Muzeum Narodowe w Krakowie otwiera jutro wystawę „Złote runo – sztuka Gruzji”

Zgromadzono na niej ponad 700 obiektów. To pierwszy w Europie panoramiczny pokaz sztuki gruzińskiej.

Publikacja: 16.04.2024 11:22

Dysk, 2.połowa IV w. p.n.e., złoto, lutowanie, tłoczenie, okolice Sadzeguri, dolina rzeki Ksani (Wsc

Dysk, 2.połowa IV w. p.n.e., złoto

Dysk, 2.połowa IV w. p.n.e., złoto, lutowanie, tłoczenie, okolice Sadzeguri, dolina rzeki Ksani (Wschodnia Gruzja), Muzeum Gruzji im. Simona Dżanaszii (Gruzińskie Muzeum Narodowe) © Georgian National Museum

Foto: Materiały prasowe

Wystawa dzieli się na dziesięć sekcji pokazujących Gruzję od czasów najdawniejszych do współczesnych

Wyprawy Argonautów po złote runo

Tytułowe „Złote runo” wywodzi się z najstarszych przekazów greckiej mitologii, gdy Wybrzeże Kolchidy było strefą kontaktu mieszkańców Kaukazu i Greków. W legendzie o wyprawie mitycznych Argonautów kryje się informacja o bogactwach krainy: złocie i owczej wełnie.

Na wystawie możemy podziwiać dzieła wyrafinowanej sztuki antycznego złotnictwa. Wśród zabytków antycznych są m.in. obiekty z nekropolii w Piczwnari (Gruzja Zachodnia), zamieszkałej od epoki brązu po II w. p.n.e., przeżywającej rozkwit w epoce klasycznej i hellenistycznej.

Zawieszki, IV w. p.n.e., złoto, repusowanie, lutowanie, okolice Sadzeguri, dolina rzeki Ksani (Wscho

Zawieszki, IV w. p.n.e., złoto

Zawieszki, IV w. p.n.e., złoto, repusowanie, lutowanie, okolice Sadzeguri, dolina rzeki Ksani (Wschodnia Gruzja), Muzeum Gruzji im. Simona Dżanaszii (Gruzińskie Muzeum Narodowe) © Georgian National Museum

Foto: Materiały prasowe

Wiek złoty

Część „Gruzja chrześcijańska” przypomina, że należy ona do najwcześniej schrystianizowanych państw, czego świadectwem są m.in. kamienne stele i fragmenty reliefów architektonicznych, dowodzące wysoko rozwiniętej wczesnochrześcijańskiej kultury duchowej.

Prezentacja zabytków łączy się z opowieścią o historii Gruzji. Jednym z najdłużej utrzymujących się u władzy rodów byli w niej Bagrationi, z którego wywodzili się monarchowie Gruzji od średniowiecza po wiek XIX. Do ich najznakomitszych przedstawicieli należeli król Dawid IV, zwany Budowniczym oraz jego prawnuczka królowa Tamar. Za czasów ich władzy - w XII–XIII wieku - Gruzja przeżywała rozkwit kulturowy, a monaster Gelati, obok katedry Bagrata, górujący nad Kutaisi, stał się centrum kulturowo-filozoficznym. Czasy te obrosły legendą jako wiek złoty kultury gruzińskiej, opiewany w eposie narodowym „ Rycerz w tygrysiej skórze” Szoty Rustawelego

Lew pożerający grzesznika, relief kamiennyznaleziony w dolinie Dżegety, Gruzja zachodnia (Mingrelia)

Lew pożerający grzesznika, relief kamienny

Lew pożerający grzesznika, relief kamiennyznaleziony w dolinie Dżegety, Gruzja zachodnia (Mingrelia), XI-XII w., Muzeum Historii i Architektury Pałaców Dadianich © Dadiani Palaces Historical and Architectural Museum

Foto: Materiały prasowe

Osobny rozdział poświecono Tbilisi, stolicy Gruzji, w XIX wieku znanej jako Tyflis, tętniącemu życiem miastu inteligencji.

Polsko-gruzińskie związki

Wystawa jest także okazją do prezentacji silnych związków kulturowych Gruzji z Polską. I poznania artystów polskich działających w Gruzji na przełomie XIX i XX wieku, takich jak m.in. Henryk Hryniewiecki czy Henryk Filipowicz. Współczesność reprezentują z kolei XX-wieczni polscy i gruzińscy artyści awangardowi, jak Zygmunt (Zyga) Waliszewski (1897–1936), Lado Gudiaszwili (1896–1980), Dawid Kakabadze (1889–1952) i Elene Achwlediani (1901–1975).

Osobne miejsce poświęcono sztuce najsłynniejszego gruzińskiego artysty Niko Pirosmaniego (1862–1918), który przedstawiał sceny z codziennego życia, łącząc je zarazem ze stylistyką magicznego realizmu.

Wystawa pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Minister Kultury i Sportu Gruzji.

Wystawa dzieli się na dziesięć sekcji pokazujących Gruzję od czasów najdawniejszych do współczesnych

Wyprawy Argonautów po złote runo

Pozostało 95% artykułu
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”