Biedronka na inflacyjnej fali. Doskonałe wyniki za 2023 r.

Według wstępnych danych finansowych, największa w Polsce sieć handlowa w ubiegłym roku osiągnęła 21,5 mld euro przychodów ze sprzedaży.

Publikacja: 12.01.2024 13:45

Największa w Polsce sieć handlowa w ubiegłym roku osiągnęła 21,5 mld euro przychodów ze sprzedaży

Największa w Polsce sieć handlowa w ubiegłym roku osiągnęła 21,5 mld euro przychodów ze sprzedaży

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Według sprawozdania finansowego ogłoszonego przez portugalskiego właściciela sieci, czyli grupę Jeronimo Martins, polska sieć zwiększyła liczoną w euro sprzedaż 22,3 proc., podczas gdy cała grupa w tym okresie urosła o 20,6 proc. - do 30,6 mld euro.

Inflacyjna wrażliwość konsumentów

Wynik Biedronki, bez uwzględnienia wyników nowo otwartych w 2023 r. sklepów, wyniósł 14,2 proc. Dobrze radzi sobie także sieć drogerii Hebe — ona urosła 30,9 proc. i osiągnęła 469 mln euro przychodu.

Czytaj więcej

Biedronka może mieć kolejne kłopoty. Chodzi o prezentowanie cen w promocjach

- W i tak już długiej historii naszej grupy rok 2023 zapisze się w pamięci jako rok, w którym przekroczyliśmy granicę 30 mld sprzedaży w euro - wyjaśnia w komunikacie Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins. - W związku ze szczególnie niepewnym kontekstem międzynarodowym, zachowania konsumentów będą bardzo reagować w zależności od ewolucji cen, dochodów gospodarstw domowych i ogólnego wzrostu gospodarczego. Nasza wzmocniona konkurencyjność będzie kluczowa dla utrzymania dynamiki sprzedaży, która w 2024 roku pozostanie priorytetem dla wszystkich naszych firm - dodał.

Firma podaje, że w Polsce inflacja cen żywności spadała konsekwentnie przez cały 2023 r., osiągając średnio 15,1 proc. dla całego roku roku i 7,1 proc. w IV kwartale. Jeronimo Martins wyjaśnia w komunikacie, że pod koniec 2022 r. konsumenci stali się bardziej ostrożni ze względu na wysoką inflację w 2023 roku, ich zachowania zakupowe charakteryzowały się większą wrażliwością cenową i w większym stopniu opierały się na promocjach.

Silna dynamika handlowa

- Biedronka przez cały rok utrzymywała silną dynamikę handlową, osiągając lepsze wyniki niż rynek, nawet w bardziej agresywnym kontekście konkurencyjnym, zyskując udział w rynku — podaje firma.  W ciągu roku sprzedaż w złotówkach wzrosła o 18,2 proc., przy sprzedaży porównywalnej, czyli bez nowych sklepów, na poziomie 14,2 proc. W IV kwartale sprzedaż w złotówkach wzrosła o 9,4 proc., a porównywalnie 5,1 proc.

Czytaj więcej

Biedronka podniesie pensje znacznie powyżej inflacji

Biedronka w dalszym ciągu skupiała się na realizacji swoich projektów programu ekspansji i otworzyła 203 nowe sklepy (174 otwarcia netto), wyprzedzając plan. Również przebudowano 375 lokalizacji.  Z kolei sieć Hebe urosła w złotówkach 26,6 proc, a porównywalnie 17 proc. W IV kwartale sprzedaż w złotówkach wzrosła o 23,9 proc., a porównywalnie 14,9 proc.

Sprzedaż internetowa wzrosła o 47,5 proc., co stanowi ok. 17 proc. całkowitej sprzedaży za rok, przy ok. 14 proc. w 2022 r. Hebe otworzyło 32 sklepy w Polsce, co oznacza 28 netto, i 2 sklepy w Czechach (które będą flagowymi placówkami marki w tym kraju, gdzie rozwój napędzany będzie przede wszystkim poprzez działalność e-commerce).

Według sprawozdania finansowego ogłoszonego przez portugalskiego właściciela sieci, czyli grupę Jeronimo Martins, polska sieć zwiększyła liczoną w euro sprzedaż 22,3 proc., podczas gdy cała grupa w tym okresie urosła o 20,6 proc. - do 30,6 mld euro.

Inflacyjna wrażliwość konsumentów

Pozostało 91% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd