W Polsce rejestrowanych jest średnio 20 nowych sklepów internetowych dziennie. Statystyczny polski e-commerce odnotowuje rocznie zysk w wysokości 250 tys. zł netto – wynika z analizy danych KRS przeprowadzonej na zlecenie Coolshop. Analitycy oceniają, że na koniec roku liczba zarejestrowanych w tej kategorii sprzedawców przekroczy 70 tys. Handel internetowy jest czwartą najpopularniejszą w Polsce branżą pod względem liczby nowo zakładanych firm. Najlepiej radzą sobie średnie podmioty, o rocznych przychodach między 10 a 250 mln zł – w dobrej sytuacji finansowej jest niemal 90 proc. z nich.
Przybywa e-sprzedawców
Z analizy wynika, że statystyczny sklep internetowy wykazuje blisko 8 mln zł przychodu rocznie, co daje średni zysk w wysokości 250 tys. zł netto. Średnia rentowność sklepu internetowego działającego w Polsce to ok. 2,7 proc. Warto jednak zaznaczyć, że na polskim rynku obecnych jest co najmniej kilka firm osiągających roczne przychody na poziomie miliardów złotych.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. w KRS zarejestrowano prawie 7,2 tys. nowych firm, które jako swoją główną działalność podają sprzedaż przez Internet. Największą popularnością wśród polskich przedsiębiorców cieszyła się w tym okresie działalność związana z oprogramowaniem – to 10,6 tys. nowo zarejestrowanych firm. Drugie miejsce zajęły wykończeniowe prace budowlane (9,6 tys.), a dalej było fryzjerstwo (8,2 tys.). Analizę przeprowadziła wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet.
Jednocześnie w pierwszej połowie roku z KRS wykreślono działalność 3,9 tys. firm z branży e-commerce, a ponad 4,5 tys. działalności zostało zawieszonych. Ogółem liczba sklepów internetowych w pierwszej połowie roku wzrosła więc o 3,3 tys. – o 600 mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mimo tego spadku dynamiki eksperci oceniają, że polski rynek e-commerce należy do największych w Europie, a liczba zarejestrowanych w tym sektorze podmiotów na koniec 2024 r. przekroczy 70 tys. Obecnie jest ich już 68,9 tys.
Rozwój handlu internetowego w Polsce znacząco przyspieszył pięć lat temu. Wcześniej liczba firm zarejestrowanych w branży e-commerce przez kilka lat utrzymywała się na stałym poziomie ok. 27-29 tys. W 2019 r. było to już 35,6 tys., w 2020 r. – 44,5 tys., a na koniec 2021 r. ponad 50 tys.