Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy

Wejście platform streamingowych na rynek reklamy to ryzyko i szansa dla krajowych nadawców telewizyjnych.

Publikacja: 22.04.2024 04:30

Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy

Foto: AdobeStock

Liczba abonentów korzystających z tanich planów Netfliksa z reklamami urosła w kwartał o 65 proc. – podała przed weekendem amerykańska platforma streamingowa. Nie zdradziła, ile osób kupiło już od niej taki pakiet ogółem. Wiadomo jedynie, że tam, gdzie oferta jest dostępna, kusi się na nią prawie co drugi z nowych użytkowników (40 proc.). Różnice cenowe są spore. Przykładowo w Australii dostęp z reklamami kosztuje 6,99 dol., o 10 dol. mniej niż oferta bez marketingowego przekazu. W Hiszpanii to 5,5 euro – taniej o 7 euro.

Badania agencji Wavemaker pokazują, że i w Polsce byłoby grono zainteresowanych reklamowym abonamentem tej platformy. Wybór jej deklaruje 29 proc. internetowych widzów. Z kolei wśród klientów Netfliksa 47 proc. podaje, że wybrałoby ofertę z reklamami, gdyby była tańsza o połowę.

Jednak na wielu rynkach Netflix nie wprowadził jak dotąd takiego rozwiązania. Walczy ze współdzieleniem kont w inny sposób. Osobom, które dla widzów spoza głównego gospodarstwa domowego założą osobne konto, proponuje preferencyjną stawkę. W Polsce to 9,99 zł miesięcznie.

Czytaj więcej

Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane

Platformy streamingowe otwierają się na rynek reklamy

Zdaniem analityków z firmy doradczej Omdia do końca roku każda duża platforma streamingowa w Polsce będzie miała propozycję i dla reklamodawców. Tą samą drogą idą jej najwięksi konkurenci, tacy jak The Walt Disney Corporation z Disney+ czy Warner Bros. Discovery.

Teoretycznie to zła wiadomość dla głównych konkurentów streamingowych platform – telewizji. Jak się jednak okazuje, telewizyjni nadawcy widzą w rynkowej zmianie szansę. Telewizja Polska podała właśnie, że z jej usług brokera reklamy skorzysta Rakuten. Rakuten to japońska grupa prowadząca platformę streamingową Rakuten.tv. Dociera ona do 150 mln gospodarstw domowych w Europie. Ilu abonentów ma w Polsce – nie zdradzono. Oferuje m.in. darmowe treści wideo w zamian za obejrzenie reklam. Za wypożyczenie filmu bez reklam trzeba natomiast zapłacić od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Do wprowadzenia oferty z reklamami przygotowuje się w Polsce SkyShowtime. Platforma zapowiedziała, że od 23 kwietnia wprowadzi nowy plan Standard kosztujący 19,99 zł. To o 5 zł mniej, niż wynosi obecnie zwykła cena dostępu za miesiąc. Dotychczasowy plan Standard – o zmienionej nazwie Standard Plus – będzie pozwalał na więcej: jednocześnie ze strumieniowania będą mogły korzystać dwie osoby. Będą mogły one także ściągać filmy na dysk. Już od jakiego czasu można jednak skorzystać z promocji, w której miesięczny abonament spada do około 16,5 zł. Warunek jest taki, że trzeba na dłużej związać się z platformą: np. opłacić pierwsze sześć miesięcy z góry. Aby uniknąć płacenia wyższej ceny po tym czasie, trzeba anulować subskrypcję.

Czy SkyShowtime będzie korzystać z oferty brokerskiej któregoś z nadawców? Według naszych informacji na razie współpracuje z dużą międzynarodową grupą reklamową.

Z kolei Warner Bros. Discovery przygotowuje się do wprowadzenia platformy Max. Zastąpi ona serwis HBO Max w czerwcu tego roku. Także w wypadku tej platformy na ofertę złoży się abonament z reklamami AdLite. Jego cena nie jest na razie znana. Dla przypomnienia miesięczny abonament za HBO Max to niecałe 30 zł, a przy zakupie rocznej subskrypcji miesięczny wydatek spada do 19 zł. Warner Bros. Discovery nie odpowiedziało na nasze pytania dotyczące tego, kto będzie sprzedawał czas reklamowy Maksa w Polsce. Do grupy należy TVN Media i według naszych rozmówców to zapewne ta firma będzie brokerem platformy w naszym kraju.

W ubiegłym roku plany z reklamami wprowadził w niektórych krajach w Europie Disney+. W Polsce na razie podniósł opłatę i formalnie zakazuje współdzielenia konta. Kto będzie oferować czas reklamowy na Disney+ w Polsce – na razie nie wiadomo. Amerykanie blisko współpracują jednak z Grupą Cyfrowy Polsat. To jej telekomy: Plus i Netia, są jedynymi operatorami z serwisem w pakietach.

Liczba abonentów korzystających z tanich planów Netfliksa z reklamami urosła w kwartał o 65 proc. – podała przed weekendem amerykańska platforma streamingowa. Nie zdradziła, ile osób kupiło już od niej taki pakiet ogółem. Wiadomo jedynie, że tam, gdzie oferta jest dostępna, kusi się na nią prawie co drugi z nowych użytkowników (40 proc.). Różnice cenowe są spore. Przykładowo w Australii dostęp z reklamami kosztuje 6,99 dol., o 10 dol. mniej niż oferta bez marketingowego przekazu. W Hiszpanii to 5,5 euro – taniej o 7 euro.

Pozostało 87% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?