W „Rzeczpospolitej" z 4 listopada br. pisaliśmy już o Polskim Ładzie, o tym, jak można zwiększyć niesprawiedliwy rozkład ciężarów podatkowych, a także o chaosie spowodowanym poziomem legislacyjnym urągającym wszelkim standardom. Jednak konsekwencje zmian podatkowych są idą dużo dalej i dotyczą wszystkich obywateli, zmiany te skutkować bowiem będą pozbawieniem samorządu terytorialnego rzeczywistej autonomii w zakresie finansowania potrzeb lokalnych. Jest to zatem kolejny krok w centralizacji zadań publicznoprawnych, a tym samym w pozbawianiu nas, członków społeczności lokalnych, wpływu na kierunki rozwoju naszego najbliższego otoczenia.
Dochody własne – podstawa samodzielności
Dochody jednostek samorządu terytorialnego można co do zasady podzielić na dochody własne, subwencje ogólne, dotacje celowe z budżetu państwa, niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych oraz dochody zwrotne. Dla autonomii działania jednostek samorządu terytorialnego największe znaczenie mają dochody własne oraz subwencje ogólne. Zacznijmy od tych ostatnich, a są to bezzwrotne świadczenia z budżetu państwa, które są przyznawane na podstawie zobiektywizowanych kryteriów, a jednocześnie nie muszą być wydatkowane na ściśle określony cel. Przeciwieństwie do dotacji celowych, które są przyznawane, a tym samym muszą być wydatkowane na ściśle określony cel.
Czytaj więcej
Podpowiadamy, jak Polski Ład wpłynie na zarobki, kto rzeczywiście może żądać dodatkowych pieniędzy, a kto na to szans nie ma (przynajmniej powołując się na Polski Ład).
Wśród dochodów własnych najważniejsze znaczenie mają podatki i opłaty lokalne oraz udziały w podatkach państwowych. W pierwszej grupie od wielu lat brak jest zasadniczych zmian, a tym samym dochody gmin pozostają w tym zakresie stabilne (w niektórych gminach znacząco wzrosły).
Udział w podatkach państwowych pozostaje od lat niezmienny: w PIT wynosi 51,19 proc. (gminy 39,34 proc., powiat 10,25, samorząd województwa 1,6 proc.), a w CIT 22,86 proc. (gminy 6,71 proc., powiat 1,4 proc., samorząd województwa 14,75 proc.). Dodatkowo dochodem gmin są wpływy z podatków pobieranych przez państwową administrację podatkową, czyli z podatku od czynności cywilnoprawnych, od spadków i darowizn oraz z podatku dochodowego opłacanego w formie karty podatkowej.