Koncerty zatrzymane w czasie

Wiele płyt powstało dzięki wydarzeniom na Festiwalu „Chopin i jego Europa" lub dzięki wydobyciu z archiwów dawnych nagrań.

Publikacja: 08.06.2021 15:20

Koncerty zatrzymane w czasie

Foto: materiały prasowe

W ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej" wydano ponad 30 płyt. Cieszą się uznaniem melomanów i krytyków na całym świecie. Są one również wyróżniane prestiżowymi nagrodami, jak Diapason d'Or, International Piano Choice czy Diap Découverte

W działalności fonograficznej dotyczącej muzycznego dziedzictwa szczególne miejsce zajmują albumy, firmowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Zaczęły się ukazywać kilkanaście lat temu i na początku były to oczywiście interpretacje chopinowskie. Tak zrodziła się pierwsza w świecie seria płyt z kompletem utworów tego kompozytora, wykonanych na XIX-wiecznych instrumentach.

Z projektem Dziedzictwa Muzyki Polskiej koresponduje seria płyt prezentująca muzykę czasów Chopina. Są to często utwory od lat nieobecne w życiu koncertowym, na przykład zagrany przez Howarda Shelleya Koncert fortepianowy E-dur Józefa Krogulskiego (nazywanego polskim Mozartem), który zmarł nie dożywszy 30 lat, czy „Adagio et rondeau a la polonaise" Franciszka Lessla. Wydobyto z zapomnienia twórczość Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego: najlepsi polscy instrumentaliści nagrali jego I Kwintet smyczkowy, a francuski pianista Phi-lippe Giusiano poświęcił Dobrzyńskiemu swój cały album. Wyróżnia się płyta, na której Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Grzegorza Nowaka zarejestrowała II Symfonię Dobrzyńskiego, a także dwie uwertury Feliksa Nowowiejskiego.

Od 2005 roku NIFC jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu „Chopin i jego Europa", Projekt Dziedzictwo Muzyki Polskiej został skorelowany z wydarzeniami jego kolejnych edycji. Dzięki temu powstało wiele albumów artystów zagranicznych. Znalazły się na nich m.in. dzieła Ignacego Jana Paderewskiego: Symfonia „Polonia" w wykonaniu Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Grzegorza Nowaka, jak również Koncert fortepianowy a-moll, który na Festiwalu zagrał Dang Thai Son z towarzyszeniem londyńskiej Philharmonia Orchestra pod dyrekcją Wladimira Ashkenazy'ego (niegdysiejszego laureata Konkursu Chopinowskiego). Na płycie zatrzymującej w czasie owe wykonanie, wietnamski pianista zamieścił też kilka utworów solowych Paderewskiego. Dla NIFC recital utworów tego kompozytora nagrał też Kevin Kenner. Z kolei 12 pieśni Paderewskiego do wierszy Catulle Mendesa wraz z pieśniami Stanisława Moniuszki do tekstów francuskich zarejestrował znakomity tenor Christoph Pregardien.

Ukazał się też album Royal Philharmonic Orchestra, poświęcony Mieczysławowi Karłowiczowi (Koncert skrzypcowy z solistką Aleną Baevą i Symfonia „Odrodzenie"). Dyrygował Grzegorz Nowak, który na innej pofestiwalowej płycie zaprezentował z Sinfonią Varsovią obrazy fantastyczne „Z życia narodu" Zygmunta Noskowskiego.

Fonograficzną ofertę NIFC uatrakcyjnił Rok Moniuszki. Z tej okazji zaczęła powstawać seria nagrań jego oper, wykonywanych na instrumentach historycznych. Dotychczas ukazały się „Halka" i „Flis" pod dyrekcją Fabia Biondiego, kolejna ma być „Hrabina". Z kolei międzynarodowa Orkiestra XVIII Wieku zaangażowała się w nagranie „Strasznego dworu". Ciekawa jest płyta Cypriana Katsarisa z pieśniami i fragmentami oper Moniuszki w transkrypcjach i parafrazach fortepianowych. Pieśni ze „Śpiewników domowych" nagrali dla NIFC Piotr Beczała oraz Mariusz Godlewski.

Pokłosiem Roku Moniuszkowskiego są też dwa rarytasy PWM-owskiej firmy Anaklasis. Pierwszy z tych albumów zawiera archiwalne, zremasterowane nagranie „Flisa" z 1962 roku z udziałem najwybitniejszych polskich śpiewaków (Haliny Słonickiej, Andrzeja Hiolskiego, Bernarda Ładysza, Bogdana Paprockiego). Równie znakomici wykonawcy znaleźli się na trzypłytowym albumie. Pierwsza płyta zawiera pieśni ze „Śpiewników domowych" wykonane przez Marię Kunińską-Opacką i Andrzeja Hiolskiego, na drugiej płycie nagrano zestaw arii i ansambli z oper Moniuszki, na trzeciej znajdują się uwertury.

Odkryciami można bez wątpienia nazwać dwa najnowsze wydawnictwa NIFC. Na pierwszym {oh!} Orkiestra Historyczna, którą prowadzi dyrygent i klarnecista Lorenzo Coppola, wykonuje symfonie urodzonego na Śląsku w 1739 roku Józefa Gołąbka, a także Koncert klarnetowy Kurpińskiego. Druga płyta zatytułowana jest „Polska gitara romantyczna", wykonawcą jest utalentowany młody wirtuoz Mateusz Kowalski. ©?

—Jacek Marczyński

W ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej" wydano ponad 30 płyt. Cieszą się uznaniem melomanów i krytyków na całym świecie. Są one również wyróżniane prestiżowymi nagrodami, jak Diapason d'Or, International Piano Choice czy Diap Découverte

W działalności fonograficznej dotyczącej muzycznego dziedzictwa szczególne miejsce zajmują albumy, firmowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Zaczęły się ukazywać kilkanaście lat temu i na początku były to oczywiście interpretacje chopinowskie. Tak zrodziła się pierwsza w świecie seria płyt z kompletem utworów tego kompozytora, wykonanych na XIX-wiecznych instrumentach.

Pozostało 84% artykułu
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”