W ubiegłym roku firmy działające na rynku audytu sprzedały usługi za przeszło 2,5 mld zł. To o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż udało się zwiększyć prawie co drugiej spółce. Około 84 proc. rynku nadal pozostaje w rękach tzw. wielkiej czwórki. Liderem, podobnie jak przed rokiem, pozostał EY, który kontroluje ponad 23 proc. rynku. Warto jednak zwrócić uwagę, że w skali roku przychody ogółem EY praktycznie się nie zmieniły, a przychody z audytu spadły o?5,6 proc. Podobnie jest w przypadku KPMG.
Natomiast konkurencja z wielkiej czwórki w?postaci PwC i Deloitte zanotowała wzrost przychodów zarówno ogółem, jak i z audytu. Najwyższą dynamiką może pochwalić się Deloitte, z prawie 13-proc. wzrostem sprzedaży ogółem. PwC wciąż pozostaje liderem pod względem przychodów z tytuły audytu. Kontroluje w tym względzie ponad 26 proc. rynku.
– Patrząc na trendy światowe, a w szczególności na bardziej dojrzałe rynki, widać wyraźnie, że usługi inne niż finansowe charakteryzują się coraz większą dynamiką wzrostu. Znacznie bardziej niż opinia o historycznych danych finansowych interesuje inwestorów otrzymanie zapewnienia w zakresie bezpieczeństwa spółki, jej kluczowych systemów informatycznych, bezpieczeństwa łańcucha dostaw, przestrzegania przez spółkę i jej dostawców dobrych praktyk biznesowych, np. niezatrudniania osób nieletnich – mówi Krzysztof Szułdrzyński, partner zarządzający działem audytu i usług doradczych PwC w?Polsce. Jego zdaniem same spółki widzą też coraz większą potrzebę poprawy swoich systemów kontroli wewnętrznej czy zarządzania ryzykiem. – W?tych obszarach kompetencje i?doświadczenie firm audytorskich są bardzo przydatne i?chętnie wykorzystywane przez spółki – dodaje.
W?ostatnich latach w?przychodach systematycznie maleje rola samego audytu na rzecz usług doradczych. Widać to było po dużo niższej dynamice wzrostu przychodów z?audytu. W?ubiegłym roku jednak, pierwszy raz od czterech lat, firmy audytorskie zanotowały spadek przychodów z?tego tytułu (o?1,1 proc. do niespełna 933 mln zł). Udział przychodów z?audytu w?przychodach ogółem obniżył się zaś o?2 pkt proc., do 37 proc. Jeszcze pięć lat temu wskaźnik ten sięgał 44 proc.
– Spadek przychodów z?audytu, a?precyzyjnie mówiąc spadek jednostkowych cen za realizowane usługi, jest rzeczywiście obserwowany od dłuższego czasu. Ostania faza spadkowa rozpoczęła się w?roku 2009, tj. niedługo po kryzysie finansowym. Poziom dzisiejszych cen jest w?wielu przypadkach bardzo bliski granicy opłacalności. Biorąc to pod uwagę, nie spodziewam się, aby ta tendencja miała szansę się trwale utrzymać – uważa Mariusz Kuciński, wiceprezes PKF Consult.