Polacy zjedzą dzisiaj 100 mln pączków

Mimo wielu zmian zachowań konsumenckich świętowanie Tłustego Czwartku jest niezagrożone.

Aktualizacja: 11.02.2021 10:16 Publikacja: 11.02.2021 09:55

W tej dzień widać istny wysyp ofert promocyjnych na pączki - można je kupić już od 25 groszy (przy zakupie 12 sztuk w Lidlu) po nawet ponad 10 zł za sztukę np. w cukierniach Magdy Gessler. Szacuje się, że w tym dniu w Polsce konsumowanych jest około 100 mln pączków, średnio 2,5 sztuki na osobę. Biorąc pod uwagę, iż wiele osób nie jada pączków wcale ich zwolennicy zjadają jeszcze więcej niż dwa.

Z myślą o konsumentach, którzy ze względu na atak zimy wolą pozostać w domach, Uber Eats po raz kolejny dołącza do świętowania tego wyjątkowego dnia. Użytkownicy mogą zamówić ulubione pączki oraz pozostałe słodkości z kilkudziesięciu lokali w całej Polsce.

W ofercie Uber Eats pojawią się wypieki pochodzące z Charlotte oraz rodzimej marki Wedel. Oprócz charakterystycznych pączków z nadzieniem różanym użytkownicy będą mieli także okazje wypróbować specjalnych, tłustoczwartkowych wariantów ze słonym karmelem oraz kremem czekoladowym. W zależności od wybranego pączka, jego cena waha się między 5 a 7,5 zł.

Lidl z kolei obniża ceny - tylko w Tłusty Czwartek pączek z nadzieniem wieloowocowym z Cukierni Lidla będzie kosztował 74 proc. taniej – jedynie 25 groszy za sztukę (przy zakupie 12 sztuk). O 30 proc. obniżona zostanie również cena pojedynczego pączka – 69 groszy za 1 szt. (zamiast 99 gr/ 1 szt.).

Nawet ten dodatkowy popyt może jednak nie wystarczyć, by poprawić sytuację branży piekarniczo-cukierniczej. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK, w ubiegłym roku przeterminowane zadłużenie producentów wyrobów piekarniczych i ciastkarskich przekroczyło 118 mln zł. Oznacza to wzrost o 10 proc. w sytuacji, gdy zaległości ogółu firm podwyższyły się o 4 proc. Firmom piekarniczo-cukierniczym nie jest łatwo. Jeszcze przed wybuchem pandemii nie sprzyjały im zmieniające się trendy dietetyczne. W ich wyniku z roku na rok maleje spożycie chleba i bułek, które coraz częściej i nie zawsze słusznie postrzegane są jako produkty wysoko przetworzone, kaloryczne i źle wpływające na wagę konsumentów. Według ostatnich danych GUS w 2019 r. zjadaliśmy 2,98 kg wyrobów piekarniczych na osobę w ciągu miesiąca, podczas gdy w 2018 r. było to 3,15 kg, a jeszcze w 2014 r. 3,94 kg. Z drugiej strony, na tle producentów wielu innych towarów, których sprzedaż ze względu na koronawirusa gwałtownie spadła, pieczywo jako jeden z podstawowych produktów spożywczych nie zniknęło z list zakupów.

– Mimo to, po danych na temat zaległości, można wnioskować, że miniony rok nie należał dla branży piekarniczej do łatwych. Z danych zawartych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor oraz w bazie BIK wynika, że przeterminowane zobowiązania producentów pieczywa i świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek, wobec dostawców i banków, wzrosły o 10 proc., podczas gdy w całej gospodarce zaległości podwyższyły się o 4 proc. – mówi Halina Kochalska, ekspert BIG InfoMonitor. – Negatywną zmianę sytuacji w 2020 r. jeszcze dobitniej widać na tle tego, co działo się w 2019 r. Wówczas zaległości branży spadły o ponad 3 proc., mimo że wszystkie firmy podwyższyły zaległości o 9 proc. – dodaje.

W tej dzień widać istny wysyp ofert promocyjnych na pączki - można je kupić już od 25 groszy (przy zakupie 12 sztuk w Lidlu) po nawet ponad 10 zł za sztukę np. w cukierniach Magdy Gessler. Szacuje się, że w tym dniu w Polsce konsumowanych jest około 100 mln pączków, średnio 2,5 sztuki na osobę. Biorąc pod uwagę, iż wiele osób nie jada pączków wcale ich zwolennicy zjadają jeszcze więcej niż dwa.

Pozostało 86% artykułu
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie