W 2022 r. OKAM odebrał od „Nieruchomości” „Rzeczpospolitej” nagrodę Real Estate Impactor w kategorii „wizja” za zakup w 2021 r. 62-ha działki po Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie pod gigantyczne przedsięwzięcie wielofunkcyjne. Inwestor przedstawił właśnie master plan – koncepcję zagospodarowania terenu. O skali projektu FSO Park niech świadczy to, że jego pełna realizacja ma zabrać ćwierć wieku.
Poprzemysłowy obszar na prawym brzegu Warszawy, którego granice wyznaczają Wisła, linia kolejowa, trasa Armii Krajowej i rondo Starzyńskiego, przecięty kilkupasmową ulicą Jagiellońską wraz z linią tramwajową, przechodzi metamorfozę i docelowo stanie się tętniącym życiem miastem w mieście.
Miasteczko bez samochodów
Co planuje OKAM? Powierzchnia użytkowa terenu szacowana jest na 700 tys. mkw., a mieszkaniowa – na niemal 440 tys. mkw. Docelowo ma powstać około 12 tys. mieszkań i ok. 13 tys. nowych miejsc pracy. Poza mieszkaniówką pojawią się obiekty edukacyjne, handlowo-usługowe, w tym przestrzeń pod ekotarg, powierzchnie biurowe, a także strefy przeznaczone pod organizację wydarzeń kulturowych.
Pierwszy etap inwestycji ma ruszyć w 2025 r. – na 11 ha powstanie zabudowa mieszkaniowa z częściami handlowo-usługowymi, szkoła dla 650 uczniów oraz pierwszy fragment rozległego parku.
Ma być bowiem zielono, ekologicznie i efektywnie energetycznie. Tereny zielone mają zająć łącznie 20 ha, w tym połowa przypadnie na centralny park. Odważną decyzją jest wyłączenie ruchu samochodowego z terenu – zmotoryzowani mają zostawiać auta na parkingach na obrzeżach FSO Parku, ale prezes OKAM wierzy, że mieszkańcy będą stawiać przede wszystkim na komunikację zbiorową. Z kolei instalacje OZE i retencja wody mają pozwolić na obniżenie zużycia energii i kosztów. Ponadto przy budowie będą wykorzystywane prefabrykaty.