Napływ ludności ukraińskiej jak i zwiększone zakupy związane z kompletowaniem transportów na objęte wojną tereny szybko przełożyły się na zakupy. Jak podała firma NielsenIQ dynamika obrotów sklepów ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce w dziewiątym tygodniu 2022 r. (w dniach 28 lutego – 6 marca) wyniosła 17 proc. w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Jest to znaczne przyspieszenie w stosunku do poprzedzającego, kiedy to zakupy wzrosły już wysoko, bo 12 proc. NielsenIQ podaje, że jest to ponad
dwukrotnie wyższa wartość w stosunku do średniej dynamiki z tygodni sprzed wojny, kiedy to zakupy rosły 8 proc. rdr.
Firma podkreśla wyniki kategorii spożywczych, takich jak cukier ze wzrostem sprzedaży 124 proc., konserwy mięsne ze 115 proc. czy mąka z 97 proc. Największe przyspieszenie i wzrost obrotów odnotowały kategorie higieny osobistej oraz jedzenia dla dzieci.
Sprzedaż jedzenia dla dzieci podniosła się o 116 proc. a mleka dla dzieci o 84 proc. Bardzo silne wzrosty wykazały kategorie pieluch o 133 proc. oraz szczoteczek do zębów o 121 proc. Znacznie wyższą sprzedaż odnotowują również środki przeciwbólowe i środki pierwszej pomocy.
Podobnie jak w tygodniu wcześniejszym NielsenIQ zauważa silne geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży – największy wzrost w nadal notują regiony wschodnie ze wzrostem 20 proc., oraz południowo-wschodnie naszego kraju z 21 proc. Znaczące przyspieszenie dynamiki widać również w największych miastach Polski - Kraków notuje wzrost o 22 proc., Warszawa o 20 proc., a Wrocław o 18 proc.