Publicis Groupe o rynku reklamy wideo: Euro2024 przyciągnęło reklamodawców

Po raz drugi oszacowano ile wydaje się u nas łącznie na reklamę w telewizji i przy wideo w internecie. Choć do tradycyjnych nadawców płynie nadal gros wydatków, to zamówienia w YouTube, Meta i TikToku rosną dużo szybciej.

Publikacja: 09.08.2024 16:42

Po raz drugi oszacowano ile wydaje się u nas łącznie na reklamę w telewizji i przy wideo w interneci

Po raz drugi oszacowano ile wydaje się u nas łącznie na reklamę w telewizji i przy wideo w internecie

Foto: Adobe Stock

3,27 mld zł, o 11,2 proc. więcej niż rok temu przeznaczyli reklamodawcy na promocję w telewizji i przy internetowym wideo w Polsce w pierwszym półroczu 2024 r. – szacuje Publicis Groupe, holding reklamowo-marketingowy. To lekkie spowolnienie wobec dynamiki obserwowanej w I kwartale br.

Foto: rp.pl/Weronika Porębska

Publicis Groupe: rosną wydatki reklamowe na wideo

Publicis Groupe zaczął publikację łącznych danych o wydatkach na reklamę rynku wideo od raportu za I kwartał 2024 r. Wówczas tempo zrostu wyniosło 13,3 proc. rok do roku, a wydatki wyniosły 1,52 mld zł.

Grupa zdecydowała, że zaliczanie wideo online do kategorii „Internet” nie przystaje już do rzeczywistości, w której coraz więcej gospodarstw domowych używa telewizorów podłączonych do internetu (ang. smart TV), a widzowie oglądają te same treści także na smartfonach. Granice pomiędzy tradycyjną telewizją a konsumowaniem treści wideo online zacierają się - uważają analitycy.

Autorzy najnowszego raportu o reklamie w Polsce prezentują nadal dane w podziale na platformy. Szacują, że w pierwszym półroczu br. gros pieniędzy na reklamę wideo, bo prawie 73 proc. (niecałe 2,38 mld zł) popłynęło do telewizji. To wzrost o 7,2 proc. – szacuje Publicis Groupe. Pisaliśmy o tych estymacjach dzień wcześniej.   

Rynek reklamy telewizyjnej w II kw. 2024 r.: pomogło Euro2024

Po pierwszym kwartale eksperci szacowali wzrost wydatków na telewizję na 9,1 proc. Wynieść miały one 1,09 mld zł. Tym samym w drugim kwartale zamknąć mogły się sumą 1,29 mld zł i wzrostem o 5,7 proc.

Czytaj więcej

Publicis Groupe o rynku reklamy wideo: Euro2024 przyciągnęło reklamodawców

Dla tego wyniku szczególne znaczenie miało zainteresowanie sponsoringiem w drugim kwartale br., gdy zaczęły się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2024 - uważają w Publicisie.

„To właśnie ta impreza przełożyła się na bardzo dobry wynik pierwszego półrocza w telewizji, a w szczególności drugiego kwartału – w samym tylko czerwcu dynamika wzrostu przychodów ze spotów reklamowych bliska była 10 proc.” – podaje Publicis.

Piłkarskie zmagania sprawiły, że także wideo na platformach społecznościowych oraz krótkie formy wideo w portalach internetowych cieszyły się wyjątkową popularnością.

YouTube, Meta i TikTok rosną szybciej od portali

Ciekawostką z minionego półrocza jest informacja, że w pierwszym półroczu br. Youtube wyprzedził pod względem udziału w czasie oglądalności każdy z kanałów tradycyjnej telewizji, w tym główne kanały Polsatu i TVN.

Drugim pod względem przychodów z reklamy segmentem wideo (odpowiada za ponad 25,9 proc. budżetów, czyli 850 mln zł) jest tzw. wideo in stream w internecie. To pieniądze, które firmy i instytucje wydają na YouTube, w serwisach Meta i na TikToku oraz na portalach internetowych.

Publicis nie zdradza, ile zarabiają poszczególne globalne platformy, a ile portale. Podaje jedynie, że w sumie wydatki na tę kategorię reklamową urosły do roku o 25 proc., na portalach społecznościowych o 27,3 proc., a w serwisach internetowych o 18,6 proc.

Czytaj więcej

Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy

„Z analiz Publicis Groupe wynika, że kibice poszukiwali krótkich materiałów po meczach, chętnie oglądali powtórki goli, a także po meczach włączali ulubionych komentatorów, żeby obejrzeć jeszcze podsumowanie meczu - wśród najchętniej poszukiwanych źródeł był Kanał Zero, ale także sport.pl czy meczyki.pl, a zatem nie tylko serwis sportowy TVP był beneficjentem tego wydarzenia” - napisano.

Są jeszcze dwie inne kategorie serwisów internetowych: tzw. BVoD i AVoD. Ta pierwsza kategoria to serwisy nadawców telewizyjnych z długimi formami. Druga zaś to serwisy bezpłatne, utrzymujące się z reklamy.

Segment BVoD w pierwszym półroczu miał 1,2-proc. udział w rynku, a jego wpływy spadły o 11 proc. do około 40 mln zł – szacujemy na podstawie danych Publicisu.

Z kolei serwisy VoD żyjące z reklamy uzyskały tym czasie 0,2-proc. udział w rynku, co przekłada się na około 6 mln zł (wzrost o 150 proc.).

Prognoza dla rynku reklamy wideo na 2024 r.: prawie 10 proc. w górę

Publicis podaje też dane Nielsena, z których wynika, że I półroczu br. czas przeznaczony na oglądanie wideo przez wszystkich widzów w wieku 16-59 lat wyniósł blisko 3 godziny i 53 minuty, to jest więcej o 5 minut w stosunku do okresu styczeń - czerwiec 2023 r. (czyli o 2 proc. dłużej).

Czytaj więcej

Dla korzyści Polacy chętnie przekażą swoje dane

„Badanie Nielsen Digital pokazuje, że kanałem wideo wyprzedzającym tradycyjne kanały telewizyjne pod względem udziałów w oglądalności był w pierwszym półroczu Youtube – 8,0 proc. (więcej o 0,4 pkt proc. wobec zeszłego roku). Jest to więcej niż w przypadku TVN z udziałem 6,1 proc. i Polsatu z udziałem 5,6 proc.” – podał Publicis.

- Teraz odbywają się Igrzyska Olimpijskie w Paryżu, podczas których polscy widzowie mają wiele powodów do śledzenia transmisji. Z punktu widzenia reklamowego, tegoroczne lato jest więc wyjątkowo atrakcyjne, a już niedługo wystartują jesienne ramówki stacji. Prognozy makroekonomiczne są pozytywne, polska gospodarka rośnie przede wszystkim dzięki popytowi konsumpcyjnemu. Zakładamy więc pozytywny scenariusz dla reklamy wideo i możliwy wzrost 9,8 proc. w skali całego roku – brzmi komentarz Iwony Jaśkiewicz-Kundery, odpowiedzialnej za inwestycje w Publicis Groupe Polska.

3,27 mld zł, o 11,2 proc. więcej niż rok temu przeznaczyli reklamodawcy na promocję w telewizji i przy internetowym wideo w Polsce w pierwszym półroczu 2024 r. – szacuje Publicis Groupe, holding reklamowo-marketingowy. To lekkie spowolnienie wobec dynamiki obserwowanej w I kwartale br.

Publicis Groupe: rosną wydatki reklamowe na wideo

Pozostało 95% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?