W świecie, w którym pandemia zmienia wszystko, można szukać ukojenia w świadomości, że jedna rzecz pozostaje stała i niezmienna: podejście opozycji do projektów, które dają Polsce i Polakom szansę na rozwój. Od prawie pięciu lat codziennie słyszymy: „nie da się", „po co to?", „nie stać nas", „to się nie uda". Każdy kryzys jest też szansą – i kryzys pandemiczny stał się dla polityków opozycji szansą na ponowienie ataków na prorozwojowe projekty realizujące polską rację stanu. Na czele z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK).
Polska, która tak jak inne kraje musiała się na chwilę zatrzymać, jest państwem zupełnie innym niż była w 2015 r. Stworzyliśmy skuteczny system podatkowy, o który pytają nas w Europie Zachodniej. Zaoszczędzone i zatrzymane przestępcom pieniądze pozwoliły na rozwój programów socjalnych, obniżenie podatków i zmniejszenie zadłużenia państwa. Uwolniony został potencjał społeczeństwa i przedsiębiorców, którzy bez kompleksów mogą inwestować i podbijać zagraniczne rynki.
Teraz, kiedy zaczynamy oswajać się z nową rzeczywistością, przychodzi czas na podjęcie zdecydowanych działań i intensyfikację projektów, które staną się motorem napędowym dla polskiej gospodarki. Mieszkający na stałe w Chinach prof. Marcin Piątkowski podkreślał w wywiadzie ogromne znaczenie wielkich projektów i inwestycji wspieranych przez państwo. Zaznaczał, że kryzys to nie moment, by ograniczać projekty, takie jak budowa CPK. Wręcz przeciwnie, należy je z całych sił wspierać. Trudne momenty mijają.
OECD w raporcie „Multi-level Governance Lessons from the Crisis", w którym badano reakcje państw na światowy kryzys gospodarczy z 2008 r., wskazuje, że pozytywne skutki inwestycji infrastrukturalnych wykraczają dalece poza efekty fiskalne. Mogą mieć korzystny wpływ na długoterminowy wzrost i trwały efekt zwiększenia potencjału gospodarczego dzięki większej mobilności społeczeństwa i gospodarki.
Wielkie projekty na świecie
Kontynuując projekt CPK, Polska wpisuje się w rekomendowany przez silne państwa model wychodzenia z kryzysu wywołanego pandemią Covid-19. Prezydent USA Donald Trump zapowiedział uruchomienie projektów infrastrukturalnych wartych 2 bln dol., a Chiny planują wydać na tego rodzaju projekty 7 bln! Przymusową przerwę w ruchu lotniczym wykorzystuje Singapur, który zamknął Terminal 2 lotniska Changi i przyspieszył jego modernizację. Dzięki temu nowy terminal zostanie oddany do użytku co najmniej rok przed planowanym terminem.