Współczesne państwo odgrywa istotną rolę w niemal wszystkich obszarach gospodarki. Poza tworzeniem ram prawnych i dostarczaniem usług publicznych (bezpieczeństwo, infrastruktura, zdrowie czy edukacja) realizuje politykę gospodarczo-społeczną. W takich sektorach, jak bezpieczeństwo czy wymiar sprawiedliwości, musi działać bezpośrednio, ale w wielu ogranicza się do wspierania lub stymulowania rozwoju (transformacja energetyczna, innowacje, przedsiębiorczość). W tym celu wykorzystuje różne instrumenty: bezpośrednie dofinansowanie projektów w formie dotacji, inwestycje kapitałowe, zwolnienia podatkowe, preferencyjne kredyty z dopłatami do odsetek lub kapitału, a także gwarancje i poręczenia.
Gwarancje powszechne w Europie
Większość z tych form wsparcia obecna jest na polskim rynku, jednak to gwarancje publiczne w ostatnich latach okazały się szczególnie efektywne. Są wyjątkowo skuteczne w sektorze mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, gdzie trudności w dostępie do kredytów wynikają z niedoskonałości rynku, głównie z asymetrii informacji, co prowadzi do zawyżonej oceny ryzyka kredytowego. W rezultacie instytucje finansowe wymagają wyższego zabezpieczenia i nakładają wyższe koszty, zwłaszcza przy małych kwotach finansowania, co skutkuje nieoptymalną alokacją kredytów w sektorze MSP.
Problem ten jest istotny, bo sektor MSP to główna siła napędowa wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy. Dodatkowo, MSP cechują się elastycznością, co czyni je bardziej odpornymi na kryzysy i bardziej innowacyjnymi. Są również kluczowymi graczami w rozwoju lokalnych społeczności i w łańcuchach dostaw, dostarczając usługi i produkty dużym firmom.
Według Banku Światowego ponad połowa krajów na świecie ma systemy gwarancji publicznych, a ich liczba rośnie. W Europie niemal wszystkie państwa korzystają z tego instrumentu, jednak skala wsparcia jest zróżnicowana. Na jednym krańcu znajdują się kraje takie jak Finlandia, Niemcy i Włochy, gdzie według danych Eurostatu za 2023 rok wartość gwarancji publicznych to 15–17 proc. Na przeciwnym biegunie są kraje, takie jak Irlandia, Bułgaria i Czechy, gdzie nie przekracza 1 proc. PKB. Polska plasuje się pośrodku z wynikiem 5,5 proc. (2023 r.). Warto również zwrócić uwagę na zasięg systemu gwarancyjnego w Polsce. Z badań BGK wynika, że prawie co trzeci złoty kredytowego finansowania polskich MSP jest zabezpieczony gwarancjami portfelowymi BGK.
Dynamiczny rozwój rynku gwarancji w Europie w ostatnich latach jest wynikiem polityki Komisji Europejskiej, która stopniowo odchodzi od bezzwrotnej pomocy na rzecz instrumentów zwrotnych, wymagających partycypacji beneficjentów. Dodatkowy impuls stanowiła pandemia Covid-19, kiedy Komisja Europejska, tworząc Paneuropejski Fundusz Gwarancyjny, wsparła przedsiębiorstwa w dotkniętych kryzysem krajach UE finansowymi instrumentami o budżecie około 12 mld euro. Dzięki zaangażowaniu Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego (EFI) łączna wartość udzielonych gwarancji wyniosła 26 mld euro. EFI szacuje, że te działania zmobilizowały 115 mld euro kapitału w sektorze MSP.