Konkurent Biedronki i Lidla z RPA znika z Polski, ale jakby zostaje

Handlowa grupa z RPA zdecydowała się wycofać z naszego rynku po kilku latach od przejęcia sieci Piotr i Paweł. Chętnego na sklepy w Polsce poznamy prawdopodobnie dopiero po wakacjach.

Publikacja: 17.06.2024 11:18

Konkurent Biedronki i Lidla z RPA znika z Polski, ale jakby zostaje

Foto: Bloomberg

Południowoafrykańska Spar Group już w 2023 r. zdecydowała o całkowitym wycofaniu się z polskiego rynku, choć pojawiła się na nim stosunkowo niedawno. W 2018 r. kupiła firmę Piotr i Paweł, która wówczas była w stanie upadłości. Obecnie nad Wisłą pod marką Spar działa 180 sklepów.

Czytaj więcej

Konkurent Biedronki i Lidla zostanie podzielony? Sklepów pozbędą się szybko

Duże straty Spar Group w Polsce

Decyzja nie dziwi, ponieważ firma w ostatnim raporcie podała szczegóły finansowe. Wycofanie się z przynoszącego straty biznesu w Polsce ma dać jej około 27 mln dol. zysków rocznie.

Spar Group nie ujawnia, kto przejmie jej polskie sklepy, ale wiadomo, że nowy inwestor zobowiązał się do kontynuowania działalności pod marką Spar.

- Grupa osiągnęła znaczący kamień milowy w podpisaniu kluczowych warunków ze stroną trzecią w odniesieniu do planowanego zbycia. Zainteresowana strona wyraziła swoje zobowiązanie do dalszego prowadzenia marki Spar w Polsce - podaje firma w oświadczeniu.

Cały proces wyjścia Spar z Polski ma zostać sfinalizowany do końca 2024 roku, co pozwoli firmie skoncentrować się na kluczowych dla niej rynkach. 60 proc. jej biznesów działa w RPA.

- Pozostawienie marki sugeruje, że chodzi o inwestora finansowego - mówi nam jeden z branżowych analityków.

Spar w 2018 r. przejął 66 sklepów sieci Piotr i Paweł, zmieniając ich nazwę na Spar, Eurospar i Spar Express. W kolejnych latach Spar się rozwijał, osiągając pod koniec roku finansowego 2023 liczbę 208 placówek - o 28 więcej niż rok wcześniej. To również sklepy franczyzowe, a w ich wypadku rotacja na rynku jest duża i nawet koncepty z sukcesami tracą placówki.

Wiele może się zdarzyć

Sytuację na rynku utrudnia wojna handlowa sieci dyskontowych, co zmusza operatorów do organizowania różnego typu akcji promocyjnych.

- Enigmatyczność informacji i nie podanie nazwy chętnego pokazuje, że cała operacja wyjścia Spar z Polski może się jeszcze potoczyć w rożnych scenariuszach — prognozuje jeden z prezesów dużej sieci supermarketów. Zwłaszcza biorąc pod uwagę straty generowane przez Spar jak i poziom konkurencji na rynku, a także stosunkowo niski poziom znajomości tej marki. Sklepy mogą trafić do różnych operatorów, na co branżowi analitycy wskazywali już wtedy, gdy Spar ogłosił plan wyjścia z naszego kraju.

Polskie biuro prasowe sieci nie udziela informacji na temat tego procesu, odsyłając do centrali spółki.

Południowoafrykańska Spar Group już w 2023 r. zdecydowała o całkowitym wycofaniu się z polskiego rynku, choć pojawiła się na nim stosunkowo niedawno. W 2018 r. kupiła firmę Piotr i Paweł, która wówczas była w stanie upadłości. Obecnie nad Wisłą pod marką Spar działa 180 sklepów.

Duże straty Spar Group w Polsce

Pozostało 86% artykułu
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie