Jak wynika z raportu „Polski handel zagraniczny towarami rolno-spożywczymi w okresie styczeń-sierpień 2023 r.” przygotowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi rośnie nie tylko wartość eksportu, ale również wolumen. W ubiegłym roku, w podobnym okresie, za granicę sprzedawaliśmy za większe pieniądze, ale znacznie mniej.
Coraz wyższe dodatnie saldo
W okresie od stycznia do sierpnia 2023 roku za granicę sprzedaliśmy artykuły rolno-spożywcze o wartości 34,1 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku więcej o 11,4%. Unia Europejska (UE) jest nadal głównym odbiorcą polskich produktów rolnych oraz rolno-spożywczych. W analizowanym okresie sprzedaż do UE była większa o 9,4% i wyniosła 24,9 mld euro. Dodatnie saldo obrotów handlowych towarami rolno-spożywczymi w okresie styczeń-sierpień 2023 roku wzrosło o ponad 21% i wyniosło 12,49 mld euro, gdy tymczasem w tym samym okresie poprzedniego roku było to 10,28 mld euro.
Głównym odbiorcą polskich artykułów rolno-spożywczych są Niemcy. Na ten rynek od stycznia do sierpnia 2023 roku trafiły towary o wartości ponad 8,6 mld euro i w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku był to wzrost o 13,7%. Eksport do Niemiec stanowił 25,4% wartości polskiego eksportu rolno-spożywczego.
Drugim rynkiem – z udziałem w całej wartości na poziomie 8,1% – jest Wielka Brytania, do której w analizowanym okresie tego roku sprzedaliśmy produkty rolno-spożywcze o wartości 2,7 mld euro, co rok do roku oznacza więcej o 16,6%. Kolejne miejsca zajmują: Holandia (udział w eksporcie ogółem: 6,2%), Francja (6,2%), Włochy (4,8%) oraz Republika Czeska (4,6%).
Polska unijnym potentatem drobiu
W najnowszym raporcie Eurostat „Key figures on the European food chain - 2023 edition”, który pokazuje potencjał produkcyjny w łańcuchu żywnościowym "od pola do stołu", Polskę po raz kolejny wskazano jako kraj Unii Europejskiej z najwyższym poziomem produkcji mięsa drobiowego. W ubiegłym roku wyprodukowano go 2,7 mln ton, co stanowiło 21,0% całkowitej produkcji w UE. Kolejne miejsca zajęły: Hiszpania (z udziałem 12,6%), Niemcy (11,9%) i Francja (11,6%).
Jak wynika z danych resortu rolnictwa od stycznia do sierpnia br. wartość eksportu polskiego mięsa drobiowego spadła o 0,7% z 2722 mln euro do 2704 mln euro. W przypadku zaś wolumenu eksport wzrósł, w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku, o 3,9% do poziomu 1071 mln ton.
Dwa mięsne hity eksportowe
W analizowanym okresie, w ujęciu rok do roku, mięsa wieprzowego sprzedaliśmy mniej ilościowo i to aż o 18%. Wartość sprzedaży wyniosła 194 tys. ton, gdy tymczasem w ubiegłym roku było to 226,5 tys. ton. Wzrosła za to wartość transakcji, która wyniosła 545 mln euro (522 mln w 2022 roku).
Pozycję hitu eksportowego zajęła wołowina. Jak wynika z danych ministerstwa rolnictwa w okresie od stycznia do sierpnia 2023 roku w ujęciu rok do roku nastąpił wzrost wartości eksportu mięsa wołowego o około 6% do poziomu 1 466,4 mln euro. Tego mięsa nie tylko sprzedaliśmy za większe pieniądze, ale również i więcej. W tym roku wyeksportowaliśmy 265,1 tys. ton, co stanowi wzrost o ponad 10%.
Czytaj więcej
Polscy producenci wołowiny w ostatnim miesiącu otrzymali wiele sygnałów od Chińczyków, że warto o ten rynek jak najszybciej zawalczyć. Ambasador RP w Pekinie apeluje o szybką rejestrację w chińskim systemie celnym CIFER.
Hitem eksportowym jest również mięso przetworzone (wieprzowe, wołowe, drobiowe). Rok do roku, w analizowanym okresie, nastąpił zarówno wzrost wartości eksportu z 1012 mln euro w 2022 roku do 1138 mln euro, ale większa też była o 4,6% ilościowo sprzedaż, która wyniosła 265 tys. ton, gdy w 2022 roku było to 253 tys. ton.
Sery dały zarobić
Mleko i produkty mleczarskie w tym roku nie mają dobrego trendu. W okresie styczeń-sierpień 2023 roku odnotowano 18% spadek wartości eksportu surowego mleka i śmietany z 471 mln euro w 2022 roku do 385 mln w tym roku. Pod względem wolumenu sprzedaż była mniejsza o 1% i wyniosła 564 tys. ton.
Na rynki eksportowe zagęszczonego mleka i śmietany sprzedaliśmy pod względem ilościowym więcej o 7% (117 tys. do 109 tys. w 2022 roku), ale za to wartość transakcji była niższa aż o 18% i za osiem miesięcy tego roku wyniosła 322 mln zł, podczas gdy w ubiegłym roku było to 394 mln ton.
Czytaj więcej
Dla polskich producentów mleka i produktów mleczarskich kończą się możliwości eksportowe do Chin według dotychczasowego modelu sprzedaży.
O 20% niższa była wartość eksportu masła oraz innych tłuszczy otrzymywanych z mleka (spadła do 273 mln euro z 340 mln w 2022 roku), choć wyeksportowaliśmy tych produktów więcej o 2% (56 tys. ton w porównani do 55 tys. ton w roku 2022).
Najlepszy wynik odnotowały sery. Rok do roku za granicę, w omawianym okresie, wyeksportowaliśmy tyle samo, czyli 191 tys. ton, ale te samą ilość sprzedaliśmy drożej o 2% to jest za 781 mln euro (767 mln euro w 2022 roku).
Pszeniczny rekord
Ogromną zmianę odnotowano w handlu pszenicą. Od stycznia do sierpnia 2023 roku pod względem ilościowym sprzedano jej dwukrotnie więcej niż w tym samym okresie w minionym roku. Wyeksportowaliśmy 4775 tys. ton pszenicy (2 295 tys. ton w 2022 roku). Również wartość eksportu był większa o 51% i wyniosła 1296 mln euro (860 mln euro w 2022 roku).
Czytaj więcej
Polska to jeden z potentatów w produkcji i eksporcie piwa słodowego. Jesteśmy odpowiednio jego 9. producentem na świecie (i drugim w UE) oraz 14. globalnym eksporterem tego trunku.
W przypadku zaś kukurydzy odnotowano wzrost wartości eksportu z 817 mln euro w 2022 roku do 823 mln euro. W omawianym okresie wolumenowo sprzedaliśmy jej więcej o 10% z 2 591 tys. ton w 2022 roku do 2 844 tys. ton.
Jabłka też się sprzedają
Polscy sadownicy nie mają powodów do smutku. W okresie od stycznia do sierpnia bieżącego roku, w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego, wartość eksportu jabłek była większa o 32% i w przeliczeniu na pieniądze wyniosła 260,12 mln euro (197,1 mln euro w 2022 roku). Nie tylko drożej sprzedaliśmy, ale również wyeksportowaliśmy więcej o 16%, to jest 540 tys. ton w porównaniu do 465 tys. ton w roku 2022.