Reklama zewnętrzna rośnie w siłę. Nie w Polsce

W tym roku udziały globalnego outdooru w rynku reklamy mogą być najwyższe od 15 lat. W Polsce billboardom mogą pomóc mundial i jesienne wybory samorządowe.

Publikacja: 26.02.2018 20:00

Reklama zewnętrzna rośnie w siłę. Nie w Polsce

Foto: Adobe Stock

Jak prognozuje GroupM, na świecie udziały reklamy zewnętrznej w reklamowym torcie w 2018 r. mogą wzrosnąć do 6,3 proc.

– Dają tym samym najwyższy wynik od 1993 r. Dużą szansą na rozwój tego sektora jest połączenie danych o lokalizacji z zakupem, mediami społecznościowymi i znajomością zachowań/przyzwyczajeń konsumentów – podaje GroupM.

Mundial i wybory

Jeśli chodzi o prognozy dla outdooru w Polsce, eksperci są podzieleni. Zrzeszająca firmy sektora Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej szacuje, że ten rok przyniesie wzrost wpływów o 3,5–5,5 proc. To dość optymistyczne założenie, gdyż ubiegły rok zamknął się według IGRZ 1,7-proc. spadkiem (do 484,3 mln zł).

– Rok 2018 zapowiada się interesująco ze względu na czekające nas cykliczne wydarzenia: zakończyły się zimowe igrzyska olimpijskie, czekają nas mistrzostwa świata w piłce nożnej oraz wybory samorządowe. Wielkie imprezy sportowe zawsze wzmagają aktywność reklamodawców w outdoorze, a tegoroczne wybory samorządowe będą maksymalnie wykorzystywać jej lokalny potencjał – podaje IGRZ.

To, co jest siłą outdooru na świecie, czyli nośniki cyfrowe, w Polsce dopiero się rozwija.

– Stanowią one w naszym kraju jeszcze nieduży procent całego sektora reklamy zewnętrznej, ale ich udział sukcesywnie rośnie. Najwięksi dostawcy dysponują coraz bardziej zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami, chociażby AMS w systemie nośników Citylight – komentuje Małgorzata Osiecka, dyrektor ds. sprzedaży radia, prasy, reklamy zewnętrznej i kina w GroupM Polska. – Myślę więc, że już wkrótce będziemy świadkami wdrożeń kolejnych, nowatorskich rozwiązań, które poziomem zaawansowania dorównują innym rozwiniętym rynkom.

IGRZ szacuje, że w 2017 r. cyfrowe nośniki przyniosły branży 26 mln zł i było to o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. – W odniesieniu do zewnętrznych nośników cyfrowych nadal odnotowujemy niesprzyjające warunki dla rozwoju ich sieci. Liczba ekranów maleje. W końcu 2017 roku wynosiła około 450 sztuk – podaje IGRZ.

Jednak producenci cyfrowych ekranów widzą coraz większy potencjał dla tej części rynku. – Sektor cyfrowej reklamy zewnętrznej będzie rósł bardziej dynamicznie niż tradycyjne nośniki i osiągnie między 5 a 7 proc. całego rynku reklamy zewnętrznej. Przewidujemy, że do 2020 roku rynek ten urośnie dwukrotnie, do poziomu 12–14 proc. całego rynku reklamy zewnętrznej – komentuje Michał Ptak, menedżer działu wdrożeń biznesowych w Samsung Electronics Polska.

Jak dodaje, wzrost w tym segmencie napędza spadek cen cyfrowych ekranów oraz to, że z badań wynika, iż treści cyfrowe siedmiokrotnie bardziej angażują odbiorców niż billboardy czy plakaty. – Cyfrowe ekrany zapewniają także możliwość zmiany wyświetlanych treści w czasie rzeczywistym, co znacząco obniża koszty obsługi nośników reklamy zewnętrznej. To również nośnik wideo, a według aż 64 proc. marketerów to właśnie treści audiowizualne do 2020 r. zdominują rynek reklamowy – mówi Michał Ptak.

Niepewna przyszłość

Agencje mediowe są na razie ostrożniejsze w prognozach dla reklamy zewnętrznej. – Jej dalszy, dynamiczny rozwój zdecydowanie spowalnia ustawa krajobrazowa. Rynek czeka na realne konsekwencje ustawy, które determinują zachowania potencjalnych inwestorów zainteresowanych reklamą zewnętrzną. Malejąca liczba nośników systemowych w dużych miastach wraz z utrzymaniem dotychczasowej polityki cenowej również nie działa na korzyść dostawców – mówi Małgorzata Osiecka.

Mało optymistyczne są też prognozy agencji Zenith. Według niej wydatki na reklamę zewnętrzną na naszym rynku spadną w tym roku o 1,4 proc.

– Rynek outdooru coraz dotkliwiej odczuwa skutki porządkowania przestrzeni miejskiej. Spada liczba nośników typu Frontlight 6x3 i Billboard, przy postępującym rozwoju rynkowej oferty nośników typu Citylight (nowe wiaty przystankowe sukcesywnie pojawiają się w kolejnych miastach). I choć popyt na nośniki nie maleje, to redukcja ich podaży sprawia, że reklamodawcy zmniejszają budżety na reklamę zewnętrzną – podają analitycy Zenith.

Jak prognozuje GroupM, na świecie udziały reklamy zewnętrznej w reklamowym torcie w 2018 r. mogą wzrosnąć do 6,3 proc.

– Dają tym samym najwyższy wynik od 1993 r. Dużą szansą na rozwój tego sektora jest połączenie danych o lokalizacji z zakupem, mediami społecznościowymi i znajomością zachowań/przyzwyczajeń konsumentów – podaje GroupM.

Pozostało 92% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?