Festiwal w hołdzie dla Ignacego Jana Paderewskiego

4 listopada rozpocznie się w Warszawie VII Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego, który uczci wybitnego kompozytora i pianistę, polityka i męża stanu w 160 rocznicę jego urodzin.

Publikacja: 29.10.2020 12:10

Festiwal w hołdzie dla Ignacego Jana Paderewskiego

Foto: materiały prasowe

Festiwal zainauguruje koncert w Sali Balowej Zamku Królewskiego. Wykonawcami „Sonaty a-moll na skrzypce i fortepian” Paderewskiego będą Bartek Nizioł, laureat wielu konkursów skrzypcowych i Michał Francuz - pianista od 20 lat występujący na koncertach symfonicznych i recitalach solowych. A „IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58” Ludwiga van Beethovena w wykonaniu Jekateriny Drzewieckiej (fortepian) oraz Camerata Sinfonia Varsovia przypomni, że w tym roku obchodzimy również 250. rocznicę urodzin Beethovena oraz że Paderewski chętnie włączał jego utworzy do swego repertuaru.

6 listopada, dokładnie w rocznicę urodzin Paderewskiego, odbędzie się także na Zamku Królewskim w Warszawie koncert pod mistrzowską batutą Jerzego Maksymiuka w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia. Solowy „Nokturn B-dur op. 16 nr 4” Ignacego Jana Paderewskiego zagra na fortepianie Szymon Nehring, jeden z najbardziej utalentowanych pianistów młodego pokolenia, finalista XVII Konkursu Chopinowskiego i zwycięzca XV Konkursu Pianistycznego im. Rubinsteina w Tel-Awiwie. W programie znajdą się także utwory Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Grażyny Bacewicz.

Festiwalowe koncerty będą odbywać się również w Oranżerii Muzeum Króla Jana III w Wilanowie – 5 listopada pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego i w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich. Interaktywny edukacyjny koncert w sobotę 7 listopada w Łazienkach przeznaczony jest specjalnie dla dzieci.

A 8 listopada na zakończenie festiwalu na koncercie „Paderewski - jazz – inspiracje” w Sali Balowej Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich Krzysztof Herdzin – wszechstronny multiinstrumentalista, kompozytor i pianista zaprezentuje własne interpretacje jazzowe utworów Paderewskiego: „Menueta G-dur op. 14 nr 1”, „Legendy As-dur op. 16 nr 1”, „ Nokturnu B-dur op. 16 nr 4”, „Tematu z Fantazji Polskiej gis-moll op. 19” i „Tematu z III części (Finale. Allegro molto vivace) Koncertu fortepianowego a-moll op. 17”.

Koncerty odbywać się będą z zachowaniem wymogów sanitarnych w czasie pandemii.

Wygrał wolność na fortepianie

Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) był wirtuozem fortepianu o charyzmatycznej osobowości. Zyskał światową sławę, koncertując w Europie i Stanach Zjednoczonych. Starannie układał repertuar koncertowy, w którym obok dzieł Beethovena, Chopina, mistrzów epoki romantyzmu, były też jego własne kompozycje.

Pierwsze utwory na fortepian Paderewski komponował już jako uczeń Warszawskiego Instytutu Muzycznego. W latach 1882 i 1884 kontynuował studia kompozytorskie w Berlinie u Friedricha Kiela i Heinricha Urbana. Dzięki pomocy m.in. Heleny Modrzejewskiej, która doceniła jego talent, zdobył środki na studia pianistyczne w Wiedniu (1884–87).

Koncertowe sukcesy w Wiedniu i Paryżu otworzyły mu drogę do światowej sławy.

U progu kariery stworzył m.in. „ Uwerturę na orkiestrę”, suity, cykle miniatur na fortepian, stylizowane tańce, pieśni na głos i fortepian, sonatę skrzypcową, „Koncert fortepianowy a-moll op. 17”, który przyniósł mu największy rozgłos.

W latach 1893 – 1909, gdy już odbywał liczne tournée, powstały „Fantazja polska”, „Sonata” i „Wariacje fortepianowe”, „Pieśni op. 22” do słów Catulle Mendesa, opera „Manru” i „Symfonia h-mol”.

O mistrzostwie jego gry świadczą nieliczne zachowane nagrania oraz film „Sonata księżycowa” z 1937 z udziałem Paderewskiego jako pianisty

Mówi się o Paderewskim, że wygrał wolność na fortepianie, bo swoją światową sławę potrafił wykorzystać dla sprawy polskiej. Po wybuchu I wojny światowej prowadził szeroko zakrojoną działalność dyplomatyczną na rzecz Polski. Działał w Generalnym Komitecie Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce, założonym przez Henryka Sienkiewicza w Szwajcarii. Po wyjeździe w 1915 do Stanów, zorganizował tam ponad 300 spotkań połączonych z koncertami, na których wzywał do udzielania pomocy walczącym o wolność Polakom

To dzięki Paderewskiemu ustanowienie niepodległej Polski stało się jednym z 14 punktów programu pokojowego amerykańskiego prezydenta Woodrowa Wilsona w orędziu z 1918 roku, będącym punktem wyjścia rokowań kończących I wojnę.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości Ignacy Jan Paderewski został premierem i ministrem spraw zagranicznych. W 1919 roku podpisał wraz z Romanem Dmowskim Traktat Wersalski w imieniu Polski.

Wkrótce potem wrócił do muzyki, ale nadal bronił spraw Polski na arenie międzynarodowej. Po wybuchu II wojny znów publicznie apelował o pomoc dla Polski, głosząc, że Polska nie zginie.

Festiwal przypomni także postać Paderewskiego na wirtualnej wystawie i w projekcjach filmów dokumentalnych: „Paderewski, człowiek czynu, sukcesu i sławy” i „Prezydenci Paderewskiemu”.

Organizatorem VII Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego, promującego postać i dokonania artysty, jest Fundacja „AVE ARTE”. Festiwal został objęty patronatem honorowym i dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach Programu „Muzyka” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Patronat medialny: „Rzeczpospolita”

Festiwal zainauguruje koncert w Sali Balowej Zamku Królewskiego. Wykonawcami „Sonaty a-moll na skrzypce i fortepian” Paderewskiego będą Bartek Nizioł, laureat wielu konkursów skrzypcowych i Michał Francuz - pianista od 20 lat występujący na koncertach symfonicznych i recitalach solowych. A „IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58” Ludwiga van Beethovena w wykonaniu Jekateriny Drzewieckiej (fortepian) oraz Camerata Sinfonia Varsovia przypomni, że w tym roku obchodzimy również 250. rocznicę urodzin Beethovena oraz że Paderewski chętnie włączał jego utworzy do swego repertuaru.

Pozostało 89% artykułu
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”