Według przedstawionego we wtorek w Berlinie Międzynarodowego Badania Czytelnictwa w Szkołach Podstawowych (Internationale Grundschul-Lese-Untersuchung, IGLU) co czwarty uczeń czwartej klasy w Niemczech nie potrafi czytać ze zrozumieniem. 25 procent dzieci w tej grupie wiekowej nie osiąga minimalnego poziomu rozumienia tekstu, który jest niezbędny w dalszym toku nauki szkolnej. W poprzednim badaniu IGLU, opublikowanym pod koniec 2017 roku, takich dzieci było jeszcze 19 procent.
Rozczarowujące wyniki
Autorzy badania uważają obecny odsetek uczniów mających poważne trudności z czytaniem za „alarmująco wysoki”. Ich zdaniem w dalszej karierze szkolnej dzieci z tej grupy będą miały „znaczne trudności w prawie wszystkich przedmiotach szkolnych”, o ile nie będą w stanie nadrobić zaległości. Badanie pokazuje również, że w międzynarodowym porównaniu uczniowie szkół podstawowych w Niemczech osiągają gorsze wyniki w zakresie umiejętności czytania ze zrozumieniem niż ich rówieśnicy w wielu innych krajach. Autorzy raportu wystawiają złą ocenę niemieckiej polityce edukacyjnej. W wielu miejscach nie zostały osiągnięte cele dalszego rozwoju oświaty w Niemczech wytyczone ponad 20 lat temu przez Konferencję Ministrów Oświaty i Kultury (Kultusministerkonferenz, KMK) po niespełniających oczekiwań badaniach PISA.
Aktualne rozczarowujące ustalenia IGLU dołączają do wyników innych podobnych badań. Nie dalej niż w zeszłym roku inne regularne badanie czwartoklasistów IQB Education Trend wykazało, że w ostatnich latach znacznie pogorszyły się wyniki w zakresie podstawowej wiedzy z matematyki i języka niemieckiego. Testy IGLU są przeprowadzane w pięcioletnim rytmie od 2001 roku. Odpowiedzialny za nie jest Instytut Badań nad Rozwojem Szkół działający na Politechnice Dortmundzkiej. Projekt jest finansowany przez KMK i federalne ministerstwo oświaty i nauki. Aktualne badanie zostało przeprowadzone w 2021 roku i objęło około 4600 uczniów z 252 klas czwartych w Niemczech. Dostali oni do przeczytania teksty informacyjne i opowiadania oraz odpowiednie zadania sprawdzające zrozumienie czytanych tekstów.
Singapur na czele, Anglia i Polska przed Niemcami