Potwierdzają to dobre wyniki koncernu BSH, największego producenta sprzętu AGD w Polsce. Firma w ogłoszonych właśnie rocznych wynikach podaje, że jej globalne przychody wzrosły w 2022 r. o 2,5 proc. - do 15,9 mld euro. Po uwzględnieniu różnic kursowych wzrost wynosi 4,2 proc.
Choć firma znana ze sprzętu pod markami Bosch i Siemens zanotowała wzrosty we wszystkich regionach geograficznych, to podkreśla, że ma za sobą trudny rok z szeregiem wyzwań, jak np. wąskie gardła w dostawach komponentów, rosnące ceny materiałów oraz koszty logistyki. Wciąż odczuwalne są efekty pandemii, niezwykle wysoki popyt na elektronikę w 2021 r. był teraz punktem odniesienia.
- Nie był to łatwy rok, skutki wojny w Ukrainie mocno odczuwaliśmy w sektorze konsumpcyjnym - mówi Matthias Metz, prezes koncernu BSH.
Czytaj więcej
Tylko w grudniu sprzedaż dużego AGD od producentów do sklepów spadła ponad 18 proc. Branża szykuje się na gorsze miesiące, przynajmniej do końca półrocza. Taki trend widać nie tylko w Polsce.
Europa, choć szczególnie mocno dotknięta tymi efektami odnotowała wzrost 0,3 proc., obie Ameryki zyskały 15,6 proc., a region Azja, Pacyfik i Afryka wzrósł o 2,1 proc. Z kolei suma utraconych obrotów, jeśli chodzi o sprzedaż w Rosji i Ukrainie, wyniosła 330 mln euro.