Biedronka na inflacyjnej fali. Doskonałe wyniki za 2023 r.

Według wstępnych danych finansowych, największa w Polsce sieć handlowa w ubiegłym roku osiągnęła 21,5 mld euro przychodów ze sprzedaży.

Publikacja: 12.01.2024 13:45

Największa w Polsce sieć handlowa w ubiegłym roku osiągnęła 21,5 mld euro przychodów ze sprzedaży

Największa w Polsce sieć handlowa w ubiegłym roku osiągnęła 21,5 mld euro przychodów ze sprzedaży

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Według sprawozdania finansowego ogłoszonego przez portugalskiego właściciela sieci, czyli grupę Jeronimo Martins, polska sieć zwiększyła liczoną w euro sprzedaż 22,3 proc., podczas gdy cała grupa w tym okresie urosła o 20,6 proc. - do 30,6 mld euro.

Inflacyjna wrażliwość konsumentów

Wynik Biedronki, bez uwzględnienia wyników nowo otwartych w 2023 r. sklepów, wyniósł 14,2 proc. Dobrze radzi sobie także sieć drogerii Hebe — ona urosła 30,9 proc. i osiągnęła 469 mln euro przychodu.

Czytaj więcej

Biedronka może mieć kolejne kłopoty. Chodzi o prezentowanie cen w promocjach

- W i tak już długiej historii naszej grupy rok 2023 zapisze się w pamięci jako rok, w którym przekroczyliśmy granicę 30 mld sprzedaży w euro - wyjaśnia w komunikacie Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins. - W związku ze szczególnie niepewnym kontekstem międzynarodowym, zachowania konsumentów będą bardzo reagować w zależności od ewolucji cen, dochodów gospodarstw domowych i ogólnego wzrostu gospodarczego. Nasza wzmocniona konkurencyjność będzie kluczowa dla utrzymania dynamiki sprzedaży, która w 2024 roku pozostanie priorytetem dla wszystkich naszych firm - dodał.

Firma podaje, że w Polsce inflacja cen żywności spadała konsekwentnie przez cały 2023 r., osiągając średnio 15,1 proc. dla całego roku roku i 7,1 proc. w IV kwartale. Jeronimo Martins wyjaśnia w komunikacie, że pod koniec 2022 r. konsumenci stali się bardziej ostrożni ze względu na wysoką inflację w 2023 roku, ich zachowania zakupowe charakteryzowały się większą wrażliwością cenową i w większym stopniu opierały się na promocjach.

Silna dynamika handlowa

- Biedronka przez cały rok utrzymywała silną dynamikę handlową, osiągając lepsze wyniki niż rynek, nawet w bardziej agresywnym kontekście konkurencyjnym, zyskując udział w rynku — podaje firma.  W ciągu roku sprzedaż w złotówkach wzrosła o 18,2 proc., przy sprzedaży porównywalnej, czyli bez nowych sklepów, na poziomie 14,2 proc. W IV kwartale sprzedaż w złotówkach wzrosła o 9,4 proc., a porównywalnie 5,1 proc.

Czytaj więcej

Biedronka podniesie pensje znacznie powyżej inflacji

Biedronka w dalszym ciągu skupiała się na realizacji swoich projektów programu ekspansji i otworzyła 203 nowe sklepy (174 otwarcia netto), wyprzedzając plan. Również przebudowano 375 lokalizacji.  Z kolei sieć Hebe urosła w złotówkach 26,6 proc, a porównywalnie 17 proc. W IV kwartale sprzedaż w złotówkach wzrosła o 23,9 proc., a porównywalnie 14,9 proc.

Sprzedaż internetowa wzrosła o 47,5 proc., co stanowi ok. 17 proc. całkowitej sprzedaży za rok, przy ok. 14 proc. w 2022 r. Hebe otworzyło 32 sklepy w Polsce, co oznacza 28 netto, i 2 sklepy w Czechach (które będą flagowymi placówkami marki w tym kraju, gdzie rozwój napędzany będzie przede wszystkim poprzez działalność e-commerce).

Według sprawozdania finansowego ogłoszonego przez portugalskiego właściciela sieci, czyli grupę Jeronimo Martins, polska sieć zwiększyła liczoną w euro sprzedaż 22,3 proc., podczas gdy cała grupa w tym okresie urosła o 20,6 proc. - do 30,6 mld euro.

Inflacyjna wrażliwość konsumentów

Pozostało 91% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Handel
Przez rosnące ceny zyskują programy lojalnościowe. Czym przyciągają sklepy?
Handel
Będą tysiące nowych sklepów. Żabka przedstawiła ambitne plany rozwojowe
Handel
Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?
Handel
Koniec z alkotubkami. Producent wstrzymuje natychmiast ich produkcję