„Cieszymy się ze współpracy z chińskimi przyjaciółmi w dziedzinie produkcji samochodów, gdzie chińscy przyjaciele osiągają wyraźne, całkowicie oczywiste sukcesy i przewagi w walce konkurencyjnej... Cieszymy się ze współpracy i będziemy ją dalej rozwijać” – piał z zachwytu w maju Władimir Putin podczas wizyty w Pekinie.
Chińskie firmy motoryzacyjne nie spieszyły się z budową fabryk w Rosji
Rzeczywistość jest jednak całkowicie inna. Po rosyjskiej agresji na Ukrainę, wszystkie zachodnie koncerny motoryzacyjne bardzo szybko nie tylko przerwały prace, ale też wycofały się z Rosji i zakazały eksportu na ten rynek swojej produkcji. Globalni producenci samochodów byli właścicielami 10 z 21 fabryk samochodów działających w Rosji, a sześć kolejnych, w tym AwtoWAZ i Awtotor, montowało „swoje modele” jak Łada na zachodnich częściach. Dlatego rosyjscy dilerzy wyprzedali wszystko, co mieli w magazynach, a import przez kraje trzecie jak Armenia, Kazachstan czy Chiny, podrożył ofertę o co najmniej 30 proc. i wydrylował rosyjski rynek.
Czytaj więcej
Rosyjski wzbogacony uran jest wciąż importowany przez zachodnie kraje. Państwom z siłowniami jądrowymi taki import się opłaca, bo Rosjanie są tani i mają surowiec dobrej jakości. Względy etyczne są tu na drugim planie. Najwięcej rosyjskiego surowca kupuje kraj, w którym z atomu produkuje się najwięcej prądu. To Francja.
Wbrew oczekiwaniom, chińscy producenci nie rzucili się, by zajmować miejsce zachodnich koncernów. W styczniu 2023 r. trzy chińskie firmy motoryzacyjne zajęły miejsce BMW i Hyundai w montowniach w Królewcu, opuszczonych po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Nie są to czołowi gracze na rynku aut osobowych. Ich rosyjska produkcja to zaledwie 90 tys. aut rocznie.
Według oficjalnych statystyk, w 2022 roku rosyjski rynek samochodowy zmniejszy się o blisko 70 procent. To najgłębszy spadek w historii. W 2023 r w Rosji sprzedano 116 tys. nowych aut osobowych (dane Awtostat – rosyjskiej firmy monitorującej rynek moto). Dla porównania przed wywołaną przez Putina wojną sprzedano ok. 1,5 mln nowych samochodów.