Narzędzia fundraisingowe Meta są dość popularnym sposobem zbierania pieniędzy przez organizacje charytatywne na świecie. Jednak jak informowała firma, za jej pośrednictwem internauci wpłacali darowizny o wartości miliardów dolarów co roku, tylko w 2021 r. ponad 5 miliardów dolarów. W Polsce największa zbiórka, 16 mln zł, została zorganizowana na rzecz tragicznie zmarłego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.
Społeczności bez crowdfundingu. Koniec zbiórek na Facebooku i Instagramie
Jednak od 1 lipca narzędzia do organizacji zbiórek online nie będą już dostępne na platformach Facebook i Instagram dla organizacji pożytku publicznego w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), w tym m.in. w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, we Francji, w Niemczech, Irlandii, we Włoszech, w Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii i Szwecji. Zmiany dotyczą łącznie 30 państw, w tym 27 unijnych oraz Islandii, Norwegii i Liechtensteinu. Modyfikacje przepisów i zasad organizacji zbiórek crowdfundingowych w Europie nie dotyczą np. Wielkiej Brytanii, gdyż ten kraj nie jest członkiem EOG.
Czytaj więcej
Facebook zrezygnuje z organizowania na platformie crowdfundingowych akcji. Plan jest taki, by odsyłać do serwisów zewnętrznych. Koncern właśnie szuka partnerów w Polsce.
Ta fundamentalna zmiana oznacza praktycznie koniec możliwości prowadzenia przez organizacje charytatywne zbiórek crowdfundingowych na najpopularniejszych platformach mediów społecznościowych na Starym Kontynencie. – Po 30 czerwca 2024 r. przestają działać lub znikają wszystkie dostępne dotychczas narzędzia do zbiórek online na platformach Meta, w tym m.in. Facebook Donate ads – reklamy, przyciski darowizn w postach i na stronach fundraiserów utworzonych za pośrednictwem Instagrama i Facebooka (wszystkie aktywne zbiórki pieniędzy zakończą się automatycznie z końcem bieżącego miesiąca, a przyciski darowizn zostaną wyłączone), funkcja API fundraisera, menedżera ds. działalności charytatywnej oraz PayPal Giving Fund – mówi Krzysztof Ilnicki, wiceprezes zrzutka.pl. – Także wpływy z darowizn zostaną zablokowane automatyczne od 1 lipca bieżącego roku. Pokwitowania będą dostarczane wyłącznie w celu przetwarzania zwrotów lub wniosków o obciążenie zwrotne. Organizacje charytatywne stracą również dostęp do wcześniejszych danych z działalności fundraisingowej realizowanych na platformach Meta, w tym m.in. list osób wspierających, czyli donatorów – dodaje.
Meta obecnie już limituje, kto może przekazywać pieniądze na zbiórki charytatywne do końca czerwca 2024 roku. Powołując się na wymogi regulacyjne, firma pozwala aktualnie na dokonanie donacji online już tylko osobom, które wcześniej korzystały z konta „pieniądza elektronicznego” w celu przekazania darowizny. Internauci, którzy nie korzystali dotychczas z takiego konta, nie mają już możliwości tworzenia ani przekazywania darowizn na zbiórki na platformach społecznościowych Facebook i Instagram.