Partnerzy społeczni zgłosili szereg uwag do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych i związanych nimi sytuacji kryzysowych, którym w czwartek zajmie się Senacka Komisja Zdrowia.
Wiele kontrowersji budzi dodany przez ustawę art.85a Prawa farmaceutycznego, zgodnie z którym hurtownie farmaceutyczne będą mogły sprzedać wyroby medyczne (rękawice, maski, płyny dezynfekcyjne), które resort zdrowia będzie mógł objąć specjalną listą, tylko określonym rodzajom podmiotów (inne hurtownie, apteki, punkty apteczne i podmioty lecznicze). Jak wskazuje Naczelna Rada Lekarska (NRL), projektodawca zupełnie zapomniał o praktykach zawodowych lekarzy, pielęgniarek i fizjoterapeutów. - Naczelna Rada Lekarska zabiega o wyprostowanie tego błędu w Senacie. Jeśli zajdzie konieczność zastosowania tego nadzwyczajnego mechanizmu, to całkiem spora część naszego systemu opieki zdrowotnej po prostu z dnia na dzień stanie – ostrzega wiceprezes NRL dr Andrzej Cisło.
Czytaj także: Ceny leków i maseczek będą ograniczane
Z kolei przedstawiciele pracodawców ochrony zdrowia i producentów leków podkreślają, że poprawek wymaga też art. 8 specustawy, wprowadzający maksymalne ceny dla produktówleczniczych wykorzystywanych w związku z COVID-19. „Postulujemy jednak by obwieszczenie ministra Zdrowia, o którym mowa w regulacji obowiązywało przez czas określony, nie dłużej niż 90 dni" – czytamy w petycji podpisanej przez Konfederację Lewiatan, Pracodawców RP, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma, Polską Izbę Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych Polfarmed, Polski Związek Producentów Leków bez Recepty Pasmi, Izbę Gospodarczą „Farmacja Polska" oraz Związek Pracodawców Hurtowni Farmaceutycznych.
Przedsiębiorcom nie podoba się także, że premier będzie mógł wydawać im polecenia, o czym mowa w art. 19 specustawy. „Wydaje się, że to zabieg zbyt daleko idący. W ustawie przewidziano zasady organizowania oraz nakładania na przedsiębiorców zadań na rzecz obronności. Nie ma więc potrzeby by Prezes Rady Ministrów dysponował dodatkowym uprawnieniem do wydawania przedsiębiorcom wiążących poleceń w sytuacjach zagrożenia. W przypadku pozostawienia tej kompetencji premiera, postulujemy by w zakresie poleceń stosowane były reguły kodeksu postępowania administracyjnego" – piszą.