Siła polskiej muzyki. Polska fonografia w 20-tce światowych potęg

Polska fonografia w 2022 r. pierwszy raz znalazła się w 20-tce światowych potęg. Jej wartość 661,4 mln zł jest prawie o 50 proc. większa niż w 2019 r.

Publikacja: 22.09.2023 03:00

Cztery płyty w dziesiątce bestsellerów 2022 r. umieściła sanah

Cztery płyty w dziesiątce bestsellerów 2022 r. umieściła sanah

Foto: Wikimedia/Augustyński

Druga znakomita informacja: jesteśmy notowani na 19. miejscu pod względem wartości sektora praw twórców i autorów muzyki. Te dobre wieści są uwerturą Dnia Polskiej Muzyki, który będziemy obchodzić 1 października, już po raz piąty.

– 2022 r. był drugim rokiem z rzędu, w którym rynek muzyczny w Polsce rósł znacznie szybciej niż inne. Po rekordowo dobrym roku 2021, kiedy wartość naszej fonografii urosła o ponad 28 proc., pobił kolejny rekord. Po raz pierwszy w historii znalazł się w gronie 20 największych rynków muzycznych świata – powiedziała „Rzeczpospolitej” Anna Ceynowa, prezeska Fundacji EMPOWER POLAND, organizatora kampanii Dzień Polskiej Muzyki, przewodnicząca Rady Polskiego Rynku Muzycznego.

Anna Ceynowa

Anna Ceynowa

Foto: materiały prasowe

Cztery płyty sanah

Wartość polskiego rynku fonograficznego wyniosła 661,4 mln zł. To o 14 proc. więcej niż przed rokiem i o blisko 50 proc. więcej niż w 2019 r., kiedy rozpoczęta została kampania Dzień Polskiej Muzyki. To wszystko zasługa fanów, którzy w ubiegłym roku wydali na muzykę o 15,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak to wciąż 15 zł w przeliczeniu na osobę rocznie.

Czytaj więcej

Od Opola do Open’era. Tu nie płaci się tylko za muzykę

Znakomity wynik to także zasługa świetnych płyt wydanych przez polskich artystów. W ubiegłym roku na dziesięć najlepiej sprzedających się albumów aż dziewięć to płyty polskich artystów. W tym zestawie znalazły się aż cztery albumy sanah, „Lata dwudzieste” Dawida Podsiadły (drugie miejsce), „Męskie Granie Orkiestra 2021” (czwarte miejsce), a także nagrania SB Mafija, Szpaku i White 2115. Harry Styles znalazł się dopiero na pozycji nr 10.

Mimo że sprzedaż płyt CD wciąż spada (-11 proc. rok do roku), rośnie zainteresowanie winylami, których Polacy w ubiegłym roku kupili o 9,8 proc. więcej niż w 2021 r. Wśród 12 najpopularniejszych winyli w poszczególnych miesiącach 2022 r. znalazło się 10 polskich albumów; m.in. „Miłość w czasach popkultury” Myslovitz, „Ballady i protesty” Fisz Emade Tworzywo, „!To!” Strachy na Lachy, „30 minut z życia” i „Ja tu tylko sprzątam” O.S.T.R, „Występ” Kazik Na Żywo, „Detox” Dżemu, „Opvs Contra Natvram” Behemoth.

Wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży muzyki jest wynikiem rosnącej popularności streamingu, którego wartość przekroczyła 412 mln zł i jest większa o ponad 28 proc. rok do roku, przewyższyła też łączną wartość streamingu i tradycyjnych płyt w 2019 r.

Czytaj więcej

Sensacje Dawida Podsiadło – ciąg dalszy

W streamingu także dominuje polska muzyka. Wciąż ok. 80 proc. z setki najpopularniejszych utworów to piosenki krajowych artystów. W pierwszej dziesiątce największych hitów w Spotify aż dziewięć to utwory polskich artystów, w tym: White 2115, sanah, Mata, SB Maffija, Oki, Young Igi, Bedoes 2115, Malik Montana, Żabson, Kukon. Tylko w rozgłośniach radiowych dominowali artyści zagraniczni, jednak podium otwiera sanah, a w pierwszej piątce znalazł się także Dawid Podsiadło.

Ubiegły rok to także rekord liczby koncertów i sprzedanych biletów. eBilet, największa bileteria w kraju i partner kampanii Dzień Polskiej Muzyki od początku, sprzedała o 30 proc. więcej niż w rekordowym 2019 r.przed pandemią. Największym zainteresowaniem cieszyły się koncerty rodzimych artystów. Dawida Podsiadły i sanah sprzedawały się w kilka minut.

