Reklama zewnętrzna rośnie w siłę. Nie w Polsce

W tym roku udziały globalnego outdooru w rynku reklamy mogą być najwyższe od 15 lat. W Polsce billboardom mogą pomóc mundial i jesienne wybory samorządowe.

Publikacja: 26.02.2018 20:00

Reklama zewnętrzna rośnie w siłę. Nie w Polsce

Foto: Adobe Stock

Jak prognozuje GroupM, na świecie udziały reklamy zewnętrznej w reklamowym torcie w 2018 r. mogą wzrosnąć do 6,3 proc.

– Dają tym samym najwyższy wynik od 1993 r. Dużą szansą na rozwój tego sektora jest połączenie danych o lokalizacji z zakupem, mediami społecznościowymi i znajomością zachowań/przyzwyczajeń konsumentów – podaje GroupM.

Mundial i wybory

Jeśli chodzi o prognozy dla outdooru w Polsce, eksperci są podzieleni. Zrzeszająca firmy sektora Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej szacuje, że ten rok przyniesie wzrost wpływów o 3,5–5,5 proc. To dość optymistyczne założenie, gdyż ubiegły rok zamknął się według IGRZ 1,7-proc. spadkiem (do 484,3 mln zł).

– Rok 2018 zapowiada się interesująco ze względu na czekające nas cykliczne wydarzenia: zakończyły się zimowe igrzyska olimpijskie, czekają nas mistrzostwa świata w piłce nożnej oraz wybory samorządowe. Wielkie imprezy sportowe zawsze wzmagają aktywność reklamodawców w outdoorze, a tegoroczne wybory samorządowe będą maksymalnie wykorzystywać jej lokalny potencjał – podaje IGRZ.

To, co jest siłą outdooru na świecie, czyli nośniki cyfrowe, w Polsce dopiero się rozwija.

– Stanowią one w naszym kraju jeszcze nieduży procent całego sektora reklamy zewnętrznej, ale ich udział sukcesywnie rośnie. Najwięksi dostawcy dysponują coraz bardziej zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami, chociażby AMS w systemie nośników Citylight – komentuje Małgorzata Osiecka, dyrektor ds. sprzedaży radia, prasy, reklamy zewnętrznej i kina w GroupM Polska. – Myślę więc, że już wkrótce będziemy świadkami wdrożeń kolejnych, nowatorskich rozwiązań, które poziomem zaawansowania dorównują innym rozwiniętym rynkom.

IGRZ szacuje, że w 2017 r. cyfrowe nośniki przyniosły branży 26 mln zł i było to o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. – W odniesieniu do zewnętrznych nośników cyfrowych nadal odnotowujemy niesprzyjające warunki dla rozwoju ich sieci. Liczba ekranów maleje. W końcu 2017 roku wynosiła około 450 sztuk – podaje IGRZ.

Jednak producenci cyfrowych ekranów widzą coraz większy potencjał dla tej części rynku. – Sektor cyfrowej reklamy zewnętrznej będzie rósł bardziej dynamicznie niż tradycyjne nośniki i osiągnie między 5 a 7 proc. całego rynku reklamy zewnętrznej. Przewidujemy, że do 2020 roku rynek ten urośnie dwukrotnie, do poziomu 12–14 proc. całego rynku reklamy zewnętrznej – komentuje Michał Ptak, menedżer działu wdrożeń biznesowych w Samsung Electronics Polska.

Jak dodaje, wzrost w tym segmencie napędza spadek cen cyfrowych ekranów oraz to, że z badań wynika, iż treści cyfrowe siedmiokrotnie bardziej angażują odbiorców niż billboardy czy plakaty. – Cyfrowe ekrany zapewniają także możliwość zmiany wyświetlanych treści w czasie rzeczywistym, co znacząco obniża koszty obsługi nośników reklamy zewnętrznej. To również nośnik wideo, a według aż 64 proc. marketerów to właśnie treści audiowizualne do 2020 r. zdominują rynek reklamowy – mówi Michał Ptak.

Niepewna przyszłość

Agencje mediowe są na razie ostrożniejsze w prognozach dla reklamy zewnętrznej. – Jej dalszy, dynamiczny rozwój zdecydowanie spowalnia ustawa krajobrazowa. Rynek czeka na realne konsekwencje ustawy, które determinują zachowania potencjalnych inwestorów zainteresowanych reklamą zewnętrzną. Malejąca liczba nośników systemowych w dużych miastach wraz z utrzymaniem dotychczasowej polityki cenowej również nie działa na korzyść dostawców – mówi Małgorzata Osiecka.

Mało optymistyczne są też prognozy agencji Zenith. Według niej wydatki na reklamę zewnętrzną na naszym rynku spadną w tym roku o 1,4 proc.

– Rynek outdooru coraz dotkliwiej odczuwa skutki porządkowania przestrzeni miejskiej. Spada liczba nośników typu Frontlight 6x3 i Billboard, przy postępującym rozwoju rynkowej oferty nośników typu Citylight (nowe wiaty przystankowe sukcesywnie pojawiają się w kolejnych miastach). I choć popyt na nośniki nie maleje, to redukcja ich podaży sprawia, że reklamodawcy zmniejszają budżety na reklamę zewnętrzną – podają analitycy Zenith.

Jak prognozuje GroupM, na świecie udziały reklamy zewnętrznej w reklamowym torcie w 2018 r. mogą wzrosnąć do 6,3 proc.

– Dają tym samym najwyższy wynik od 1993 r. Dużą szansą na rozwój tego sektora jest połączenie danych o lokalizacji z zakupem, mediami społecznościowymi i znajomością zachowań/przyzwyczajeń konsumentów – podaje GroupM.

Pozostało 92% artykułu
Media
Jesienna ofensywa studiów z Polski. 11 bit studios otwiera listę
Media
Trzęsienie ziemi w RMF. Wieloletni szefowie odchodzą z zarządu
Media
Omdia: za 5 lat Netflix przegoni Polsat Box
Media
Rewolucja w Empiku. Sieć wchodzi na rynek książek używanych
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Media
Potężna porażka Elona Muska. X zablokowany w całym kraju