Sondaż: 40 proc. Polaków chce finansowania TVP tylko z reklam

Prezydent Andrzej Duda nie podjął jeszcze decyzji ws. podpisania przyjętej przez Sejm nowelizacji ustaw, na mocy której mediom publicznym ma zostać przekazane 1,95 mld zł rekompensaty w postaci skarbowych papierów wartościowych. Tymczasem 40,1 proc. uczestników sondażu SW Research dla rp.pl uważa, że telewizja publiczna powinna być finansowana wyłącznie z reklam.

Aktualizacja: 29.02.2020 09:18 Publikacja: 29.02.2020 06:24

Sondaż: 40 proc. Polaków chce finansowania TVP tylko z reklam

Foto: Fotorzepa, Andrzej Bogacz

Opozycja chciała, aby 1,95 mld zł zamiast na TVP przekazać na onkologię. Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy abonamentowej została odrzucona przez Senat, ale Sejm przyjął ją ponownie na posiedzeniu 13 lutego. Ustawa trafiła do prezydenta, który - jak wynika z informacji "Rzeczpospolitej" - nie podjął jeszcze decyzji co do tego czy nowelizację ustaw podpisze, zawetuje, czy skieruje do TK.

Szef KPRM Michał Dworczyk tłumaczył, że rekompensata dla mediów publicznych musi być przyznana w związku z ustawą przyjętą przez Sejm w 2008 roku (większość miała wówczas koalicja PO-PSL), która wyłączyła liczne grupy z obowiązku płacenia abonamentu, przez co - jak mówił - media publiczne były "chronicznie niedofinansowane".

Z kolei przedstawiciele opozycji przekonują, że pieniądze nie powinny być przekazywane TVP ponieważ ta relacjonuje rzeczywistość w sposób stronniczy, sprzyjając obecnej większości rządzącej i starającemu się o reelekcję prezydentowi Andrzejowi Dudzie.

Obecnie media publiczne - w tym TVP - finansowane są przede wszystkim z reklam oraz z wpływów z abonamentu RTV. Abonament RTV powinni - co do zasady - płacić posiadacze odbiorników radiowych i telewizyjnych. Roczny abonament za odbiornik radiowy wynosi w 2020 roku 75,60 zł, za odbiornik telewizyjny - 245,15 zł.

Uczestników sondażu SW Research dla rp.pl spytaliśmy w jaki sposób, ich zdaniem, powinna być finansowana TVP.

Najwięcej, 40,1 proc. uczestników sondażu odpowiedziało, że TVP powinna być finansowana wyłącznie z reklam.

29,9 proc. respondentów opowiada się za obecnym rozwiązaniem, gdy TVP finansowana jest z reklam i z abonamentu.

13,3 proc. ankietowanych chciałoby finansowania TVP bezpośrednio z budżetu państwa.

10,2 proc. jest zdania, że TVP powinna być finansowana wyłącznie z abonamentu.

6,5 proc. respondentów nie ma zdania w tej sprawie.

- Udział procentowy osób uważających, że jedynym źródłem finansowania Telewizji Publicznej powinny być reklamy rośnie wraz z wiekiem respondentów. Uważa tak co trzecia osoba do 24 roku życia i ponad 40% badanych, którzy skończyli 50 lat. Odpowiedź tę częściej niż pozostali wskazywały osoby o najniższych dochodach (45% z nich). Rozwiązanie polegające na finansowaniu TVP jedynie z reklam za słuszne uważa mniej niż połowa mieszkańców miast liczących maksymalnie 20 tys. mieszkańców - komentuje wyniki badania Piotr Zimolzak z SW Research.

Opozycja chciała, aby 1,95 mld zł zamiast na TVP przekazać na onkologię. Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy abonamentowej została odrzucona przez Senat, ale Sejm przyjął ją ponownie na posiedzeniu 13 lutego. Ustawa trafiła do prezydenta, który - jak wynika z informacji "Rzeczpospolitej" - nie podjął jeszcze decyzji co do tego czy nowelizację ustaw podpisze, zawetuje, czy skieruje do TK.

Szef KPRM Michał Dworczyk tłumaczył, że rekompensata dla mediów publicznych musi być przyznana w związku z ustawą przyjętą przez Sejm w 2008 roku (większość miała wówczas koalicja PO-PSL), która wyłączyła liczne grupy z obowiązku płacenia abonamentu, przez co - jak mówił - media publiczne były "chronicznie niedofinansowane".

Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Jak powstają zdjęcia, które przechodzą do historii?
Kraj
Polscy seniorzy: czują się młodziej niż wskazuje metryka, chętnie korzystają z Internetu i boją się biedy, wykluczenia i niedołężności
Kraj
Ruszył nabór wniosków o świadczenia z programu Aktywny rodzic.
Kraj
Kongres miejsc pamięci jenieckiej: dziedzictwo i strategie dla przyszłości
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kraj
Poznaliśmy laureatów konkursu Dobry Wzór 2024