Zjednoczona branża

– 1 października już po raz piąty będziemy świętować Dzień Polskiej Muzyki – mówi Anna Ceynowa. – To kampania społeczna, która promuje polską muzykę i zwiększa świadomość Polaków na temat znaczenia muzyki dla rozwoju polskiej kultury i gospodarki. W tym szczególnym dniu chcemy podziękować artystom i twórcom za muzykę, którą dla nas tworzą, osobom pracującym w sektorze muzyki, ale także miłośnikom polskich utworów. Wraz z mediami uczestniczącymi w kampanii pragniemy zachęcić do jeszcze częstszego słuchania polskiej muzyki, podkreślić łączącą siłę muzyki i jej wpływ na inne sektory sztuki – filmu, książki czy gier wideo.

Z myślą o fanach partnerzy kampanii przygotowali mnóstwo atrakcji. Polska muzyka zdominuje anteny ponad 100 ogólnopolskich stacji radiowych i telewizji muzycznych, w tym RMF FM, Radio ZET, Radio Eska, Eska Rock oraz Polskiego Radia. Tradycyjnie kulminacyjnym punktem akcji jest symboliczna godzina z tylko polską muzyką od 10 do 11. a przez cały dzień będzie jej można usłyszeć więcej niż zwykle.

Największe sklepy muzyczne i bileterie eBilet.pl, Eventim, Ticketmaster, BiletyNa, TicketSwap będą wspierały kampanię w swoich kanałach lub ponownie przygotują dla fanów specjalne promocje na zakup biletów na koncerty oraz spotkania z artystami i twórcami.

Na fanów czekają wyjątkowe promocje na zakup muzyki w salonach i serwisach sieci Empik i na empik.com oraz w niezależnych sklepach muzycznych, m.in. w salonach Winyl Market Shop, a w Sklepie z Muzyką także książek o tematyce muzycznej

Serwisy streamingowe, m.in. Spotify, TIDAL, YouTube Music, ponownie aktywnie będą promować playlisty z polską muzyką. Do akcji włączy się Stowarzyszenie Niezależnych Kin Studyjnych i MOJEeKINO.PL.

Współorganizatorem Dnia Polskiej Muzyki jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. W jego siedzibie 25 września odbędzie się konferencja zapowiadająca Dzień Polskiej Muzyki.

Dzień Polskiej Muzyki - historia

Pomysł na kampanię Dzień Polskiej Muzyki zrodził się w 2019 z inicjatywy założycieli Fundacji EMPOWER POLAND.

Branża muzyczna w Polsce rozwijała się całkiem dobrze, w każdym segmencie rynku odnotowano wzrost, jednak był on dalece niewystarczający jak na potencjał polskiego rynku. Wydatki Polaków na zakup muzyki kształtowały się średnio na poziomie 8,5 zł rocznie per capita, a cały polski rynek fonograficzny rósł ponad 3-krotnie wolniej niż średnia globalna i aż 4-krotnie wolniej niż w wielu krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Intencją twórców kampanii było stworzenie projektu, który zaangażuje i połączy wszystkich uczestników rynku muzycznego: artystów, rozgłośnie radiowe i telewizje muzyczne, firmy i organizacje branżowe oraz fanów – bez względu na wiek, preferencje muzyczne czy status ekonomiczny – by słuchając polskiej muzyki przyczynili się do wzmocnienia kondycji polskiego rynku muzycznego i jego pozycji na świecie. W Dniu Polskiej Muzyki udało się połączyć absolutnie wszystkich uczestników rynku muzycznego, a także inne sektory kultury, które bez muzyki nie istnieją, jak film czy gry wideo.

Druga znakomita informacja: jesteśmy notowani na 19. miejscu pod względem wartości sektora praw twórców i autorów muzyki. Te dobre wieści są uwerturą Dnia Polskiej Muzyki, który będziemy obchodzić 1 października, już po raz piąty.

– 2022 r. był drugim rokiem z rzędu, w którym rynek muzyczny w Polsce rósł znacznie szybciej niż inne. Po rekordowo dobrym roku 2021, kiedy wartość naszej fonografii urosła o ponad 28 proc., pobił kolejny rekord. Po raz pierwszy w historii znalazł się w gronie 20 największych rynków muzycznych świata – powiedziała „Rzeczpospolitej” Anna Ceynowa, prezeska Fundacji EMPOWER POLAND, organizatora kampanii Dzień Polskiej Muzyki, przewodnicząca Rady Polskiego Rynku Muzycznego.

Pozostało 90% artykułu
Muzyka popularna
U2 opublikuje nieznane dotąd nagrania. "Esencja zespołu"
Muzyka popularna
Rekordowy rok Spotify. Serwis jest wart blisko 100 mld dolarów
Muzyka popularna
Nie żyje Charles Dumont, twórca największego przeboju Edith Piaf
Muzyka popularna
Jazztopad: jazzmani zagrają w mieszkaniach melomanów. Nowa fala jazzu we Wrocławiu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Muzyka popularna
Jacob Collier, uczeń Quincy Jonesa, wystąpi w Łodzi