Adresy IP - czy można nimi policzyć internautów? Telekomy wyjaśniają

Gemius chce używać adresów IP w metodologii badania rynku internetu w Polsce. Czy po adresach IP da się policzyć internautów? Pytamy telekomy.

Publikacja: 29.06.2024 10:37

Adresy IP - czy można nimi policzyć internautów? Telekomy wyjaśniają

Foto: Adobe Stock

Firma badawczo-analityczna Gemius prowadząca badanie Mediapanel w polskim internecie chce wykorzystywać adresy IP w swojej metodologii. Mówi nam o tym w wywiadzie Aleksandra Załęska, odpowiedzialna z badanie.

Sprawdziliśmy, co polscy operatorzy telekomunikacyjni sądzą o identyfikowaniu użytkownika internetu przy pomocy IP, jak przydzielają adresy i jaka część ich klientów ma stałe IP. Oto co nam odpowiedzieli.

Jeden adres IP to wielu użytkowników

- Liczba adresów IP nie odpowiada liczbie użytkowników. Za jednym adresem może kryć się wielu użytkowników – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

Jako przykład podaje protokół NAT (Network Address Translation). Polega on na konwersji adresów sieciowych, a ta pozwala wielu urządzeniom korzystać z jednego publicznego adresu IP. Jak wyjaśnia Data Base, protokół ten powstał ponieważ w internecie mogą skończyć się adresy z puli IPv4 i aby temu zaradzić.

Czytaj więcej

Szefowa badania Mediapanel z Gemiusa: będziemy walczyć o co najmniej 20 lat

- Mamy też usługi biznesowe, w których oferujemy więcej niż jeden adres IP. Dlatego szacowanie dokładnej liczby użytkowników jest trudne – dodaje Jabczyński.

To jeden problem. Drugi jest taki, że stałe (albo statyczne) IP używane jest przez firmy. Operatorzy najczęściej nie mają w ofercie takiego rozwiązania dla osób indywidualnych, a to ich jest najwięcej.

Telekomy: stałe IP głównie dla firm

- Usługi ze stałym adresem IP w sieci stacjonarnej co do zasady kierujemy są do klientów biznesowych. Mamy ich ok. 80 tys. – mówi Jabczyński.

W ofercie telekomu można znaleźć jednak też usługę kierowaną do osób indywidualnych. Chodzi o Orange VPN.

- Orange VPN - to usługa sieci mobilnej, polegająca na umożliwieniu klientowi dostępu do internetu z wykorzystaniem publicznego adresu IP. Jako opcję udostępniono możliwość korzystania ze stałego adresu IP – mówi rzecznik.

Ile adresów IP dziennie przypisywanych jest urządzeniom łączącym się z siecią Orange – telekom nie precyzuje.

- Liczba klientów dla rynku stacjonarnego to ok. 2,7 mln, a dla mobilnego - 15,8 mln. Nie wszyscy jednak korzystają z usług internetowych, ale na obsługę takiej liczby jesteśmy przygotowani – mówi rzecznik.

Karol Wieczorek, rzecznik Netii mówi, że o ile wśród klientów z segmentu B2B praktycznie wszyscy korzystają ze stałego IP, to w segmencie B2C – pojedyncze procenty. I to nie oznacza, że stałe IP mają osoby indywidualne, bo w segmencie B2C Netii są również działalności gospodarcze – małe jednoosobowe firmy.

Play: IPv6 mogłoby pomóc

Informacją ile adresów IP przypisywanych jest dziennie przez grupę P4 (Play) nie dzieli się też Ewa Sankowska-Sieniek z biura prasowego tego telekomu.

Potwierdza ona, że po adresie IP obecnie trudno jest identyfikować użytkownika. - Na ten moment nie jest to możliwe, ponieważ w przypadku najpowszechniejszego protokołu IPv4 za jednym adresem IP kryje się bardzo wielu użytkowników z powodu stosowania rozwiązania NAT.

Czytaj więcej

Musk kontra Solorz, Play goni Orange. Starcie o lukratywny rynek w Polsce

Użytkowników po adresie IP da się w określonych wypadkach liczyć dla protokołu IPv6 (następna generacja adresów IP – red.), ale ograniczeniem jest to, że cześć serwisów w internecie nie wspiera tego protokołu. W takiej sytuacji ruch realizowany jest w ramach IPv4 – wyjaśnia Sankowska-Sieniek.

Pytana, podobnie jak rzecznik Orange, ile adresów IP dziennie urządzeniom łączącym się z sieciami Playa ucina: - Nie podajemy takich informacji.

Play nie ma oferty stałego IP dla osób indywidualnych. - Oferta jest dostępna dla klientów biznesowych. Stałe IP zapewnia stabilność i dostępność kluczowych usług firmowych. Przykłady konkretnych sytuacji, w których wykorzystywane jest stałe IP w biznesie to: monitoring i zdalny dostęp do kamer, czy usługi, gdzie dokonywana jest autoryzacja po IP (połączenie z jakimś serwisem jest możliwe tylko ze wskazanych adresów IP) – mówi Ewa Sankowska-Sieniek.

Po co jeszcze stałe IP?  

- Adres IP to 32-bitowa liczba, która służy do cyfrowego identyfikowania urządzeń tj. komputerów, urządzeń sieciowych. Jako operatorzy wykorzystujemy go dla stron www jak również komunikacji wewnątrz sieci LAN firmy czy z siecią zewnętrzną Internet — wylicza rzecznik Orange Polska.

Adresy IPv6 są dłuższe. Składają się z 128 bitów, co zwiększa pulę potencjalnych adresów. 

Rzecznik Orange tłumaczy, że aby firma mogła być widoczna w Internecie, potrzebuje publiczny stały adres IP. - Dzięki odpowiedniej identyfikacji na zewnątrz możemy np. przygotować stronę www, czy sklep internetowy wspierający biznes — dodaje.

- Stały adres IP wykorzystywany jest również do bezpiecznej komunikacji z innymi urządzeniami i umożliwia do nich dostęp z zewnątrz dla wybranych użytkowników. Mogą to być serwery firmowe, drukarki, kamery monitoringu, terminale płatnicze, zdalne sterowanie maszynami ogólnego użytku jak bramy wjazdowa, ogrzewanie, oświetlenie czy wewnętrznymi maszynami do produkcji, w zależności od wykonywanej branży — wyjaśnia. 

- Publiczne adresy IP wykorzystywane są również do nawiązania bezpiecznego połączenia pomiędzy oddalonymi od siebie oddziałami firmy, poprzez połączenie ich w jedną sieć VPN. Dzięki stałemu adresowi IP, możemy także określić geolokalizację, kto i skąd z nami się komunikował, dostawców usług Internetowych oraz monitorować ruch użytkowników z i do internetu — wylicza Jabczyński.

Firma badawczo-analityczna Gemius prowadząca badanie Mediapanel w polskim internecie chce wykorzystywać adresy IP w swojej metodologii. Mówi nam o tym w wywiadzie Aleksandra Załęska, odpowiedzialna z badanie.

Sprawdziliśmy, co polscy operatorzy telekomunikacyjni sądzą o identyfikowaniu użytkownika internetu przy pomocy IP, jak przydzielają adresy i jaka część ich klientów ma stałe IP. Oto co nam odpowiedzieli.

Pozostało 94% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?