Ceny węglanu litu, surowca kluczowego przy produkcji baterii do aut elektrycznych, nie potrafią znaleźć twardego dna. Po kilku miesiącach względnej stabilizacji powróciły do zniżek, powiększając skalę notowanej od listopada 2022 r. przeceny do 85 proc. Przekłuty wtedy bąbel spekulacyjny nadmuchały nasilające się w miarę wychodzenia świata z pandemii oczekiwania przyspieszenia elektromobilnej rewolucji.
Najedź myszką (stuknij w ekran) na wykres, by wyświetlić interesującą Cię wartość liczbową.
Dlaczego notowania litu spadają?
Teraz jednak perspektywy sprzedaży aut elektrycznych są coraz słabsze, a nawis podażowy na rynku litu tylko się powiększa, zmuszając inwestorów do porzucenia nadziei na odbicie cen. Będące punktem odniesienia dla świata notowania węglanu litu w Chinach spadły w czerwcu o 13 proc. Są już najniższe od prawie trzech lat, a spadają też notowania spółek z branży producentów litu. Przykład? Notowania Lithium Americas Corp., które miało produkować dla General Motors, spadły w tym roku już o 55 proc.
Czytaj więcej
Do niedawna nabywca nowego elektryka mógł liczyć, że będzie on tracił na wartości powoli. Ale ostatnio się to jednak zmienia, a to tworzy poważne zagrożenie dla przyszłości zielonej rewolucji w motoryzacji.
- Argumenty przemawiające za wyższymi cenami litu się w dużej części rozpłynęły – komentuje w rozmowie z agencją Bloomberg Susan Zou, analityczka ośrodka Rystad Energy.