Społeczna odpowiedzialność biznesu odgrywa coraz większą rolę. W branży audytorskiej nie brak firm, które prowadzą np. aktywną działalność charytatywną. Wśród wyróżnionych przez „Rzeczpospolitą" w tegorocznej edycji rankingu znalazły się (kolejność alfabetyczna): 4Audyt, Biuro Rachunkowo-Podatkowe dr hab. Karol Schneider, Deloitte, EY, HLB, UHY ECA, KKA Buchalteria, KPMG, Nexia Pro Audit i PwC.
Audytorzy angażują się w działalność prospołeczną na różne sposoby, m.in. przeprowadzając badania sprawozdań finansowych fundacji i stowarzyszeń pro bono lub wspierając je w inny sposób. Skala wsparcia zależy od rozmiaru firmy. Te największe prowadzą własne fundacje.
Przykładem może być Fundacja Deloitte, działająca w trzech obszarach: edukacji, klimatu oraz dobroczynności. W ubiegłym roku zrealizowała 22 projekty, w których realizacji uczestniczyło na zasadzie wolontariatu ponad 2 tys. pracowników.
Audytorzy nie pozostają też obojętni na wydarzenia związane z wojną w Ukrainie. Jak wskazuje Deloitte, już od pierwszego dnia wojny pracownicy tej firmy zaangażowali się w pomoc humanitarną zarówno dla pracowników w Ukrainie, jak i pozostałych uchodźców – poprzez wsparcie w zakwaterowaniu, transporcie, zbiórkach odzieży i żywności czy prowadzeniu zajęć z języka polskiego. Zrealizowali ok. 50 oddolnych inicjatyw pracowniczych związanych z pomocą dla osób uciekających przed wojną. Ponadto Fundacja wsparła 19 projektów pomocowych, w tym działania długofalowe, takie jak budowa platformy do nauki języka, program integracji międzykulturowej we współpracy z Centrum Nauki Kopernik czy wsparcie ludności cywilnej w rejonach objętych działaniami wojennymi.
Z kolei EY już od kilkunastu lat jest audytorem konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku”, organizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce, którego celem jest promocja współpracy małych, średnich i dużych firm z organizacjami pozarządowymi. Audytor podkreśla, że to największa i najdłużej trwająca inicjatywa promująca dobroczynność i społeczne zaangażowanie firm w Polsce. W tym roku konkurs odbywa się po raz 26., a jego hasło „Dobro nie zna granic” nawiązuje do pomocy, jakiej firmy udzieliły obywatelom Ukrainy.