Chociaż większość firm zakończyła I półrocze z przychodami mniejszymi niż rok wcześniej i niewiele z nich liczy na odbicie w drugiej połowie roku, to znacznej części udało się uniknąć problemów z płynnością finansową – wynika z sondażu Business Centre Club, który na przełomie czerwca i lipca tego roku objął ponad 600 firm, w większości członków BCC. „Rzeczpospolita", która była patronem medialnym badania, opisuje jego wyniki jako pierwsza.
Potwierdzają one, że pierwsze miesiące pandemii Covid-19, w tym lockdown, były dużym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców. Spośród 64 proc. badanych, których przychody w I półroczu br. były mniejsze niż rok wcześniej, aż 26 proc. mówi o ponad 30-proc. spadku.
Kolejny zdany test
Nadzieje na szybkie odbicie są niewielkie; tylko 17 proc. badanych uważa, że najgorsze już za nimi, i optymistycznie patrzy w przyszłość. Dwukrotnie więcej obawia się, że najtrudniejszy okres dopiero ich czeka, a prawie połowa przyznaje, że kolejne miesiące będą trudne. W rezultacie prawie sześciu na dziesięciu przedsiębiorców spodziewa się, że również w II półroczu ich firmy nie zdołają osiągnąć poziomu sprzedaży sprzed roku, a co szósty firma obawia się, że ten spadek przekroczy 30 proc.
Jak jednak wynika z sondażu, większość przedsiębiorców próbuje szukać wyjścia z nowej dla wszystkich sytuacji. Niemal połowa wprowadziła zmiany w strategii – przy czym prawie co piąta zrobiła to, by wykorzystać dostrzeżone teraz nowe szanse rynkowe. Pozostałych zmusiło do tego otoczenie albo ujawnione przez pandemię słabe strony organizacji.