W Polsce powstaje 20 nowych sklepów internetowych dziennie

Handel internetowy jest obecnie czwartą najszybciej rozwijającą się branżą w Polsce. Liczba nowych sprzedawców bije rekordy, a konkurencja o klienta jest coraz ostrzejsza.

Publikacja: 29.08.2024 12:05

W Polsce powstaje 20 nowych sklepów internetowych dziennie

Foto: Adobe Stock

W Polsce rejestrowanych jest średnio 20 nowych sklepów internetowych dziennie. Statystyczny polski e-commerce odnotowuje rocznie zysk w wysokości 250 tys. zł netto – wynika z analizy danych KRS przeprowadzonej na zlecenie Coolshop. Analitycy oceniają, że na koniec roku liczba zarejestrowanych w tej kategorii sprzedawców przekroczy 70 tys. Handel internetowy jest czwartą najpopularniejszą w Polsce branżą pod względem liczby nowo zakładanych firm. Najlepiej radzą sobie średnie podmioty, o rocznych przychodach między 10 a 250 mln zł – w dobrej sytuacji finansowej jest niemal 90 proc. z nich.

Przybywa e-sprzedawców

Z analizy wynika, że statystyczny sklep internetowy wykazuje blisko 8 mln zł przychodu rocznie, co daje średni zysk w wysokości 250 tys. zł netto. Średnia rentowność sklepu internetowego działającego w Polsce to ok. 2,7 proc. Warto jednak zaznaczyć, że na polskim rynku obecnych jest co najmniej kilka firm osiągających roczne przychody na poziomie miliardów złotych.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. w KRS zarejestrowano prawie 7,2 tys. nowych firm, które jako swoją główną działalność podają sprzedaż przez Internet. Największą popularnością wśród polskich przedsiębiorców cieszyła się w tym okresie działalność związana z oprogramowaniem – to 10,6 tys. nowo zarejestrowanych firm. Drugie miejsce zajęły wykończeniowe prace budowlane (9,6 tys.), a dalej było fryzjerstwo (8,2 tys.). Analizę przeprowadziła wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet.

Jednocześnie w pierwszej połowie roku z KRS wykreślono działalność 3,9 tys. firm z branży e-commerce, a ponad 4,5 tys. działalności zostało zawieszonych. Ogółem liczba sklepów internetowych w pierwszej połowie roku wzrosła więc o 3,3 tys. – o 600 mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mimo tego spadku dynamiki eksperci oceniają, że polski rynek e-commerce należy do największych w Europie, a liczba zarejestrowanych w tym sektorze podmiotów na koniec 2024 r. przekroczy 70 tys. Obecnie jest ich już 68,9 tys.

Rozwój handlu internetowego w Polsce znacząco przyspieszył pięć lat temu. Wcześniej liczba firm zarejestrowanych w branży e-commerce przez kilka lat utrzymywała się na stałym poziomie ok. 27-29 tys. W 2019 r. było to już 35,6 tys., w 2020 r. – 44,5 tys., a na koniec 2021 r. ponad 50 tys.

Rosną zyski w internecie

W najlepszej kondycji finansowej są średnie firmy, osiągające roczne przychody od 10 mln do 250 mln zł – w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji znajduje się aż 88 proc. z nich. W najgorszej sytuacji są firmy młode i najmniejsze, z przychodem poniżej 10 mln zł rocznie – kondycja finansowa 52 proc. z nich jest zła lub bardzo zła. W przypadku firm z przychodem powyżej 250 mln zł rocznie w dobrej lub bardzo dobrej kondycji jest 81 proc., a 19 proc. w słabej. W tej kategorii nie odnotowano jednak w ogóle firm, których sytuacja finansowa byłaby bardzo zła.

Według ostatnich danych Izby Gospodarki Elektronicznej 37 proc. polskich internautów kupuje online co najmniej pięć razy w miesiącu – to o 9 pkt. proc. więcej niż w ubiegłym roku. Aż 87 proc. dokonało zakupu w Internecie w ciągu minionego półrocza, a 100 proc. zdarzyło się kupić coś przez Internet przynajmniej raz w życiu. 

W Polsce rejestrowanych jest średnio 20 nowych sklepów internetowych dziennie. Statystyczny polski e-commerce odnotowuje rocznie zysk w wysokości 250 tys. zł netto – wynika z analizy danych KRS przeprowadzonej na zlecenie Coolshop. Analitycy oceniają, że na koniec roku liczba zarejestrowanych w tej kategorii sprzedawców przekroczy 70 tys. Handel internetowy jest czwartą najpopularniejszą w Polsce branżą pod względem liczby nowo zakładanych firm. Najlepiej radzą sobie średnie podmioty, o rocznych przychodach między 10 a 250 mln zł – w dobrej sytuacji finansowej jest niemal 90 proc. z nich.

Pozostało 84% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd