23 października światowe media opublikowały protest tysięcy artystów przeciwko wykorzystywaniu ich dorobku do szkolenia sztucznej inteligencji, mającej komponować własne utwory bądź wspomagać innych twórców.
Sygnatariuszami listu są m.in. członkowie grupy Abba, Radiohead i The Cure. Ale także pisarze, m.in. laureat Nagrody Nobla Kazuo Ishiguro, oraz aktorzy reprezentowani przez Julianne Moore.
„Nielicencjonowane wykorzystywanie utworów do szkolenia sztucznej inteligencji stanowi zagrożenie dochodów osób, które stoją za tymi utworami: nie można na to pozwalać” – czytamy w petycji. A już w zeszłym roku Gildia Autorów wniosła pozew przeciwko firmom zajmującym się sztuczną inteligencją. Sprawa toczy się w sądzie federalnym w Nowym Jorku.
Czytaj więcej
"Now and Then”, najnowsza i ostatnia piosenka The Beatles, jest już w serwisach streamingowych. W piątek 3 listopada, ukaże się teledysk promujący utwór, w reżyserii Petera Jacksona.
Model etyczny AI
Nie minęło nawet kilka dni, a Universal Music Group, największy koncern fonograficzny świata, o wartości 47 mld dol., reprezentujący m.in. Abbę i The Cure, ogłosił partnerstwo z firmą zajmującą się sztuczną inteligencją. To KLAY Vision Inc. Universal zadeklarował, że celem współpracy jest „model etyczny dla muzyki generowanej przez sztuczną inteligencję, który działa we współpracy z przemysłem muzycznym i twórcami”.