Unia Europejska prowadzi politykę klimatyczną mającą na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Dla realizacji tego zamierzenia przyjęty został Europejski Zielony Ład, stanowiący mapę drogową dla wdrażania nowych rozwiązań prawnych oraz narzędzi finansowych mających przyspieszyć dekarbonizację gospodarek państw członkowskich oraz umożliwić wzrost gospodarczy, który nie jest uzależniony od wykorzystywania nieodnawialnych surowców. Europejski Zielony Ład z uwagi na skalę zakładanych w nim reform uznawany jest za największą inicjatywę legislacyjną w historii Unii Europejskiej, która skutkować będzie inwestycjami na poziomie przynajmniej 1 biliona euro. Dla Polski jest to szansa na przejście na rozwój gospodarczy w duchu zrównoważonego rozwoju poprzez transformację emisyjnych sektorów gospodarczych, zwłaszcza energetyki.
Jakkolwiek sam komunikat ogłaszający Europejski Zielony Ład jest cienką broszurą, to już szczegółowe rozwiązania sukcesywnie proponowane w jego ramach stanowią bardzo obszerny materiał normatywny, liczący wiele tysięcy stron. Poniżej wskazujemy na najważniejsze z propozycji ogłoszonych w czasie dwóch lat właśnie mijających od przyjęcia Europejskiego Zielonego Ładu przez Komisję Europejską.
Latem zeszłego roku dużo uwagi poświęcono przyjętemu w lipcu tzw. pakietowi Fit for 55, dzięki któremu prawodawstwo UE ma zostać dostosowane do pośredniego etapu na drodze do neutralności klimatycznej, jakim jest redukcja do 2030 r. emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. w stosunku do 1990 r. Proponowane przepisy zakładają m.in. objęcie systemem handlu emisjami paliw wykorzystywanych do spalania w sektorach budownictwa i transportu drogowego (mini-ETS). Ponadto planowane jest rozszerzenie EU ETS na transport morski oraz wycofanie bezpłatnych uprawnień do emisji dla sektora lotniczego.
W Fit for 55 zawarto propozycje zmian regulacji dotyczących sektora energetycznego. Zgodnie z proponowanymi przepisami do 2030 r. 40 proc. energii wytwarzanej na terenie UE ma pochodzić z odnawialnych źródeł. Ponadto państwa członkowskie mają zostać zobligowane do osiągnięcia rocznych oszczędności energii w zużyciu końcowym do 1,5 proc. do 2030 r. w porównaniu z obecnym celem wyznaczonym na poziomie 0,8 proc. Projektowane regulacje przewidują również racjonalizację korzystania z fakultatywnych zwolnień i ulg podatkowych oraz wspieranie zielonej transformacji za pomocą zachęt finansowych dla rozwoju niskoemisyjnych źródeł energii.
Kontrowersyjny CBAM
Inną szeroko komentowaną propozycją jest zakaz sprzedaży od 2035 r. nowych samochodów osobowych i małych samochodów dostawczych z silnikami spalinowymi. Należy dodać, że podczas ubiegłorocznego szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow ponad 100 krajów (w tym Polska) podpisało deklarację o zakazie rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 r. W konsekwencji Polska musi zintensyfikować budowę publicznie dostępnych sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz tankowania wodorem. Inwestycje te są długotrwałe i kosztowne, co oznacza, że państwo polskie powinno zacząć je realizować jak najszybciej i opracować długoletnią strategię rozwoju tejże infrastruktury.