Streaming telewizji nie wyparł, ale zmienił rynek

Właściciel platformy Max.com zdecydował, że kanały telewizyjne to nie przyszłość. Czy faktycznie się pozbędzie TVN-u?

Publikacja: 09.08.2024 04:30

Platformy streamingu zmieniły sposób konsumpcji treści wideo i zwiększyły wymagania widzów

Platformy streamingu zmieniły sposób konsumpcji treści wideo i zwiększyły wymagania widzów

Foto: AdobeStock

Z punktu widzenia widzów wraz z wprowadzeniem abonamentów z reklamą platformy streamingowe zaczynają upodabniać się do tradycyjnej telewizji linearnej. Jednak udziałowcy i zarządy medialnych firm widzą wyraźną różnicę w potencjale biznesów. Dowodzą tego ostatnie decyzje Warner Bros. Discovery, właściciela platformy Max, która w tym roku zadebiutowała także w Polsce.

Netflix liderem, Disney+ zaczyna zarabiać

Trzej najwięksi światowi gracze na rynku streamingu wideo podsumowali właśnie II kwartał. Lider – Netflix – umocnił pozycję numer 1 zarówno pod względem wyników finansowych, jak i liczby subskrybentów. Zarówno przychody amerykańskiej firmy, jak i liczba użytkowników urosły rok do roku po około 16 proc. do odpowiednio: 9,6 mld USD i 277,6 mln.

The Walt Disney Company, właściciel Disney+, również ma za sobą udany pod tym względem okres. Jego przychody ze streamingu powiększyły się o ponad 15 proc. do 5,8 mld USD i o kwartał wcześniej zaczął na tym wychodzić na plus. Strata operacyjna to już niecałe 20 mln USD. Pod względem wzrostu liczby użytkowników swoich serwisów streamingowych Disney może mówić o spowolnieniu.

Ich grono urosło tylko o kilka procent do 205 mln. Najsłabsze odczyty pokazał robiący porządki w grupie Warner Bros. Discovery (WBD): przychody ze streamingu (nazywanego także Direct-to-Consumer) grupy były niższe niż rok temu, a strata operacyjna pogłębiła się. Mimo to prezes WBD David Zaslav ogłosił przy okazji publikacji wyników finansowych, że to ten dział i rozwój globalnej platformy Max.com uznaje obecnie za priorytetowy, a na wartość segmentu kanałów telewizyjnych, na który składa się także polska stacja TVN utworzono odpisy na ponad 9 mld USD (konkretnie dotyczy sportowych stacji regionalnych AT&T SportsNet). Dzień wcześniej dziennik „Financial Times” napisał, że WBD może sprzedać TVN. Czy ten scenariusz faktycznie zostanie zrealizowany?

50 proc. szans na sprzedaż TVN

Katarzyna Issat z biura prasowego TVN poinformowała w odpowiedzi na nasze pytania, że grupa tej kwestii nie komentuje.

– Nie jest tajemnicą, że TVN jest olbrzymim kołem napędowym biznesu Warner Bros. Discovery w Polsce, co wynika nie tylko z siły nadawcy na naszym rynku, ale również z generowanych przez stację przychodów – komentuje natomiast dla nas Piotr Piętka, prezes Publicis Groupe na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.

– Dość powiedzieć, że przy wzroście rynku reklamy telewizyjnej w I półroczu o 7,2 proc., grupa TVN (kanał główny plus obsługiwane przez nadawcę kanały tematyczne) zanotowała dynamikę przychodów na poziomie +9,6 proc., osiągając znacząco lepsze wyniki od konkurencji – dodaje.

– Z drugiej strony stacja TVN osiągnęła w tym samym okresie dynamikę przychodów na poziomie 4,1 proc., co jest wynikiem lepszym od Polsatu, którego przychody spadły rok do roku, ale gorszym od TVP 1 i TVP 2 – wylicza Piętka.

– Od początku było wiadomo, że TVN jest pewnego rodzaju wyjątkiem w obranej przez WBD globalnej strategii działania, co szczególnie widoczne jest obecnie, kiedy swoją premierę miała platforma Max – uważa prezes Publicisu.

Ostatecznie jednak na pytanie, czy do transakcji dojdzie, nie odpowiada jednoznacznie. – Trudno wróżyć z fusów w obecnej sytuacji, gdy świat mediów podlega tak dynamicznej transformacji, oraz gdy w tym przypadku decyzje podejmowane są na najwyższych szczeblach w Stanach Zjednoczonych – mówi.

– Osobiście dawałbym mniej niż 50-proc. prawdopodobieństwo, że Warner Bros. Discovery finalnie sprzeda TVN. Taka transakcja w skali całej grupy WBD nie miałaby dużego znaczenia, podejmując zaś decyzję zarząd być może będzie się kierować nie tylko czysto biznesowymi przesłankami – uważa natomiast Konrad Kiężopolski, dyrektor wykonawczy w dziale fuzji i przejęć Haitong Banku.

– Kontent jest ważnym elementem biznesu dostawców płatnej rozrywki wideo. Platformy streamingowe pozyskują go w różny sposób, w tym produkując własne filmy i seriale. Grupa TVN to z jednej strony producent lokalnych seriali i filmów, które są ważnym elementem oferty graczy płatnego wideo, a z drugiej emitentem formatów na licencji o charakterze widowisk i konkursów, które średnio pasują do oferty platform streamingu – mówi Konrad Księżopolski.

Polski wątek internetowy

Streaming zmienia także Grupę Cyfrowy Polsat. Także i ona – jak przekazała nam niedawno Olga Zomer, rzeczniczka spółki – stawia dziś przede wszystkim na wzrost za sprawą platformy Polsat Box Go.

Streamingowe platformy powoli zastępują inne formy dystrybucji wideo, choć w Polsce dzieje się to relatywnie powoli. Przypada na nie niecałe 10 proc. czasu widzów przed telewizorem. Nadal królują telewizje kablowe i platformy satelitarne, choć udział tych ostatnich spada. Za to wydatki na serwisy internetowe z wideo na żądanie rosną w naszym kraju z roku na rok. W 2023 r. miały wartość około 2,3 mld zł – szacuje firma analityczna PMR – korzysta z nich już 65 proc. gospodarstw domowych. To więcej niż z tradycyjnej telewizji.

W 2027 r. z płatnych serwisów VoD korzystać będzie 75,8 proc. gospodarstw domowych w kraju, podczas gdy penetracja usługami tradycyjnej płatnej telewizji (a więc kablówek, platform satelitarnych i dostawców telewizji w technologii IP) obniży się do 56,4 proc. W 2029 r. ma to być odpowiednio 79,6 proc. i 54,4 proc.

Z punktu widzenia widzów wraz z wprowadzeniem abonamentów z reklamą platformy streamingowe zaczynają upodabniać się do tradycyjnej telewizji linearnej. Jednak udziałowcy i zarządy medialnych firm widzą wyraźną różnicę w potencjale biznesów. Dowodzą tego ostatnie decyzje Warner Bros. Discovery, właściciela platformy Max, która w tym roku zadebiutowała także w Polsce.

Netflix liderem, Disney+ zaczyna zarabiać

Pozostało 92% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?