Rośnie sprzedaż sztucznych diamentów. Prosty powód

Sprzedaż naturalnych diamentów spada, podczas gdy szybko rośnie zainteresowanie diamentami hodowanymi w laboratoriach. Jeden z powodów tego stanu rzeczy jest oczywisty, drugi wiąże się z wrażliwością społeczną.

Publikacja: 24.04.2023 13:49

Sztuczne diamenty

Sztuczne diamenty

Foto: Bloomberg

Z wyglądu sztuczne diamenty niczym nie różnią się od naturalnych, przynajmniej dla klienta kupującego pierścionek. Jubilerzy i specjaliści bez problemów odróżnią czy kamień pochodzi z kopalni czy został stworzony w laboratorium. Jedyną zauważalną przez klientów różnicą jest cena – sztuczne diamenty są znacznie tańsze od naturalnych.

Dane z marca 2023 wskazują, że klienci kupujący pierścionki zaręczynowe z diamentami kierują swoją uwagę coraz bardziej na kamienie z laboratoriów. Sprzedaż pierścionków ze sztucznymi diamentami wzrosła rok do roku o 63 procent, podczas gdy tych z naturalnymi spadła o 25 procent.

- Wielkim strachem branży naturalnych diamentów jest obawa przed tym, że konsumenci zaczną akceptować wyhodowane w laboratoriach kamienie w pierścionkach zaręczynowych. I to już się stało – mówił CNN Edhan Golan, niezależny analityk branży diamentów.

Czytaj więcej

Cztery tysiące karatów ukryte w bagażu na lotnisku w Moskwie

Powodów, dla których konsumenci rezygnują z naturalnych kamieni, wcale nie jest wiele. Najbardziej oczywistym i głównym jest cena. Diamenty z laboratorium bywają nawet 73 procent tańsze niż naturalne o takiej samej wielkości, szlifie i czystości. Jednokaratowy diament idealny do pierścionka i pochodzący z laboratorium kosztuje, według Golana, 2318 dolarów, a naturalny takich samych rozmiarów i czystości oraz szlifie kosztowałbym 8740 dolarów.

A chemicznie i fizycznie sztuczny diament nie różni się od naturalnych. W obu wypadkach to, w uproszczeniu, ściśnięty pod dużym ciśnieniem węgiel. Różnica polega na tym, że w laboratorium można stworzyć diament w kilka tygodni, w naturze tworzy się on przez miliony lat.

Tymczasem ceny naturalnych diamentów raczej nie będą miały powodu do tego, by się obniżać. Jeden z głównych dostawców diamentów na rynek, Alrosa, należy bowiem częściowo do rządu Rosji. W związku z agresją Rosji wobec Ukrainy w Alorsę wymierzone są sankcje, które zmniejszają podaż naturalnych kamieni. A z faktem pochodzenia diamentów wiąże się kolejna obiekcja konsumentów, która skłania ich do wybierania sztucznych kamieni.

Czytaj więcej

Sztuczne diamenty błysną w Polsce

Obecni klienci jubilerów to nowe pokolenie, które jest bardziej świadome, że wydobycie diamentów wiązać się może z wyzyskiem dzieci w kopalniach. Do tego dochodzi obawa o to, że diament może być „zalegalizowanym” tzw. krwawym diamentem, czyli kamieniem pochodzącym ze stref konfliktów zbrojnych. Diamenty pochodzące z terenów spornych i objętych konfliktami zazwyczaj objęte są sankcjami.

Jednak pomimo rosnącej popularności sztucznych kamieni, nadal stanowią one ułamek rynku. Obecnie sztuczne diamenty to 7 procent rynku specjalistycznej biżuterii. Pierwszą dużą firmą z branży jubilerskiej, która ogłosiła przejście w całości na sztuczne kamienie była Pandora, która w 2021 roku zapowiedziała odejście od naturalnych kamieni i jako powód podała rosnące zainteresowanie klientów "bardziej zrównoważonymi" kamieniami szlachetnymi. Inne marki potwierdzają rosnące zainteresowanie kamieniami z laboratoriów, a producenci sztucznych kamieni chwalą się rosnącą sprzedażą. 

Jubilerzy uprzedzają jednak, że biżuteria ze sztucznymi kamieniami "ma niewielką wartość odsprzedaży". 

Z wyglądu sztuczne diamenty niczym nie różnią się od naturalnych, przynajmniej dla klienta kupującego pierścionek. Jubilerzy i specjaliści bez problemów odróżnią czy kamień pochodzi z kopalni czy został stworzony w laboratorium. Jedyną zauważalną przez klientów różnicą jest cena – sztuczne diamenty są znacznie tańsze od naturalnych.

Dane z marca 2023 wskazują, że klienci kupujący pierścionki zaręczynowe z diamentami kierują swoją uwagę coraz bardziej na kamienie z laboratoriów. Sprzedaż pierścionków ze sztucznymi diamentami wzrosła rok do roku o 63 procent, podczas gdy tych z naturalnymi spadła o 25 procent.

Pozostało 83% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd