Facebook i Instagram mają kłopot ze zbiórkami. Będzie nowe rozwiązanie

Od 1 lipca Facebook rezygnuje z organizowania zbiórek fundraisingowych. Jednak platformy Meta będą chciały wprowadzić nowe rozwiązanie.

Publikacja: 21.06.2024 04:30

Facebook i Instagram mają kłopot ze zbiórkami. Będzie nowe rozwiązanie

Foto: Bloomberg

Narzędzia fundraisingowe Meta są dość popularnym sposobem zbierania pieniędzy przez organizacje charytatywne na świecie. Jednak jak informowała firma, za jej pośrednictwem internauci wpłacali darowizny o wartości miliardów dolarów co roku, tylko w 2021 r. ponad 5 miliardów dolarów. W Polsce największa zbiórka, 16 mln zł, została zorganizowana na rzecz tragicznie zmarłego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Społeczności bez crowdfundingu. Koniec zbiórek na Facebooku i Instagramie

Jednak od 1 lipca narzędzia do organizacji zbiórek online nie będą już dostępne na platformach Facebook i Instagram dla organizacji pożytku publicznego w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), w tym m.in. w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, we Francji, w Niemczech, Irlandii, we Włoszech, w Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii i Szwecji. Zmiany dotyczą łącznie 30 państw, w tym 27 unijnych oraz Islandii, Norwegii i Liechtensteinu. Modyfikacje przepisów i zasad organizacji zbiórek crowdfundingowych w Europie nie dotyczą np. Wielkiej Brytanii, gdyż ten kraj nie jest członkiem EOG.

Czytaj więcej

Znana polska firma ma zostać partnerem Facebooka. Rewolucja w finansowaniu

Ta fundamentalna zmiana oznacza praktycznie koniec możliwości prowadzenia przez organizacje charytatywne zbiórek crowdfundingowych na najpopularniejszych platformach mediów społecznościowych na Starym Kontynencie. – Po 30 czerwca 2024 r. przestają działać lub znikają wszystkie dostępne dotychczas narzędzia do zbiórek online na platformach Meta, w tym m.in. Facebook Donate ads – reklamy, przyciski darowizn w postach i na stronach fundraiserów utworzonych za pośrednictwem Instagrama i Facebooka (wszystkie aktywne zbiórki pieniędzy zakończą się automatycznie z końcem bieżącego miesiąca, a przyciski darowizn zostaną wyłączone), funkcja API fundraisera, menedżera ds. działalności charytatywnej oraz PayPal Giving Fund – mówi Krzysztof Ilnicki, wiceprezes zrzutka.pl. – Także wpływy z darowizn zostaną zablokowane automatyczne od 1 lipca bieżącego roku. Pokwitowania będą dostarczane wyłącznie w celu przetwarzania zwrotów lub wniosków o obciążenie zwrotne. Organizacje charytatywne stracą również dostęp do wcześniejszych danych z działalności fundraisingowej realizowanych na platformach Meta, w tym m.in. list osób wspierających, czyli donatorów – dodaje.

Meta obecnie już limituje, kto może przekazywać pieniądze na zbiórki charytatywne do końca czerwca 2024 roku. Powołując się na wymogi regulacyjne, firma pozwala aktualnie na dokonanie donacji online już tylko osobom, które wcześniej korzystały z konta „pieniądza elektronicznego” w celu przekazania darowizny. Internauci, którzy nie korzystali dotychczas z takiego konta, nie mają już możliwości tworzenia ani przekazywania darowizn na zbiórki na platformach społecznościowych Facebook i Instagram.

Meta platforms oficjalnie nie podała przyczyn, które implikują tę rewolucyjną modyfikację, oraz nie komentuje tej sprawy w mediach. Jednak jak się nieoficjalnie mówi, zmiany związane są z nowymi wymogami regulacyjnymi UE mającymi na celu zapewnienie lepszej ochrony wspólnego europejskiego rynku, firm na nim działających i konsumentów.

Szansa dla Zrzutki.pl

Pewnym pocieszeniem, może być fakt, że Meta będzie chciała wspierać organizacje pożytku publicznego. Jak podaje firma, badane są aktualnie możliwość przekazywania donacji za pośrednictwem starannie wybranych, bezpiecznych i wiarygodnych platform specjalizujących się w zbiórkach crowdfundingowych. Analizuje się możliwość udoskonalenia guzika „przekaż datek”, tak aby przekierowywał użytkowników Facebooka i Instagrama do platform finansowania społecznościowego, takich jak na przykład zrzutka.pl.

Zmiana ta może być szokiem dla wielu organizacji pozarządowych, które dość często korzystały z popularności Facebooka i Instagrama, oraz ich darmowych narzędzi do zbiórek crowdfundingowych.

Narzędzia fundraisingowe Meta są dość popularnym sposobem zbierania pieniędzy przez organizacje charytatywne na świecie. Jednak jak informowała firma, za jej pośrednictwem internauci wpłacali darowizny o wartości miliardów dolarów co roku, tylko w 2021 r. ponad 5 miliardów dolarów. W Polsce największa zbiórka, 16 mln zł, została zorganizowana na rzecz tragicznie zmarłego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Społeczności bez crowdfundingu. Koniec zbiórek na Facebooku i Instagramie

Pozostało 88% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?