Handel w mieście 15-minutowym

Modernizacje, rozbudowy, nowe funkcje. Galerie intensywnie się zmieniają. Mocną pozycję mają parki handlowe.

Publikacja: 20.07.2023 21:05

Ogrody Ulricha – część gastronomiczno-rozrywkowa przy centrum Wola Park w Warszawie materiały prasow

Ogrody Ulricha – część gastronomiczno-rozrywkowa przy centrum Wola Park w Warszawie materiały prasowe

Początek roku sektor handlowy może zaliczyć do udanych. – Dobra passa trwa – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE. – Tylko w pierwszych trzech miesiącach roku przybyło 107,4 tys. mkw. powierzchni handlowej w 12 obiektach. Są to głównie parki handlowe o powierzchni do 10 tys. mkw. To na nich skupia się uwaga deweloperów – dodaje.

CBRE podaje, że na koniec I kwartału w budowie było 362,3 tys. mkw. powierzchni, z czego niemal trzy czwarte to parki handlowe. Ponad połowa tej nowej podaży (55 proc.) zasili mniejsze miejscowości.

Szybkie zakupy

Według Savills w Polsce powstaje dziś ok. 438,5 tys. mkw. powierzchni handlowej. To sześć centrów o powierzchni 84,4 tys. mkw. i 40 parków handlowych, które dostarczą 354,1 tys. mkw. – Biorąc pod uwagę realizowane inwestycje, prym wiodą mniejsze miejscowości – potwierdza Marta Mikołajczyk-Pyrć, dyrektorka działu powierzchni handlowych i mixed-use w firmie Savills. Powstają np. Koszalin Power Center (38 tys. mkw.) i Ozimska Park (18 tys. mkw.) w Opolu, Galeria Goplana (15,2 tys. mkw.) w Lesznie, CRK Jaworzyna (7 tys. mkw.) w Krynicy-Zdroju. Większe inwestycje to rozbudowa i modernizacja Nowej Sukcesji (46 tys. mkw.) w Łodzi.

Magdalena Frątczak zaznacza, że w ostatnim czasie najszybciej przybywa dyskontów spożywczych i niespożywczych, jak Pepco, Tedi, Dealz, Action. – Rozwój tej oferty w parkach handlowych sprawia, że zaspokajanie różnych potrzeb w jednym miejscu staje się dla konsumentów jeszcze łatwiejsze – mówi ekspertka CBRE. – Ułatwia to też oszczędne zakupy. To dobry kierunek rozwoju na najbliższe miesiące. Rynek handlowy mierzy się z takimi wyzwaniami jak wysoka inflacja, rosnące ceny energii, spadek siły nabywczej i pogorszenie nastrojów konsumentów.

Ekspertka CBRE zwraca też uwagę na rozwój obiektów wielofunkcyjnych, które wpisują się w koncepcję 15-minutowego miasta. – Zakupy pełnią rolę uzupełniającą. Trendem jest łączenie historycznej, zrewitalizowanej przestrzeni z nową tkanką miejską, czego przykładem jest odnowienie Ogrodów Ulricha w pobliżu Wola Parku w Warszawie – wskazuje. – Ciekawym przykładem jest też stołeczna Hala Gwardii, która jeszcze przed zamknięciem wpisywała się w ideę 15-minutowego miasta. Jeśli po renowacji obiekt zachowa dotychczasowy charakter, poprawiając dostępność, zwiększając powierzchnię i jej jakość, będzie to korzystne dla miasta – podkreśla.

W większości europejskich stolic, jak dodaje Magdalena Frątczak, nieruchomości z historią są starannie pielęgnowane i szeroko udostępniane. – W Warszawie mamy już sporo rewitalizowanych wielofunkcyjnych obiektów, jednak nieliczne mogą się pochwalić podobnie szeroką grupą użytkowników i najemców co Hala Gwardii – zaznacza. Budynki handlowe podążają też za ideą zrównoważonego rozwoju. – Coraz częściej są dopasowane do życia lokalnej społeczności – zauważa ekspertka CBRE.

A Marta Mikołajczyk-Pyrć mówi o czasie zmian na polskim rynku centrów handlowych. – Mamy modernizacje, rozbudowy, dodawanie nowych funkcji – tłumaczy. – Większość centrów handlowych ma już swoje lata, zmiany są więc niezbędne, aby dostosować je do dzisiejszych wymagań zarówno klienta, jak i właściciela. Obiekty handlowe wzbogacają się o nowe funkcje: kulturalne, rozrywkowe i społeczno-usługowe, które wchodzą na powierzchnie pierwotnie przeznaczone na handel.

Są też inwestorzy, którzy decydują się nawet na dodawanie do kompleksów części mieszkalnych, biurowych czy hotelowych, tworząc obiekty mixed-use.

Marta Mikołajczyk-Pyrć zaznacza, że ewolucję widać nie tylko we wprowadzaniu nowych funkcji, w zmianach przeznaczenia obiektów, poprawie estetyki, architektury. – Chodzi też o ograniczanie negatywnego wpływu obiektu na środowisko – tłumaczy. – Starsze centra handlowe wymagają modernizacji pod względem technicznym. Pozwoli im to wypełnić nadchodzące dyrektywy unijne zmierzające do zerowej emisji całych budynków i przedsiębiorstw.

Dobry adres

Savills podaje, że całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce przekraczają 13 mln mkw. To powierzchnia w 648 obiektach (centra i parki handlowe powyżej 5 tys. mkw. oraz centra wyprzedażowe). Najwięcej powierzchni – ponad 10,5 mln mkw. – znajduje się w centrach handlowych (444 galerie). Parki handlowe (190) odpowiadają za ponad 2,2 mln mkw. powierzchni, a centra wyprzedażowe (14 obiektów) za 248,9 tys. mkw. powierzchni.

– Aktywność inwestorów widać w sektorze małych parków handlowych budowanych zwłaszcza w mniejszych miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (32 proc. dystrybucji całkowitej nowoczesnej powierzchni handlowej). Wynika to w dużej mierze ze zmian w zachowaniu konsumentów, którzy oczekują zaspokojenia większości codziennych potrzeb – podsumowuje Marta Mikołajczyk-Pyrć. – Obiekty tego typu gromadzą sklepy z ofertą kilku marek. Klienci doceniają dogodną lokalizację. Najemcy z kolei często wybierają ten format ze względu na niższe czynsze i opłaty eksploatacyjne niż w centrach handlowych w największych miastach.

Początek roku sektor handlowy może zaliczyć do udanych. – Dobra passa trwa – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE. – Tylko w pierwszych trzech miesiącach roku przybyło 107,4 tys. mkw. powierzchni handlowej w 12 obiektach. Są to głównie parki handlowe o powierzchni do 10 tys. mkw. To na nich skupia się uwaga deweloperów – dodaje.

CBRE podaje, że na koniec I kwartału w budowie było 362,3 tys. mkw. powierzchni, z czego niemal trzy czwarte to parki handlowe. Ponad połowa tej nowej podaży (55 proc.) zasili mniejsze miejscowości.

Pozostało 88% artykułu
Nieruchomości
Osiem nowych parków handlowych
Nieruchomości
Kwitną parki handlowe i centra codziennych zakupów
Nieruchomości
Rynek potrzebuje ziemi po galeriach
Nieruchomości
Do galerii na obiad i ze sprawą urzędową
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Nieruchomości
Promenada w nowej odsłonie, z nowymi sklepami