Marki luksusowe mało znane w Polsce

Symbolami dóbr z najwyższej półki są często popularne marki. Tych naprawdę luksusowych prawie nie znamy

Publikacja: 27.10.2010 21:39

Z odzieży Polacy często wybierają sportowe Adidas i Nike, z luksusem niemające nic wspólnego.

Z odzieży Polacy często wybierają sportowe Adidas i Nike, z luksusem niemające nic wspólnego.

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Mimo rosnącej zamożności Polacy wciąż mają problem z określeniem, co jest towarem luksusowym – wynika z badania Instytutu Międzynarodowego Zarządzania i Marketingu warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej. Testowi poddano próbę 800 osób, z nadreprezentacją tych określających siebie jako zamożne.

Wśród firm obuwniczych dla badanych najbardziej luksusowy jest Adidas, wśród kosmetyków Vichy, L'Oreal i Nivea, a dopiero czwarte miejsce zajmuje marka z górnej półki – Christian Dior. Jedynie w przypadku perfum w czołówce znaleźli się prawdziwi potentaci – są i Chanel, i Dior. W odzieży wygrywa co prawda Armani, ale wysoko są sportowe Adidas i Nike, z luksusem niemające nic wspólnego.

– Kiedyś te marki, choć znane w Polsce, kojarzyły się z czymś niedostępnym i przez to luksusowym. Potem jako jedne z pierwszych weszły do Polski i dalej są traktowane jako coś lepszego – tłumaczy Anna Nalazek, prezes firmy doradczej Intuition.

Zaskakujący jest niemal zupełny brak wskazań marek naprawdę luksusowych, jak Louis Vuitton, Gucci czy Prada. "Jeżeli marka nie ma w Polsce sklepów i nie prowadzi kampanii promocyjnych, nie staje się przedmiotem marzeń konsumentów" – uważają badacze z SGH.

– Jesteśmy w tyle za Europą. Za luksus uważamy najczęściej towary oglądane kiedyś w sklepach Peweksu – mówi Jerzy Mazgaj, który wprowadził do Polski takie marki jak Burberry czy Kenzo.

Z tegorocznego raportu firmy doradczej KPMG wynika, że w Polsce obecna jest już co druga marka luksusowa, a w przypadku odzieży – co trzecia. Towary z górnej półki kupuje z różną częstotliwością ponad 2 mln osób.

Polacy niezbyt dobrze znają towary luksusowe także dlatego, że dla wielu są one zbyt drogie. Eurostat zamożność Polaków (mierzoną PKB na mieszkańca z uwzględnieniem siły nabywczej) w 2009 r. ocenia na 61 proc. unijnej średniej. W Irlandii jest to 131 proc., Szwecji 120 proc. a Czechach – 80 proc.

[ramka][srodtytul]Marki luksusowe według Polaków[/srodtytul]

Ubrania - Armani

Sprzęt audio-wideo - Sony

Perfumy - Chanel

Alkohole - Johnnie Walker

Kosmetyki - Vichy

Obuwie - Adidas

[i]źródło: SGH[/i][/ramka]

Mimo rosnącej zamożności Polacy wciąż mają problem z określeniem, co jest towarem luksusowym – wynika z badania Instytutu Międzynarodowego Zarządzania i Marketingu warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej. Testowi poddano próbę 800 osób, z nadreprezentacją tych określających siebie jako zamożne.

Wśród firm obuwniczych dla badanych najbardziej luksusowy jest Adidas, wśród kosmetyków Vichy, L'Oreal i Nivea, a dopiero czwarte miejsce zajmuje marka z górnej półki – Christian Dior. Jedynie w przypadku perfum w czołówce znaleźli się prawdziwi potentaci – są i Chanel, i Dior. W odzieży wygrywa co prawda Armani, ale wysoko są sportowe Adidas i Nike, z luksusem niemające nic wspólnego.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową