To, co jest siłą outdooru na świecie, czyli nośniki cyfrowe, w Polsce dopiero się rozwija.
– Stanowią one w naszym kraju jeszcze nieduży procent całego sektora reklamy zewnętrznej, ale ich udział sukcesywnie rośnie. Najwięksi dostawcy dysponują coraz bardziej zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami, chociażby AMS w systemie nośników Citylight – komentuje Małgorzata Osiecka, dyrektor ds. sprzedaży radia, prasy, reklamy zewnętrznej i kina w GroupM Polska. – Myślę więc, że już wkrótce będziemy świadkami wdrożeń kolejnych, nowatorskich rozwiązań, które poziomem zaawansowania dorównują innym rozwiniętym rynkom.
IGRZ szacuje, że w 2017 r. cyfrowe nośniki przyniosły branży 26 mln zł i było to o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. – W odniesieniu do zewnętrznych nośników cyfrowych nadal odnotowujemy niesprzyjające warunki dla rozwoju ich sieci. Liczba ekranów maleje. W końcu 2017 roku wynosiła około 450 sztuk – podaje IGRZ.
Jednak producenci cyfrowych ekranów widzą coraz większy potencjał dla tej części rynku. – Sektor cyfrowej reklamy zewnętrznej będzie rósł bardziej dynamicznie niż tradycyjne nośniki i osiągnie między 5 a 7 proc. całego rynku reklamy zewnętrznej. Przewidujemy, że do 2020 roku rynek ten urośnie dwukrotnie, do poziomu 12–14 proc. całego rynku reklamy zewnętrznej – komentuje Michał Ptak, menedżer działu wdrożeń biznesowych w Samsung Electronics Polska.
Jak dodaje, wzrost w tym segmencie napędza spadek cen cyfrowych ekranów oraz to, że z badań wynika, iż treści cyfrowe siedmiokrotnie bardziej angażują odbiorców niż billboardy czy plakaty. – Cyfrowe ekrany zapewniają także możliwość zmiany wyświetlanych treści w czasie rzeczywistym, co znacząco obniża koszty obsługi nośników reklamy zewnętrznej. To również nośnik wideo, a według aż 64 proc. marketerów to właśnie treści audiowizualne do 2020 r. zdominują rynek reklamowy – mówi Michał Ptak.
Niepewna przyszłość
Agencje mediowe są na razie ostrożniejsze w prognozach dla reklamy zewnętrznej. – Jej dalszy, dynamiczny rozwój zdecydowanie spowalnia ustawa krajobrazowa. Rynek czeka na realne konsekwencje ustawy, które determinują zachowania potencjalnych inwestorów zainteresowanych reklamą zewnętrzną. Malejąca liczba nośników systemowych w dużych miastach wraz z utrzymaniem dotychczasowej polityki cenowej również nie działa na korzyść dostawców – mówi Małgorzata Osiecka.