Koronawirus - w projekcie specustawy zabrakło dentystów

Brak praktyk stomatologów, pielęgniarek i fizjoterapeutów, a także okresu obowiązywania maksymalnych cen leków na farmaceutycznej „liście antyspekulacyjnej” – lekarze i producenci leków wskazują mankamenty specustawy o koronawirusie.

Aktualizacja: 05.03.2020 14:17 Publikacja: 05.03.2020 13:51

Koronawirus - w projekcie specustawy zabrakło dentystów

Foto: Adobe Stock

Partnerzy społeczni zgłosili szereg uwag do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych i związanych nimi sytuacji kryzysowych, którym w czwartek zajmie się Senacka Komisja Zdrowia.

Wiele kontrowersji budzi dodany przez ustawę art.85a Prawa farmaceutycznego, zgodnie z którym hurtownie farmaceutyczne będą mogły sprzedać wyroby medyczne (rękawice, maski, płyny dezynfekcyjne), które resort zdrowia będzie mógł objąć specjalną listą, tylko określonym rodzajom podmiotów (inne hurtownie, apteki, punkty apteczne i podmioty lecznicze). Jak wskazuje Naczelna Rada Lekarska (NRL), projektodawca zupełnie zapomniał o praktykach zawodowych lekarzy, pielęgniarek i fizjoterapeutów. - Naczelna Rada Lekarska zabiega o wyprostowanie tego błędu w Senacie. Jeśli zajdzie konieczność zastosowania tego nadzwyczajnego mechanizmu, to całkiem spora część naszego systemu opieki zdrowotnej po prostu z dnia na dzień stanie – ostrzega wiceprezes NRL dr Andrzej Cisło.

Czytaj także: Ceny leków i maseczek będą ograniczane

Z kolei przedstawiciele pracodawców ochrony zdrowia i producentów leków podkreślają, że poprawek wymaga też art. 8 specustawy, wprowadzający maksymalne ceny dla produktówleczniczych wykorzystywanych w związku z COVID-19. „Postulujemy jednak by obwieszczenie ministra Zdrowia, o którym mowa w regulacji obowiązywało przez czas określony, nie dłużej niż 90 dni" – czytamy w petycji podpisanej przez Konfederację Lewiatan, Pracodawców RP, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma, Polską Izbę Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych Polfarmed, Polski Związek Producentów Leków bez Recepty Pasmi, Izbę Gospodarczą „Farmacja Polska" oraz Związek Pracodawców Hurtowni Farmaceutycznych.

Przedsiębiorcom nie podoba się także, że premier będzie mógł wydawać im polecenia, o czym mowa w art. 19 specustawy. „Wydaje się, że to zabieg zbyt daleko idący. W ustawie przewidziano zasady organizowania oraz nakładania na przedsiębiorców zadań na rzecz obronności. Nie ma więc potrzeby by Prezes Rady Ministrów dysponował dodatkowym uprawnieniem do wydawania przedsiębiorcom wiążących poleceń w sytuacjach zagrożenia. W przypadku pozostawienia tej kompetencji premiera, postulujemy by w zakresie poleceń stosowane były reguły kodeksu postępowania administracyjnego" – piszą.

Chcą też wynagrodzenia za spełnianie poleceń premiera. „Brak takiego przepisu powoduje, że przedsiębiorca, który poniesie koszty w związku z wykonaniem polecenia, będzie praktycznie pozbawiony możliwości dochodzenia ich zwrotu od Skarbu Państwa" - piszą. Postulują także o rezygnację z obarczania przedsiębiorców kosztami przygotowań planistycznych do realizacji zadań nałożonych poleceniem Prezesa Rady Ministrów (przewiduje to art. 11 ust. 4 specustawy).

Zdaniem przedsiębiorców, art. 19, zmieniający ustawę z 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, który rozszerza pojęcie „przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym" o podmioty zajmujące się wytwarzaniem i dystrybucją produktów leczniczych, jest zabiegiem na wyrost. „Oznacza, że praktycznie wszystkie firmy zajmujące się wytwarzaniem produktów leczniczych (niezależnie od ich rodzaju), mieszczą się w dyspozycji przepisu. Niezasadnie wprowadzono również zasadę, że przedsiębiorców obciążają koszty działań przygotowawczych (planistycznych) związanych z uruchomieniem programu mobilizacji gospodarki" – zauważają.

Do zmiany jest, ich zdaniem, również art. 20 specustawy, zmieniajcy art. 37 azg Prawa farmaceutycznego. Zdaniem przedsiębiorców, regulacja wprowadzana w art. 37azg ust. 1 zmienianej ustawy jest niejasna. „Obowiązujący art. 72a ust. 1 pkt. 1 Prawa farmaceutycznego przewiduje już obowiązek zgłaszania do Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi (ZSMOPL) produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w Polsce, więc zmiana jest niezrozumiała" – piszą przedsiębiorcy.

Partnerzy społeczni zgłosili szereg uwag do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych i związanych nimi sytuacji kryzysowych, którym w czwartek zajmie się Senacka Komisja Zdrowia.

Wiele kontrowersji budzi dodany przez ustawę art.85a Prawa farmaceutycznego, zgodnie z którym hurtownie farmaceutyczne będą mogły sprzedać wyroby medyczne (rękawice, maski, płyny dezynfekcyjne), które resort zdrowia będzie mógł objąć specjalną listą, tylko określonym rodzajom podmiotów (inne hurtownie, apteki, punkty apteczne i podmioty lecznicze). Jak wskazuje Naczelna Rada Lekarska (NRL), projektodawca zupełnie zapomniał o praktykach zawodowych lekarzy, pielęgniarek i fizjoterapeutów. - Naczelna Rada Lekarska zabiega o wyprostowanie tego błędu w Senacie. Jeśli zajdzie konieczność zastosowania tego nadzwyczajnego mechanizmu, to całkiem spora część naszego systemu opieki zdrowotnej po prostu z dnia na dzień stanie – ostrzega wiceprezes NRL dr Andrzej Cisło.

Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach