Polskie gospodarstwa domowe i firmy w 2023 roku zwiększyły wydatki na szybki internet o prawie 10 proc. Tam, gdzie nie dociera światłowód, kablówka, a komórka nie wystarcza, na łowach jest Starlink Elona Muska. Za to małe lokalne firmy tracą rynek - wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej..
UKE: 300 tys. abonentów szybkiego internetu w rok
W 2023 r. ze stacjonarnego internetu korzystało w Polsce 65,5 proc. gospodarstw domowych, o 2,3 pkt proc. więcej niż rok wcześniej – poinformował UKE w najnowszej edycji „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego”. Przekłada się to na 9,5 mln abonentów usługi i oznacza wzrost o 300 tys. (3,6 proc.) od końca 2022 r. Przychody operatorów z tego segmentu wzrosły trzy razy szybciej, bo w rok o prawie 10 proc. (9,7 proc.) do 5,9 mld zł.
Technologią dostępu do internetu stacjonarnego, którą wybieramy najchętniej jest światłowód. Ze światłowodu korzystało w grudniu 2023 r. 4,5 mln abonentów, czyli 48,1 proc. wszystkich użytkowników przewodowego internetu. To oznacza przyrost aż o milion w porównaniu z 2022 r., gdy z tego typu łączy korzystało nieco ponad 38 proc. użytkowników (około 3,5 mln).
Czytaj więcej
O tym co decyzja Google oznacza dla Gemiusa. Czy firma jest gotowa do zmiany w metodologii badań polskiego internetu. Jak chce to robić i na co czeka - mówi Aleksandra Załęska, szefowa Mediapanelu.
Usługę w tej technologii oferuje coraz więcej dużych firm, w tym telewizji kablowych, a pomagają w tym pieniądze unijne i zagraniczne fundusze inwestycyjne lokujące pieniądze w firmach budujących infrastrukturę, do której podpinać użytkowników może każdy operator detaliczny.