Spadła sprzedaż soków

W 2011 r. Po­la­cy wy­da­li na so­ki i na­po­je owo­co­we o nie­mal 200 mln zł mniej niż rok wcze­śniej

Publikacja: 30.01.2012 01:31

Spadła sprzedaż soków

Foto: Bloomberg

Po kil­ku­na­stu la­tach szyb­kie­go roz­wo­ju, w ubie­głym ro­ku pro­du­cen­ci so­ków, nek­ta­rów i na­po­jów mu­sie­li zmie­rzyć się z du­żym spad­kiem po­py­tu.

Z da­nych fir­my ba­daw­czej Nie­lsen wy­ni­ka, że ku­pi­li­śmy ich o 12,4 proc. mniej niż w 2010 r. Na­sze wy­dat­ki na nie zma­la­ły o 6 proc., do nie­speł­na 3,1 mld zł. Mniej­sza niż rok wcze­śniej – i to aż o 16,5 proc. – by­ła na­wet sprze­daż ta­nich pro­duk­tów pod mar­ka­mi wła­sny­mi sie­ci han­dlo­wych. Przy­pa­da na nie już po­nad 20 proc. ryn­ku w uję­ciu war­to­ścio­wym.

Pro­du­cen­ci spa­dek sprze­da­ży tłu­ma­czą m.in. chłod­nym la­tem, któ­re za­ha­mo­wa­ło po­pyt na wszyst­kie na­po­je. – Roz­wo­jo­wi ryn­ku nie sprzy­ja­ły też wy­so­kie ce­ny su­row­ców, któ­re mu­sia­ły prze­ło­żyć się na wzrost cen go­to­wych so­ków, nek­ta­rów i na­po­jów – mó­wi Do­ro­ta Lisz­ka, rzecz­nik pra­so­wy gru­py Ma­spex, li­de­ra ryn­ku, do któ­re­go na­le­ży mar­ka Tym­bark.

Jo­an­na Ban­ce­row­ska, rzecz­nik Agros No­va, gra­cza nu­mer trzy pro­du­ku­ją­ce­go so­ki For­tu­na, zwra­ca uwa­gę, że pod­wyż­ki cen so­ków, nek­ta­rów i na­po­jów by­ły jed­nak nie­wiel­kie, się­ga­ją­ce kil­ku pro­cent. Więk­sze mo­gły­by jesz­cze bar­dziej zdu­sić po­pyt. – Obec­nie nie ma moż­li­wo­ści prze­nie­sie­nia w peł­ni wzro­stu kosz­tów na ce­ny pro­duk­tów. Wpły­wa to bez­po­śred­nio na zy­skow­ność bran­ży – zwra­ca uwa­gę Be­ata Ło­siak, rzecz­nik Hor­tek­su, wi­ce­li­de­ra ryn­ku. W ubie­głym ro­ku w gó­rę po­szły m.in. ce­ny owo­ców kra­jo­wych. Agros No­va sza­cu­je, że śred­nia ce­na ryn­ko­wa tych kra­jo­wych by­ła nie­mal dwa ra­zy wyż­sza niż rok wcze­śniej. Re­kor­do­wo dro­gi był tak­że cu­kier. Z ko­lei na wzrost cy­tru­sów i opa­ko­wań prze­ło­ży­ło się osła­bie­nie zło­te­go. – Od daw­na nie mie­li­śmy do czy­nie­nia z tak głę­bo­kim kry­zy­sem na ryn­ku su­row­co­wym – do­da­je Ban­ce­row­ska.

So­kom ro­śnie tak­że ry­wal w po­sta­ci wo­dy bu­tel­ko­wa­nej. – Pol­scy kon­su­men­ci sta­ją się co­raz bar­dziej ostroż­ni w wy­da­wa­niu pie­nię­dzy i szu­ka­ją tań­szych za­mien­ni­ków. Od­po­wied­ni­kiem so­ków sta­je się tań­sza od nich wo­da – uwa­ża An­drzej Gant­ner, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny Pol­skiej Fe­de­ra­cji Pro­du­cen­tów Żyw­no­ści.

We­dług fir­my ba­daw­czej Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal wo­da jest tym na­po­jem, któ­re­go sprze­daż bę­dzie ro­sła w naj­bliż­szym cza­sie naj­szyb­ciej. Jej spo­ży­cie jest u nas na­dal du­żo niż­sze niż na za­cho­dzie Eu­ro­py. Eu­ro­mo­ni­tor pro­gno­zu­je, że w 2015 r. sta­ty­stycz­ny Po­lak wy­pi­je 94,9 l wo­dy bu­tel­ko­wa­nej, o nie­mal 38 proc. wię­cej niż w 2010 r. Spo­ży­cie so­ków per ca­pi­ta ma tym cza­sie szan­sę zwięk­szyć się tyl­ko o 7 proc.

– So­jusz­ni­kiem se­zo­no­wej sprze­da­ży la­tem po­win­no być Eu­ro 2012 – wska­zu­je Ban­ce­row­ska.

Po kil­ku­na­stu la­tach szyb­kie­go roz­wo­ju, w ubie­głym ro­ku pro­du­cen­ci so­ków, nek­ta­rów i na­po­jów mu­sie­li zmie­rzyć się z du­żym spad­kiem po­py­tu.

Z da­nych fir­my ba­daw­czej Nie­lsen wy­ni­ka, że ku­pi­li­śmy ich o 12,4 proc. mniej niż w 2010 r. Na­sze wy­dat­ki na nie zma­la­ły o 6 proc., do nie­speł­na 3,1 mld zł. Mniej­sza niż rok wcze­śniej – i to aż o 16,5 proc. – by­ła na­wet sprze­daż ta­nich pro­duk­tów pod mar­ka­mi wła­sny­mi sie­ci han­dlo­wych. Przy­pa­da na nie już po­nad 20 proc. ryn­ku w uję­ciu war­to­ścio­wym.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Poczta Polska pomaga powodzianom. Przyspieszyła dostarczanie emerytur
Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus