego. Polega on na zbieraniu pieniędzy (niekiedy nawet drobnych kwot) na finansowanie jakiegoś przedsięwzięcia, które osoby uczestniczące w takiej zbiórce uznają za ważne dla siebie.
Crowdfunding działa również w ważnym dla polskiej gospodarki sektorze gier, w tym gier planszowych. W tym przypadku funkcjonujące w internecie platformy crowdfundingowe zbierają pieniądze na zasadzie inwestycyjnej – umożliwiają twórcom gier finansowanie ich wysiłków w taki sposób, że na samym końcu osoby, które dały pieniądze na ich wytworzenie, otrzymują określoną liczbę egzemplarzy wytworzonej z ich finansową pomocą gry.
Mamy tu zatem do czynienia z czymś, co jest zarazem swoistą inwestycją w wytworzenie gry i jej nabyciem wtedy, gdy została już wytworzona. W takim układzie platformy crowdfundingowe biorą także udział w zatwierdzaniu płatności i ich finalizacji (w szczególności poprzez określanie kształtu całej transakcji, wskazywanie metod płatności, a także ustalanie operatorów płatności).
Handel elektroniczny, w tym działalność opisanych platform crowdfundingowych, podlega ogólnym zasadom opodatkowania określonym w unijnym pakiecie e-commerce, a co za tym idzie – także w regulacjach krajowych, które wykonują unijne dyrektywy VAT (te zaczęły wchodzić w życie od połowy 2021 r.). Zastosowanie tych reguł prowadzi do objęcia takich platform obowiązkiem opodatkowania VAT dokonywanych przez nie transakcji. Dostarczenie na końcu opisanego sposobu działania takich platform gry lub gier traktuje się bowiem jak ich dostawę. Podstawą naliczenia VAT jest zatem wartość takiej dostawy. Unijna harmonizacja VAT działa i tu w ten sposób, że podstawa opodatkowania jest ujednolicona, zaś pewne, ale zasadniczo w branży akceptowane, zróżnicowanie wynika z zastosowania przez platformy działające w różnych państwach członkowskich różnych stawek podatkowych (które – jak wiadomo – nie mogą być niższe niż te określone w prawie unijnym).
Zgodnie z przepisami obowiązkowi podatkowemu powinna podlegać każda platforma crowdfundingowa, która dokonuje dostaw na terytorium Unii Europejskiej – i to bez względu na miejsce jej siedziby czy centrum prowadzenia działalności gospodarczej.