Polacy lubią Allegro. A sieci spożywcze już mniej

Platformę internetową Polacy oceniają jako najlepszego sprzedawcę. Sieci spożywcze odwiedzane najczęściej wypadają sporo gorzej w badaniu.

Publikacja: 25.03.2024 04:30

Polacy lubią Allegro. A sieci spożywcze już mniej

Foto: Shutterstock

OC&C Retail Proposition Index to badanie konsumenckie prowadzone od 2012 r. W obecnej edycji badano ocenę sprzedawców przez ponad 2,5 tys. osób. W poszczególnych kategoriach sytuacja się różni. Za najniższe ceny najlepiej oceniony został AliExpress, za kreowanie trendów Zalando, w kilku kategoriach triumfował e-sklep z artykułami dla zwierząt zooplus. Za jakość najmocniejsze notowania dostał Adidas, a za zaufanie do marki Nike. Za wybór towarów i łatwość kupowania z kolei ogólny lider, czyli Allegro.

– Mamy już prawie 20 milionów aktywnych kupujących w Europie Środkowej i liczba ta rośnie zarówno w Polsce, jak i za granicą. Przywiązanie kupujących do Allegro idzie w parze z częstotliwością zakupów – mówi Roy Perticucci, prezes Allegro. – Mimo nie najłatwiejszego czwartego kwartału, kiedy konsumenci wstrzymywali się z większymi wydatkami, radziliśmy sobie lepiej niż większość firm handlu detalicznego – dodaje.

Allegro podaje, że więcej niż co trzeci Polak to aktywny kupujący, również co druga firma robi tam zakupy.

Słabo w badaniu wypadają sklepy spożywcze, choć to w nich Polacy pojawiają się najczęściej i wydają najwięcej. W ogólnej ocenie najlepiej wypada Lidl, jako jedyny sklasyfikowany w pierwszej dziesiątce. Biedronka jest na trzeciej pozycji w ocenach programu lojalnościowego, a Lidl na czwartej za zaufanie do marki.

– Ostatnie dwa lata to podwyższona inflacja, co negatywnie wpłynęło na detalistów, szczególnie na sieci spożywcze, gdzie dokonujemy najczęstszych zakupów i gdzie wzrost cen był najbardziej odczuwalny – mówi Bartek Krawczyk, partner w OC&C Strategy Consultants. – W ostatnich latach częściej niż wcześniej obserwujemy tendencję do zmian gramatury opakowań oraz trudności w zrozumieniu różnych promocji, co również negatywnie wpływa na postrzeganie przez klientów – dodaje.

Jeśli chodzi o ceny, żadna sieć spożywcza nie została doceniona. Za to wysoko są wszystkie sieci dyskontów przemysłowych od Pepco i Action po Kik, Tedi czy Dealz. Najlepiej wypadł AliExpress. – Firma zbudowała spójną percepcję jako miejsce oferujące najniższe ceny, zwłaszcza w kontekście specyficznego segmentu rynku, w którym działa – produkty o niskiej cenie jednostkowej – mówi Krawczyk. – Mimo że cena jest ważna, już od kilku lat nie przekłada się to bezpośrednio na wysoką pozycję w rankingu. Preferencje polskich konsumentów w tym zakresie ulegają zmianie. Przywiązują oni większą wagę do jakości oraz stosunku jakości do ceny – dodaje. AliExpress notuje niskie pozycje zarówno pod względem jakości produktów, jak i zaufania konsumentów, co w konsekwencji sprawia, że niskie ceny nie wystarczą do osiągnięcia wysokiej oceny. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku dyskontów odzieżowych oraz z artykułami do domu, gdzie aspekt korzystnych, niskich cen nie gwarantuje dobrego miejsca w rankingu.

Oceny marek są podobne w innych zestawieniach. Agencja badawcza Inquiry sprawdziła, na temat których marek polscy konsumenci słyszeli najwięcej pozytywnych opinii w roku 2023. Wykorzystano wskaźnik Buzz z badania YouGov BrandIndex pokazujący, o jakich markach Polacy słyszeli coś pozytywnego lub negatywnego w ciągu ostatnich dwóch tygodni. W Polsce najlepiej pod tym względem wypadły Allegro, Lidl i Rossmann. Tuż poza podium, z różnicą 0,5 pkt proc., jest BLIK. Bardzo dobre wyniki odnotowały marki Biedronka, E. Wedel, McDonald’s, Pepco, Toyota i Winiary. To o nich słyszeliśmy najwięcej pozytywnych opinii w roku 2023.

Firma zbadała też, jakie marki znacząco poprawiły swój wynik w porównaniu z 2022 r., i są to Revolut, Action oraz Leroy Merlin. W tym ostatnim przypadku jest to odbicie po znaczącym spadku w roku 2022, kiedy to marka krytykowana była za niezamykanie sklepów w Rosji mimo ataku kraju na Ukrainę.

– Pozytywny wizerunek marki przekłada się również na wysoki poziom pozytywnych opinii, jakie docierają do konsumentów różnymi kanałami. W ten sposób najlepsi gracze uzyskują dodatkowe wzmocnienie swoich działań marketingowych – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.

OC&C Retail Proposition Index to badanie konsumenckie prowadzone od 2012 r. W obecnej edycji badano ocenę sprzedawców przez ponad 2,5 tys. osób. W poszczególnych kategoriach sytuacja się różni. Za najniższe ceny najlepiej oceniony został AliExpress, za kreowanie trendów Zalando, w kilku kategoriach triumfował e-sklep z artykułami dla zwierząt zooplus. Za jakość najmocniejsze notowania dostał Adidas, a za zaufanie do marki Nike. Za wybór towarów i łatwość kupowania z kolei ogólny lider, czyli Allegro.

Pozostało 88% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?
Handel
Koniec z alkotubkami. Producent wstrzymuje natychmiast ich produkcję