Hitami 2023 były przede wystawy tematyczne, odwołujące się do sztuki dawnej: „Obraz Złotego Wieku” na Wawelu i „Przebudzeni” na Zamku Królewskim w Warszawie.
Pierwsza, panorama kultury w czasach Jagiellonów, była największą ekspozycją w historii Wawelu. Mówiła głównie o tym, jak zmieniała się kultura XVI w. w kontekście europejskim. Pokazywała Złoty Wiek, gdy Rzeczpospolita była jednym z najsilniejszych państw w Europie. Niezapomnianym przeżyciem była instalacja z głowami wawelskimi, które „zstąpiły” ze stropu. Widz mógł im spojrzeć prosto w oczy.
Czytaj więcej
Były już rząd kończył wielkie inwestycje w politykę historyczną, nowy zaczął zmiany personalne.
Z kolei ekspozycja „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu” opowiadała o renesansowym początku nowożytności i antyku jako niewyczerpanym źródle inspiracji. Były na niej dzieła największych, jak Botticelli, Mantegna, Perugino, Bellini, Bramante, Verrocchio.
Ranga obydwu wystaw była tym bardziej znacząca, że poprzez spojrzenie w głąb historii przypominały, że czasy nowożytne w kulturze europejskiej i polskiej zaczynają się w renesansie, co może inspirować do wyjścia ze współczesnych kryzysów (np. w humanistycznej wizji człowieka czy w obywatelskich postawach).