Bank Gospodarstwa Krajowego jest jedną z instytucji, które od samego początku, czyli od 2004 r., są zaangażowane we wdrażanie Funduszy Europejskich w Polsce. Do tej pory bank wsparł ponad 122 tys. podmiotów na łączną kwotę prawie 27 mld zł.
W pierwszej krótkiej perspektywie unijnej w latach 2004–2006 BGK realizował instrument prefinansowania, który cieszył się olbrzymim zainteresowaniem jednostek samorządu terytorialnego i dał możliwość sfinansowania projektu unijnego, zanim nadeszły środki pomocowe.
W drugiej perspektywie, w latach 2007–2013, BGK dołączył do grona instytucji zaangażowanych w dystrybucję Funduszy Europejskich. W programach regionalnych i Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej pożyczki europejskie wdrażane przez BGK były przeznaczone najczęściej na zakup maszyn, urządzeń, a także środków transportu, które były bezpośrednio związane z celem realizowanego przedsięwzięcia. Przedsiębiorcy sięgali też m.in. po kredyt technologiczny, który przeznaczyli na wdrażanie nowych technologii i wprowadzenie na rynek nowych produktów oraz usług.
Czytaj więcej
Szukasz dofinansowania na rozwój firmy? Sprawdź naszą aktualną ofertę – zaprasza Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. „Rzeczpospolita” doliczyła się w niej kilkunastu trwających naborów skierowanych do firm.
W trzeciej perspektywie na lata 2014–2020 instytucje zarządzające środkami europejskimi powierzyły BGK prawie trzy razy więcej funduszy, które bank przeznaczył m.in na dotacje, pożyczki czy gwarancje. W programach regionalnych i Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej w perspektywie lat 2014–2020 największe wsparcie z pożyczek europejskich wdrażanych przez BGK otrzymały podmioty z województw wielkopolskiego – blisko 6 tys. projektów, dolnośląskiego – prawie 4 tys. projektów i małopolskiego – ponad 2 tys. projektów. Najczęściej pożyczki były przeznaczone na inwestycje rozwojowe przedsiębiorstw (MŚP), dzięki którym zwiększała się ich konkurencyjność. Także w tej perspektywie dużym powodzeniem cieszył się kredyt technologiczny. Przedsiębiorcy sięgali po gwarancje.